איטליה, יפן ובריטניה הכריזו לפני כשנתיים על כוונתן לפתחדגם חדש של הדור השישי של מטוסי קרב. הפרוייקט, שקרוי GCAP (Global Combat Air Programme), נחתם ויצא לדרך בדצמבר 2023, כשהוא ממזג לתוכו פרוייקטים לאומיים נפרדים בשלוש המדינות לפיתוח מטוס קרב. רשימת החברות השותפות בפרוייקט כוללת ענקיות טכנולוגיה, תעופה ותעשייה מהגדולות בעולם, בהן BAE Systems, רולס-רויס, מיצובישי ולאונרדו. כעת, ייתכן שהפרוייקט יורחב לעוד מדינות.

לשכתה של ראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני הודיעה השבוע כי מנהיגי המדינות דנו בהרחבה פוטנציאלית של הפרוייקט למדינות נוספות. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי מלוני נפגשה ביום שלישי עם ראש ממשלת יפן שיגרו אישיבה וראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר בשולי פסגת ה-G20 בריו דה ז'ניירו. המנהיגים "הסכימו בדבר החשיבות שבקידום הפרוייקט במהירות, ואישרו מחדש את כוונתם המשותפת לחזק עוד יותר את שיתוף הפעולה", נמסר בהודעה מטעם מלוני.

יורופייטר טייפון (צילום: Hellwing71, shutterstock)
יורופייטר טייפון. ממטוסי הקרב המתקדמים בעולם|צילום: Hellwing71, shutterstock

לפי התכנון, המטוס החדש צפוי להיכנס לשירות סביב אמצע העשור הבא, ומיועד להחליף את היורופייטר טייפון בחילות אוויר של בריטניה ואיטליה. היורופייטר מטוס הקרב הדו-מנועי שפותח במשותף על ידי בריטניה, איטליה וגרמניה וספרד. פיתוחו החל בשנות ב-80 וב-2003 הוא נכנס לראשונה לשירות מבצעי. הוא נחשב כיום לאחד ממטוסי הקרב הטובים בעולם, ונמצא כיום ברשות חילות האוויר של המדינות המפחתות ושל ערב הסעודית.

בשנה שעברה דווח כי נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ביקש לרכוש עבור חיל האוויר של ארצו מטוסי יורופייטר טייפון מתוצרת גרמנית, אולם סורב על ידי קנצלר גרמניה אולף שולץ, בין השאר על רקע תמיכת טורקיה בחמאס וההתבטאויות הקשות של ארדואן נגד ישראל. בחודש שעבר דווח ברויטרס כי טורקיה החלה להתכונן לקליטה אפשרית של המטוס, מה שמרמז על האפשרות כי ברלין שוקלת מחדש את בקשתה של אנקרה. 

זהות המדינות שיצטרפו לפרויקט ה-GCAP לא נמסרה בהודעה של לשכת מלוני, אולם בעבר נפוצו שמועות כי שוודיה בוחנת אפשרות להצטרף לפרויקט. בשנה שעברה דווח ב"פיינשל טיימס" כי סעודיה ביקשה להצטרף לפרויקט ונדחתה עקב התנגדות נחרצת של יפן. כחודש לאחר מכן, שלל יו"ר לאונרדו את ההימצאות של האפשרות על הפרק. לא דווח על אפשרות של הצטרפות ישראל לפרויקט.