אתם נוהגים ברכב בשעת לילה ברמת הגולן או בערבה ולפתע מתריע צג מצב הסוללה שהיא הגיעה ל-0%. או אולי תרחיש סביר יותר - אתם שוקלים להצטרף ל-27,600 שרכשו בשנת 2022 רכב חשמלי, אך חוששים מתרחיש האימים הזה בדיוק בו נתקעתם לצד הדרך ללא חשמל. בקרב יצרניות הרכב החשמלי מכנים את התחושה הזו "חרדת טווח". ואף על פי שיש עדיין יסוד מסוים לחשש, לפי ההערכות האחרונות של מומחים בתחום יתכן כי כבר בסוף 2023 לנהגי הרכבים החשמליים בישראל לא תהיה עוד סיבה לדאגה. 

סקטור הרכבים החשמליים נמצא בתאוצה. בעוד 7 שנים בלבד, כך העריכו במרכז המחקר והמידע של הכנסת, 84% מהמכוניות שימכרו יהיו חשמליות. המשמעות היא שמאות אלפי רכבים חשמליים יעלו על כבישי ישראל בשנים הקרובות והם יזדקקו לאלפי עמדות טעינה חדשות. בהיעדר תכנון מרכזי, נטל משרד האנרגיה את המושכות ורק בחודש שעבר הוציא מכרז להקמתן של 1,511 עמדות טעינה חדשות בחניונים הפתוחים לציבור ומצויים במרכזי קניות, ברשויות המקומיות ועוד. הרשויות המקומיות גם כן קיבלו על עצמן אחריות ומענקים ממשלתיים להקמת יותר מ-1,000 עמדות טעינה חדשות. 

החשש מתורים לעמדות הטעינה מתממש

כיום, נהגי הרכבים החשמליים בישראל נדרשים עדיין במידה רבה לתכנן את נסיעותיהם. חברות הטעינה מפעילות אפליקציות המאפשרות לנהגים לאתר עמדת טעינה קרובה. הן יכולות להיות עמדות איטיות (AC) שבהן הטעינה תימשך יותר משעתיים, כמו בעמדות הטעינה הביתיות, או עמדות מהירות (DC) בהן ניתן להטעין את הרכב בפחות משעה ועמדות אולטרה-מהירות בהן רוב הסוללה תיטען ב-15 דקות בלבד. העמדות המהירות נועדו לנסיעות ארוכות וכן עבור מי שאין בביתם עמדת טעינה או ששכחו להטעין. אולם הצורך בתכנון הנסיעה זמני למדי. 

"כבר כיום יש מספיק עמדות להגיע לכל מקום בישראל ואפילו באמצעות מטענים מהירים", מסביר רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI. "לדעתי, בסוף 2023 כבר יהיו מספיק עמדות טעינה שלא תצטרך לתכנן את הדרך. הסוללות היום עדיין איטיות מדי והן תשתפרנה, התחרות הכלכלית בין החברות מקדמת את הגעתן של טכנולוגיות חדשות ופריסה רחבה שלהם". 

אלא שיתכן כי את "חרדת הטווח" תחליף "חרדת התור". "כבר כיום יש לנו נקודות שהן עמוסות מאוד ולא מעט נהגים נאלצים להמתין בהן", משתף אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית, "אנו עסוקים כל העת בהוספת עמדות טעינה במוקדי עומס". לשם כך השיקה החברה, בשיתוף פעולה עם "דור אלון" וחברת זוז פאוור (ZOOZ Power), מתקן חדש לטעינה אולטרה-מהירה ב"מול זכרון יעקב" שעל כביש 4. המתקן מבצע אגירה מקומית של אנרגיה חשמלית באמצעות אנרגיית תנועה ובכך מאפשר טעינה מהירה של שלושה רכבים במקום בו הספק החשמל אפשר עד עכשיו להטעין רק אחד. 

אודי אליהו (צילום: רפי דלויה, יח
"כבר היום רואים תורים ליד עמדות". אליהו|צילום: רפי דלויה, יח"צ

המלחמה החלה: הנחה במלון או חלל עבודה לשירותכם

"בתוך 5 עד 10 שנים יהיו 20 עמדות טעינה בכל תחנת דלק", מעריך אליהו. "חשיבות הפיתוח היא בכך שהוא מאפשר להתגבר על אתגר הספק החשמל הנמוך בתחנות, המספיק אולי לעמדה אחת". אלא שריבוי עמדות הטעינה מציב אתגר נוסף וחדש - כיצד לשכנע את הנהג להיכנס דווקא לעמדה מסוימת? תחרות זו מוכרת לנו מעולם תחנות הדלק, המציעות שלל מבצעים והטבות בחנויות הנוחות, הוזלה של מחיר התדלוק למשלמים באפליקציה ואף הגרלות נושאות פרסים. בחודשים האחרונים נורתה יריית הפתיחה של תחרות זו גם בתחום עמדות הטעינה החשמליות. 

 "אנו מציעים ללקוח יחד עם השותפים שלנו שלל הטבות", משתף אליהו, "לפני 4 שנים הייתי צריך לשכנע מלון להתקין עמדת טעינה, היום המלונות רק מבקשים שנציב עוד עמדות ומציעים בשיתוף איתנו הנחות לנהגי הרכבים החשמליים בבתי המלון. יחד עם בתי עסק סמוכים אנו מציעים לנהגים במוקדים מסוימים כוס קפה במתנה עם התדלוק וכמובן מקפידים להתחרות גם באמצעות פריסה של עמדות בכמה שיותר מוקדים בארץ". 

