אסף וניב זר העבירו את הילדות שלהם במפעל הקוסמטיקה של אביהם, עד שלפני 4 שנים הם החליטו להמשיך את דרכו ולהקים מפעל משלהם. הם בחרו להקים אותו בנתיבות כדי לפתח את הדרום, ואחרי ההצלחה שלו יצאו גם במותג קוסמטיקה פרטי משלהם. היום, עם חנות אונליין, מכירות של מעל חצי מיליון שקל בשנה הראשונה, חנות מתוכננת בברלין ועבודה עם המותגים הגדולים בעולם – הם מנסים לשרוד את המלחמה והקשיים הכלכליים שהגיעו בעקבותיה.
הם גדלו בתוך עולם הייצור והקוסמטיקה. ״אבא שלנו הקים מפעל בהוד השרון עם שותף לפני מעל 30 שנה וגדלנו לתוך זה. מאז שהיינו קטנים היינו עובדים במפעל, ולאבא שלנו היה חשוב שנדע הכל מאפס. היה לו חשוב שנכיר את כל העולמות״, נזכר אסף זר (29) מנתיבות, ״ממש נהנינו מכך. כשאתה רואה אדם עובד מבוקר ועד לילה באריזת קרטון, לא עבודת החלומות שלו כנראה, זה גורם לך להעריך דברים ולהבין מה היא עבודה קשה מאפס. זה לימד אותנו שהכל לא מובן מאליו וזה משפיע גם על דברים הקטנים בחיים״.
לפני 4 שנים ועם צאת אביהם לפנסיה שני האחים החליטו להמשיך את דרכו ולהקים מפעל חדש. ״רצינו להמשיך את הדרך של אבא שלנו. אבא שלי אמר לנו שזה תחום קשה ושזה לא כזה פשוט, אבל תמיד אמרנו שיש לנו סבלנות והמשכנו. התחלנו את הכל מכך שעשינו סקרים קרב אלפי אנשים בנושאי ריחות, לוגואים, שמות ומוצרים וכך התחלנו להקים את המפעל ועברנו לגור בנתיבות״, הוא מספר. ״בנתיבות קיבלנו הקלות במס שמסייעות עם כל יוקר המחיה, ומעבר לכך היה לנו חשוב לפתח את הדרום. הייתי קצין בדרום ואני מכיר את הקושי הקיים בדרום במציאת עבודה. רצינו לפתח את המקום. היום יש מעל 50 משפחות מהדרום שעובדות אצלנו״.
הם הקימו את המפעל בסמוך לתקופת הקורונה, מה שהוסיף אתגר משמעותי. ״ההתחלה הייתה קשה. היה קשה למצוא עובדים ובמיוחד בקורונה. בנוסף לכך גם הייתה בירוקרטיה לא פשוטה״, הוא מספר, ״הקורונה קצת תקעה אותנו. היו למשל מכונות שצריך להרכיב כל מיני טכנאים מחו״ל אבל בגלל הקורונה הם לא הגיעו. כדי לפתור זאת הבאנו עובדים מקומיים ספציפיים שמתמחים בכך. היום ברוך השם אנחנו עובדים מעולה, יש לקוחות ויש עבודה״.
החזון שקרם עור וגידים לאורך השנים עבורם הוא לעבוד עם הלקוחות הגדולים בישראל ובעולם. היום בפורטפוליו שלהם אפשר כבר למצוא שמות מוכרים כמו סבון, ד״ר פישר, Rapour, Loni's, GiGi Laboratories, MY WAY Hair Treatment, IZIK COSMETICS, Lior Halif cosmetics, Beeri urban ו-EUNOIA.
מותג משלהם
לפני כשנה הם החליטו ללכת עוד צעד קדימה, ולפתוח את מותג הקוסמטיקה משלהם – Reborn. ״בהתחלה אח שלי לא רצה שנקים מותג משלנו. באיזה שהוא מקום זה סיכון להיכנס לתחרות נורא גדולה וזה שוק לא פשוט. בענף הקוסמטיקה יש הרבה מתחרים – ספרים שפותחים מותג משלהם, קוסמטיקאיות שמפתחות מוצר משלהן וכדומה. הוא בהתחלה לא רצה לקחת סיכון אבל אני אוהב אתגרים ולצאת מאזור הנוחות. אמרתי לו שנעבוד קשה ובסוף זה יצליח והנה, היום יש הרבה הזמנות, יש לנו פעילות של משלוחים בגרמניה ובקרוב נפתח בברלין חנות״, מספר זר. וזה לא הכל - עד שנת 2025 הם מתכננים לפתוח עוד 4-3 חנויות בעולם.
