כבר שנים רבות שאנחנו שומעים על המושגים משקפיים חכמים, משקפי מציאות מדומה ומשקפי מציאות רבודה. הטכנולוגיה הבסיסית קיימת כבר הרבה זמן, אבל היא לא התפתחה מספיק כדי שלכל אחד מאיתנו בבית יהיו כאלה בבית, בשונה מהסמארטפון. השנה אפילו התבשרנו על חיסולם לנצח של הגוגל גלאס, אותו מוצר שאולי הקדים את זמנו, אשר הושק לפני כעשור והיה אמור להיות דרך חדשה לחיות את חיינו - משקפיים חכמים ממש כמו בסרטי מדע בדיוני. גוגל השקיעה הון תועפות במוצר שנועד לגיימרים, אבל גם לסתם אנשים ברחוב שרצו לקבל מידע ישר מול העיניים. בסוף היא נאלצה להודות בכישלון, וגנזה באיחור רב את המוצר שהבטיח כל כך הרבה.

גוגל גלאס (צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL)
משקפי גוגל גלאס ז"ל|צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL

חברה נוספת שהחליטה להיכנס חזק לתוך עולם המציאות המדומה היא מטא, שאפילו שינתה את שמה מפייסבוק למטא לטובת פיתוח המטאוורס - העולם הווירטואלי בו אוואטרים מסתובבים חופשי ועושים פעולות כמעט יומיומיות שאנחנו עושים במציאות. אבל גם המטאוורס כרגע עדיין נחשב לכישלון, המספרים שלו לא באמת מזנקים והרעיון של מארק צוקרברג שכולנו נעבור למציאות אלטרנטיבית לא קרה, עדיין. פגישות יותר נוח לערוך בתוכנות שמשתמשות רק בווידאו כמו זום או טימס, כשרוצים להעביר תוכן בלייב עדיף לעשות לייב ביוטיוב או פייסבוק, ובתור משחק אין בעולם המטאוורס מספיק תוכן כדי שינצח משחקים רציניים בפלייסטיישן. 

דווקא בשנה בה המוצר של גוגל, שהיה אמור להפוך לרב מכר, נמחק סופית, נראה ששנת 2023 יכולה להיות שנת המפנה של משקפי ה-VR, וזאת בעיקר בזכות כניסה של שחקניות חדשות למשחק - אפל בחלק המערבי של העולם ושיאומי בסין. זה ידוע שכאשר אפל נכנסת לשוק כלשהו היא משנה אותו. בין אם זה מחשבים, סמארטפונים או אפילו שירותי סטרימינג, כשהחברת הטכנולוגיה האמריקאית נכנסת לתמונה, גם אם זה באיחור, היא יודעת ליצור מוצרים שיהיו באיכות הכי גבוהה שיש.

גם משקפי ה-VR/AR של אפל מבטיחים הרבה. החברה שומרת "בסוד" את המוצר, אך נראה כי למרות השמועות על דחייה נוספת להמשך השנה, היא תציג אותו בכנס המפתחים הקרוב שלה שייערך ב-7 ביוני. חשיפת משקפי מציאות רבודה המשולבים עם מציאות מדומה היא ביג דיל עבור אפל, שכבר כמה שנים טובות אין לה מוצר חדש, אלא רק חידושים של מוצרים ישנים שלה. בשבועות האחרונים דווח שהחברה כבר הציגה בפני הדרג הבכיר, הטופ 100 עובדים של אפל, את המשקפיים Reality Pro שיפעלו עם מערכת הפעלה משלהם בשם xrOS, שתיתן לכם אפשרות לשלוט באייפון או מכשיר אחר של אפל בעזרת תנועות יד באוויר. המערכת תוצג בכנס המפתחים כדי לתת להם זמן להיערך עם פיתוחים מותאמים, לפני שנוכל לקנות אותם בחנויות.