רז שגיא (צילום: חגית פרנקל, יח
"מקום להמתין בזמן ההטענה". שגיא|צילום: חגית פרנקל, יח"צ

 סביר שתהיתם בעת קריאת כתבה זו מה עושה נהג שנאלץ להמתין 15 דקות, או שעה, לתדלוק רכבו בעמדה ציבורית. בחברת סונול EVI עלו על הבעיה ומציעים חללי עבודה לנהגים. "יחד עם סונול אנו מתחילים לפרוס בתחנות הדלק פרגולות המהוות חלל עבודה מקורה, ממוזג ועם וויפיי חינם", מתאר שגיא, "יש כרגע 7 כאלו ועד סוף השנה נציב עוד 20, כך שלמי שמגיע לטעון את רכבו אצלנו יהיה מקום נוח לשבת ולבלות, לשתות כוס קפה ולקרוא עיתון. אנו שוקלים גם פתרונות נוספים שיעסיקו את הנהג בעת התדלוק, אולי להקרין משהו כמו במטוס". 

לא רק הטבות - הלקוחות דורשים שירות לקוחות וטעינה ירוקה

 בחברות השונות הדגישו גם כי הטעינה העצמאית בעמדות מחייבת העמדת מוקד שירות לקוחות זמין בכל שעות היממה. "יש לנו מוקד שיודע לעזור ללקוח שנתקע גם עם החרדה שהוא חש וגם לפתור את הסוגיה הטכנית", מסביר ישראל רייף, יו"ר אפקון החזקות, "בהחלט רואים את התחרות כבר כיום ומבינים כי הלקוח כבר לא מחפש רק את התחנה הכי קרובה, אלא את העסקה הכי טובה". 

 על רקע המודעות הגוברת בציבור למשבר האקלים, בחברות השונות פועלים גם לאפשר ייצור חשמל ירוק יותר. אפקון החלה השנה להתקין מערכות בית ירוק המאפשרות להטעין את הרכב מלוחות סולריים על הגג. בסונול החליטו לעשות זאת דווקא בעמדות הציבוריות. "פרסנו יחד עם החברה האחות סונול סולאר שדה סולרי המטעין סוללה ענקית", הסביר שגיא, "והסוללה הזו משמשת לטעינת רכבים. אנו מעריכים כי הפיילוט יצליח ומקווים להרחיב אותו למוקדים רבים". 

אמיר סיטבון  (צילום: גיני סוכנות צילום, יח
"נותנים את השטח וההכנה". סיטבון|צילום: גיני סוכנות צילום, יח"צ

ובכל זאת, רוב החשמל מיוצר עדיין על ידי חברת החשמל וחלק ניכר שלו מיוצר מפחם מזהם שמחירו נסק בעת האחרונה. חשבונות החשמל של הישראלים תפחו החודש ב-8.2% וצפויים לעלות גם בחודש הבא. נחמתם של נהגי הרכבים החשמליים הייתה שמחיר הטעינה נותר עד עתה קבוע יחסית על שני שקלים לטעינה מהירה ופחות משקל וחצי בעמדות האיטיות יותר. אך לא לעולם חוסן.

"המדינה לא עושה מספיק לקדם את תחום הרכב החשמלי והאנרגיה הירוקה ככלל", סבור אליהו. "אנחנו כרגע ספגנו את עליית מחירי החשמל, אבל זה לא יכול להמשיך". שגיא חושש כי דווקא ריבוי הרכבים החשמליים על הכביש עשויה לגרום לייקור מחירי החשמל, כיוון שהכנסות המדינה ממס הבלו על הדלק ירדו, מה שיביא בסופו של דבר לייקור מחיר הטעינה לנהג. 

תלויים בממשלה הנכנסת

פרויקט חשוב נוסף שמוקדם בימים אלו על מנת להשלים את הפריסה הארצית של עמדות הטעינה ולמנוע "חרדת טווח", הוא תוכנית של חברת נתיבי ישראל להצבת כ-100 עמדות טעינה במחלפים בעיקר בפריפריה הגאוגרפית. "מרבית התחנות כיום מצויות בערים ובאזורי התעשייה", מסביר אמיר סיטבון, סמנכ"ל חטיבת PPP בחברת נתיבי ישראל, "המטרה שלנו בפרויקט זה, המצוי בשלבי תכנון, היא לספק פתרון לשטחי המעבר. הפיילוט הראשוני יהיה של כ-10 עמדות ואילו במסגרת הפרויקט כולו נקים 100 עמדות טעינה מהירה באזורים הכלואים בין גבולות המחלפים". 

_OBJ

 על אף שבשלב הראשון יוצבו תופעל בכל מוקד עמדה או שתיים, בנתיבי ישראל מתכוונים לבצע במקום הכנה ל-6 עמדות על מנת לאפשר את הרחבת השירות עם הגידול במספר המכוניות החשמליות. פרויקט זה מצטרף לפרויקט של חברת נתיבי ישראל להקמת חניוני לילה ייעודיים להטענת אוטובוסים חשמליים. "הפרויקט ייצא לפועל בסופו של דבר באמצעות מכרז", הסביר סיטבון, "אנחנו נותנים את השטח וההכנה ובהחלט נצפה למחיר טוב ממי שיציב ויפעיל בסופו של דבר את התחנות". אולם יציאתה לפועל של התוכנית עדיין לא אושרה והיא תלויה במדיניות הממשלה הנכנסת וגופי התכנון. 

 כבר כעת ברור כי לא רחוק היום שרכבים חשמליים יהפכו למשתמש דרך דומיננטי בישראל. האם תהיה המדינה ערוכה לזה, באמצעות ייצור ירוק של חשמל זול, הצבה של עמדות טעינה נוספות בצירים המרכזיים והצבת אלפים רבים של עמדות טעינה מהירות ואיטיות ברחבי הארץ - זו שאלה מהותית העומדת לפתחה של הממשלה החדשה.