את הבשורה על כך שחלה בסרטן דם נדיר בקרב במבוגרים קיבל רום בן אליהו (33) לפני שנה בארה"ב. הוא התגורר שם ב-7 השנים האחרונות, עבד כיזם נדל"ן ואף הכיר שם את ארוסתו ג'ודי. לכן, כשנדרש להחליט היכן לעבור את סבב הכימותרפיה הראשון הוא בחר בבית החולים האמריקני "מאיו קליניק", מהמרכזים הרפואיים המובילים בעולם. אלא שלמרות תג המחיר הגבוה של הטיפול, הוא הופתע לקבל עם אשפוזו את אותו חלוק בית חולים פשוט הנקשר מאחור ומוכר לכולנו גם מבתי החולים בישראל.
"הגעתי למקום שנחשב בחזית הרפואה ואני מקבל את הבגד הנורא הזה", מסביר בן אליהו. "המבוכה שבחלוק הפתוח מאחור והסרבול בעת החיבור לטיפולים, זה כבר גרם לי להרגיש חולה. ירדתי 14 קילו והרגשתי שאני נראה זוועה, רציתי להחזיר לעצמי את הכבוד". מרגע שזיהה את הבעיה ולמרות מחלתו, בן אליהו היה נחוש לעצב בגד אשפוז חדש. כעת, מיזם חולצת ההחלמה שלו שנקרא Purity הוא כבר עסק של ממש ובן אליהו מצוי בעיצומו של מאמץ להרחיבו לשוק האמריקני דרך משא ומתן עם ייצרני טקסטיל משמעותיים.
שוק החלוקים לבתי חולים הוא זירה עסקית משמעותית בארה"ב וצפוי להגיע ל-4 מיליארד דולר עד שנת 2032 על פי מחקר של Global Market Insights מאשתקד. ניסיונות נקודתיים להחליף את החלוק המוכר כבר נעשו בעבר, למשל על ידי קימונו שתכננו בשנת 2018 סטודנטים מבית ספר פרסונס לעיצוב בניו יורק ונפתח מקדימה או "חליפה מעניקת כבוד" שיצרה חברת Velcro עבור בית החולים לילדים בברמינגהאם שבאנגליה. עם זאת, מרבית בתי החולים עושים עדיין שימוש בחלוק המיושן שנפתח מאחור והחל את דרכו לפני יותר ממאה שנים.
"אני בקשר עם גורם מוביל בשוק הביגוד לבתי חולים בארץ", מסביר בן אליהו את סוד הישרדותו של החלוק המיושן. "הסבירו לי שמה שחשוב לבתי החולים זה שהבגד יהיה לא גניב, גם אם יש אפשרות אחרת וטובה יותר. יש לחלוק הקיים השפעה נוספת במישור הפסיכולוגי, הוא גורם לאדם להרגיש שהוא עכשיו חולה שמטופל בבית חולים ומעניק לצוות הרפואי שליטה טובה יותר".
סטארט-אפ בטיפולי הכימותריפה
הרעיון לעצב ולייצר בגדי אשפוז ששומרים טוב יותר על כבוד המטופל ונוחים יותר להחלמה וחיבור לטיפולים שונים, עלה במוחו של בן אליהו כבר בארה"ב. לאחר סבב הכימותרפיה הראשון, הוא שב ארצה להעביר את המשך הטיפולים בחיק משפחתו במושב חרות בשרון והוא המשיך את הטיפולים באחד מבתי החולים בישראל. חודש לאחר ששב ארצה החל להתקשר ממיטת בית החולים למכרים, להכיר בעלי מקצוע שונים ששמעו על סיפורו וביקשו לסייע לו ולהניע את המיזם.