אבל לא כולם אופטימיים, גם בתוך אפל יש כמה עובדים סקפטיים שמצפים לאכזבה בקרב הלקוחות וחלק מהעובדים נטשו את הפרויקט כי לא האמינו בו מספיק, כך לפי דיווח של הניו יורק טיימס. אפל תנסה לשווק את המשקפיים בתור מוצר מאוחד שיאפשר פגישות ושיחות וידאו במציאות רבודה, עבודה על עיצוב של מוצרים בתלת מימד במציאות מדומה ו"קולנוע ביתי אישי" שיכיל תכנים בלעדיים לאפל. לפי אותה כתבה, בחברה לא מתכוונים לשווק מידית את המוצר כפי שעשו עם האייפון או האייפד, והם מצפים למכור רק מיליון יחידות בשנה הראשונה. ייתכן שהמשקפיים ישמשו יותר עסקים מאשר אנשים פרטיים, בכל זאת המחיר שלהם צפוי להיות אסטרונומי - 3,000 דולר ליחידה.


אבל עם כל הכבוד למה המשקפיים יכולים לעשות, אחד המאפיינים שיכריע אם הם יהיו הצלחה גדולה או כישלון חרוץ זה העיצוב. פה מטא נפלה, חוץ מהתוכן שאותו היא מנסה למכור כמטאוורס שפשוט לא מספיק טוב, קסדת ה-VR שלה גדולה, מגושמת ובעיקר לא מאפשרת לך לעשות שום דבר תוך כדי. על פי הדיווחים, שהם כמובן רק דיווחים עדיין, המשקפיים של אפל קלים יותר, גמישים ולא מחוברים בכבל. הם גם יכולים להפוך בלחיצת כפתור ממציאות מדומה (סימולציה של מציאות וירטואלית) למציאות רבודה (כאשר מלבישים על המציאות מימד נוסף וירטואלי, כמו המשחק פוקימון גו) ואפילו לחזור להיות רק משקפיים. במידה ואפל יצליחו לייצר משקפיים שהם קלי משקל, נוחים, יכולים לעבור בין מצבים, מתחברים לאייפון וגם עובדים כמו שצריך, יכול להיות שהם יזכו במוצר מהפכני כפי שהיה עם האייפון, אבל מומחי הטכנולוגיה טוענים שאנחנו עדיין לא שם. יכול להיות שכשנגיע לדור מתקדם יותר, אפל תצליח לעשות כזה.

טים קוק, מנכ"ל אפל ב-12 שנים האחרונות, התראיין ארוכות השבוע למגזין GQ והתייחס ברמיזה למשקפיים: "אפל טעתה לגבי הפוטנציאל של משקפי מציאות רבודה, סטיב ג'ובס לימד אותי להיות מוכן להודות בטעויות". בעבר קוק באמת חשב אחרת, הוא צוטט ע"י הניו יורק פוסט אומר: "תמיד חשבנו שמשקפיים הם לא צעד חכם, מנקודת מבט שאנשים לא באמת ירצו להרכיב אותם".

חברה נוספת שנכנסה למרוץ, ומדאיגה מאוד את החברות מארה"ב, היא שיאומי הסינית. החברה כבר הציגה את האבטיפוס של המשקפיים בתערוכה בברצלונה לפני כחודש, אך לפי שעה אין לה תכנון לייצור המוני כזה. שיאומי לא סיפקה נתונים על המשקפיים וגם לא נתנה לכל אחד לנסות אותם, אבל אנחנו כן יודעים שיש להם אפשרות להחליף ממציאות רבודה למדומה בלחיצת כפתור, הם שוקלים רק 126 גרם למרות שיש להם 3 מצלמות, שני מסכים, בטרייה ואת החומרה עצמה. החיסרון הכי גדול שלהם כרגע הוא ככל הנראה הספק הסוללה, לפי עיתונאי בר מזל שקיבל אותם לחצי שעה, היה צורך להטעין אותם תוך כדי וזאת כנראה הסיבה שהם עדיין בגדר אבטיפוס בלבד. אבל ממה שהוא כן ניסה איתם, הם כבר מוכנים לשוק מבחינת הביצועים המרשימים שלהם.