לקח להם שנים לפתח את הטכניקות שמשמשות את המותג, בהשקעה של מעל 2 מיליון שקלים. ״יש לנו פורמולות שפיתחנו במהלך שנים. עם חלקן אנחנו בתהליך של רישומי פטנטים מרשות החדשנות. אלו פורמולות ייחודיות שיצרנו כמו אמפולה נוזלית קרמית לשיער, פורמולה שפיתחנו שהיא כמו טיפול נמרץ לשיער״, הוא מסביר. ״המשמעות של Reborn זה להיוולד מחדש וזה מה שאנחנו מנסים לעשות״. המותג מציע היום לרכישה בחנות האונליין או בחנות המפעל בנתיבות מוצרים לגוף, לפנים ולשיער, מוצרי מניקור פדיקור ובקרוב גם סדרת פרימיום אנטי אייג'ינג וסדרה לתינוקות.
איחוד הכוחות בין המפעל בבעלותם למותג מביא יתרונות רבים לדבריו: ״בזכות המפעל אנחנו יכולים להגיע לכל הנישות של ענף הקוסמטיקה ולתת מוצרים ברמת פרמיום במחיר נגיש לכל צרכן. אנחנו יודעים לנהל הכל, מהמפעל עד ללקוח הסופי. זה היתרון של המותג״.
במהלך השנה האחרונה הם הצליחו למכור כבר במעל חצי מיליון שקלים. ״זה המון יחסית למותג חדש בן שנה שאף אחד עוד לא מכיר. השאיפה שלנו זה ללכת ולגדול עוד. סוד ההצלחה הוא התמדה וזו מילת המפתח. כולם צוחקים עלי שמגיל קטן אני קם ב-5 בבוקר ולא מבינים למה. כשאתה קם מוקדם אתה לא מוותר למרות שיש קשיים וגם בימים בהם לא רואים הזדמנות ומתחילים לחשוב שאולי כולם צדקו והתחרות גדולה מדי - הסוד זה להתמיד״.
השוק נעצר
המלחמה השפיעה רבות על ענף הקוסמטיקה והייצור. ״המצב השפיע הרבה. אותי ישר גייסו בצו 8 מהיום הראשון וזה תקע את כל העבודה. בשבועיים הראשונים פיקוד העורף לא אישר לפתוח את המפעל. לא רצינו לפגוע בפרנסת העובדים, כולם כאן מהדרום והמצב לא טוב, אז החלטנו לשלם להם משכורות באופן מלא. זה משפיע כי לא מקבלים החזר בדקה, וגם לא החזר מלא. המפעל היה סגור שבועיים ולא ידענו מה יהיה. ההזמנות היו תקועות, ואנשים גם ככה לא מוכרים או מפרסמים את המוצרים שלהם בתקופה הזו. זה עצר את כל השוק״, הוא מתאר, ״בסופו של דבר נפגענו מזה כלכלית אבל אין מה לעשות. מאז המפעל חזר לעבוד חלקית כי חלק מהעובדים מגויסים למילואים. זה לא פשוט אבל נשארים יותר שעות ומוציאים עוד כסף מהבית כי אין ברירה״.
הלקוחות והקולגות שלו מספרים על ירידה משמעותית במכירות של מוצרי ושירותי קוסמטיקה וטיפוח: ״לאנשים אין חשק ללכת לטפח את עצמם. בהתחלה לאנשים לא היה להם חשק ללכת למספרה למשל ושמענו על כך מהמון ספרים. לאנשים אין חשק לעשות פן או להתגלח, אין חשק להראות כמו שהם ביום יום. גם בנות מגיעות פחות לקוסמטיקאיות כי אין רצון. הכל משפיע״. כעת, המוצרים של השניים נמכרים גם ב- ShoppingIL by Google המציין השנה עשור של תמיכה בעסקים מקומיים באמצעות קידום המסחר המקוון בישראל. כחלק מהמאמצים הנרחבים לחיזוק הכלכלה בארץ, האירוע השנה אינו תחום בזמן ופתוח בפני כל עסק ישראלי שרוצה להצטרף.
במקביל, כדי לנסות להתאושש מהמשבר ולהמשיך בעשייה, הם גם סייעו במהלך החודש גם בתרומות לחיילים ומפונים. ״הבאנו המון מוצרי קוסמטיקה של המותג לבסיסים משמפו ועד לקרם לרגליים. הבאנו גם מארזים לנשות הדרום. כולם פה מתאחדים ביחד למרות שקשה ובסוף אנשים יוצאים מזה עם חיוך״, הוא אומר ומדגיש, ״עם ישראל זה עם שלא מוותר עם כמה שקשה, וגם במשברים בסופו של דבר כולם מתאחדים״.