"יחד עם אנשים שהתנדבו לסייע ייצרתי את אב הטיפוס הראשון של חולצת ההחלמה עבור עצמי", מספר בן אליהו. "כל מי שראה את החולצה, כולל אנשי צוות רפואי, אמרו שזה גאוני. באותו שלב אני מבין כי לא ניתן לשווק את החולצה לבתי החולים הציבוריים או דרכם, מצד שני אני מזהה שחולי סרטן מקבלים כל הזמן מבקרים המביאים עמם מתנות - פרחים, גלידות ושוקולדים בכמויות כאלו שהרוב יוצא מהחדר לצוות הרפואי. הבנתי שבשלב הראשון קהל היעד של החולצה יהיה משפחות וחברים של חולים שרוצים להעניק להם מתנה שתסייע בתהליך ההחלמה".
על מנת למכור את חולצת ההחלמה שמיוצרת בישראל, הקים בן אליהו אתר שפותח ומתופעל בהתנדבות על ידי מכר של אחיו. "גייסתי 'כוח סבתות' המורכב משתי הסבתות שלי לארוז את החולצות", הוא מספר על תחילת דרכו של המיזם, "הן התחרו ביניהן מי תארוז יותר חולצות. הגעתי להסכם עם חברת משלוחים שתפיץ את זה באופן אוטומטי ללקוחות הרוכשים מהאתר, על מנת שהעסק יוכל להמשיך לעבוד גם כשאני בטיפולים".
כיום למיזם Purity יש כבר צוות שלם, בן אליהו הוא כמובן המנכ"ל, שחר כהן הוא מנהל האופרציה (COO), ארוסתו ג'ודי היא מנהלת השיווק והמדיה וסיוון אבני היא המעצבת. "היה לי חשוב לא רק שהחולצה תהיה מתוכננת היטב", מסביר בן אליהו, "אלא גם שהחולה שמקבל אותה יהנה מאפקט ה'וואו' כמו זה שיש לאייפון ולכן השקענו בעיצוב האריזה". לחולצה עצמה יש שלל תכונות פונקציונליות שמסייעות למאושפז, כמו סוגרי תיק תק בצד הקדמי של הבגד שקלים לתפעול על ידי המטופל ומתאימים לביצוע בדיקות דימות ושרוך שמאפשר לו לסגור את הבגד בעצמו.
להגיע לכל חולה סרטן ופצוע מלחמה
כ-30 אלף חולי סרטן מאובחנים מדי שנה בישראל על פי נתוני הגודה למלחמה בסרטן ובן אליהו החליט שהסטארט-אפ שלו יעבוד מול העמותות המסייעות להם. המיזם כבר מצוי בקשר עם אחת העמותות בישראל שתחל לרכוש את החולצה עבור חולים שהיא מלווה במסגרת פיילוט. "בארה"ב אני מתכוון לעבוד מול הגופים שמפעילים את בתי החולים הפרטיים ויש להם מניע להעניק למאושפזים חוויה טובה יותר מהמתחרים", מגלה בן אליהו. "בשבועות הקרובים יש לי פגישות עם שתי חברות גדולות שיכולות לסייע לי בייצור החולצות עבור השוק האמריקני".
עד היום מכר מיזם Purity מאות חולצות בישראל ועם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" בן אליהו הרגיש שהוא חייב להתגייס לסייע לפצועי צה"ל. בן אליהו היה מ"פ בסיירת שריון ולא יכול היה להתגייס למילואים בשל מחלתו. "אני מרגיש שזה המילואים שלי", הוא משתף. "אני מגיע לבתי חולים לחלק ללוחמים הפצועים את החולצות ולספר להם את הסיפור שלי".
את הכסף לחלוקת כ-300 חולצות לפצועים גייס בן אליהו באמצעות גיוס המונים ובעזרת תורם מארה"ב. כעת, הוא ממשיך בגיוס המונים לייצור חולצות עבור החיילים הפצועים ומבקש את עזרת הציבור. לפני פחות מ-5 חודשים עבר בן אליהו השתלת מח עצם והוא ממתין לתוצאות בדיקה שיעידו כי הסרטן הובס, ביניתיים הוא לא עוצר לרגע - לא בתמיכה בחיילים הפצועים ולא בהרחבת המיזם לארה"ב.