בחזרה למטא, החברה של צוקרברג עדיין מאמינה במטאוורס שלה ורוצה להיות המובילה בתחום קסדות/משקפי המציאות המדומה והרבודה. אבל זה לא פשוט, רק לאחרונה דווח שהחברה הפסידה ב-2022 סכום של 13.4 מיליארד דולר רק על החטיבה הזאת, זה סכום ענק לחברה שגם ככה בבעיות ונאלצה לפטר עשרות אלפי עובדים בשנה האחרונה. לאחרונה מטא גם הודיעה על זה שהם חותכים את המחיר של קסדות המציאות שלה בחצי, אולי לקראת ההוצאה של הדור הבא.

למרות זאת, מטא שרטטה לעצמה מפת דרכים עתידית בתחום שהגיעה לאתר The Verge, לפיו בכל שנתיים יצא דור חדש של משקפיים. עובדים לשעבר של מטא סיפרו כי האגו של צוקרברג הוא חלק מרכזי בפרויקט, הוא רואה במטאוורס בתור האייפון שלו, המכשיר שהוא "הגביע הקדוש" של מטא. הפרויקט נקרא נאזארי Nazare, ובסוף החזון של צוקרברג הוא שהם יתחברו לכל סמארטפון ואיתו נוכל לעשות שיחות הולוגרמה במקום שיחות וידאו, ממש כמו בסרטי המדע הבדיוני שאנחנו מכירים עוד משנות ה-80.

אבל לעשות מכשיר כזה עולה הרבה מאוד כסף, והמחיר יתגלגל לצרכן, זאת הסיבה שמטא לא מצפה למכור יותר מכמה עשרות אלפי משקפיים כאלה, בעיקר לאולפנים וללקוחות שנחשבים early adopters לטכנולוגיות חדשות. על פי התוכנית של מטא, הדור הראשון של פרויקט נאזארי אמור לצאת לאור ב-2024, אבל לפי הדחיות שהיו עד עכשיו והקשיים הטכניים והכלכליים בהם נתקלים אנשיו של צוקרברג, ייתכן וזה יקרה בעתיד הרחוק יותר.

אבל לא כל טכנולוגיה תופסת כמו שהמפתחים שלה ציפו. לפעמים מדובר במיזמים שפשוט הקדימו את זמנם כמו הרכב החשמלי של שי אגסי - בטר פלייס, ואולי גם המשקפיים החכמים של גוגל יתגלו בעתיד בתור מוצר כזה. אבל צריך לזכור שהטכנולוגיה תמיד רצה לפני החברה. זה לא משנה כמה חזון יש למאסק, צוקרברג, קוק או פיצ'אי, בסופו של דבר הצרכן הפשוט הוא זה שקונה את המוצר ויחליט האם הוא טוב או לא. משקפי ה-VR הם רעיון מאוד שאפתני, אבל האם אנחנו בתור בני אדם באמת צריכים אותם? לא מדובר במוצר נלווה כמו סמארטפון, שהוא מחשב לכל דבר בכיס שלנו, מדובר פה על מוצר שמצריך מאיתנו 100 אחוז של קשב, אנחנו לא נוכל ללכת איתם ברחוב, לקבל פתאום התראה שמישהו עשה לנו לייק בפייסבוק מול העיניים וגם לראות את הרמזור שמתחלף.

מצד שני, גם על סמארטפונים חשבנו בהתחלה שלא נוכל להשתמש בהם תוך כדי תנועה והתרגלנו, קל יותר לחזות פיתוחים טכנולוגיים עתידיים מאשר התנהגות אנושית רחבה עתידית, האם העולם מוכן למשקפיים כאלה? או שחברות הטכנולוגיה לוקחות סיכון גדול מדי עם הוצאה של מילארדים וסופן לגנוז את המוצר, ממש כמו גוגל? ייקח כמה שנים כדי להבין האם אנחנו מוכנים כבר למשקפי VR/AR.