עולמות ה-AR ידעו כמה גלים במהלך ההיסטוריה שבכולם התוצאה הייתה אחת – כישלון. בשנות ה-80 התחיל הגל הראשון שנעלם, ב-2009 היה גל נוסף כשחברות כמו סמסונג הוציאו טלפונים המאפשרים חיבור למשקפי AR אבל גם הוא נעלם מהר מאוד.
ב-2012 עולמות המציאות הרבודה קיבלו עדנה מחודשת עם חברות כמו מיקרוסופט ומג'יק ליפ שהביאו שוב את הגישה הזו למרכז הבמה ושמו את הבסיס לטרנד של היום כשענקיות הטכנולוגיה התחילו במירוץ החימוש לקראת המטאוורס. באותה השנה הוצגו משקפי המציאות המדומה 'אוקולוס' שעוררו עניין רב, עד שפייסבוק רכשו אותם בעסקת ענק של 1.6 מיליארד דולר, אך כגודל הציפייה כך הייתה גדולה האכזבה כשהמוצר הושק.
הטכנולוגיה מדהימה, היכולות גבוהות אבל גם היום קשה מאוד להבין לאן ילך העולם הזה. אחת הסיבות העיקריות שעדיין אף חברה לא הצליחה להוציא לשוק מוצר מצליח היא שפשוט עוד לא הצליחו לצקת תוכן אמיתי למוצר. משהו שמעבר להיותו מלהיב ונחמד להראות לחברים, יכול להיות גם שימושי ובעל ערך לחיי היומיום.
המשרדים של חברת מולטינאריטי נמצאים בלב מרכז העסקים החדש של תל אביב ביגאל אלון. 200 מטר מהמגדלים המפוארים, מעל תחנת דלק בבניין לא מפואר הם יושבים במשרדים צנועים ופונקציונליים, מראה מרענן בתקופה שבה כל חברת הייטק מנסה למשוך עובדים עם הטבות ופינוקים גרנדיוזיים.
אם שואלים את טמיר ברלינר, שייסד את החברה יחד עם תומר קהן, הוא יגיד שמדובר בחלק מהפילוסופיה של החברה. וכך, גם המוצר שהם מפתחים בתחום המציאות הרבודה הוא מאוד פרקטי. בתחום שמונע עדיין בעיקר מחלומות גדולים, החברה מצליחה להישאר עם הרגליים על הקרקע.
בחברה אמנם עדיין לא מוכנים לחשוף את המוצר, אך הם נתנו לנו להתנסות בו וברגע שמתחילים להשתמש בו אפשר להתחיל לעבוד. לא מדובר בצעצוע ששוכחים אותו אחרי יומיים, הפלטפורמה נותנת מענה להתמודדות שלנו עם המציאות הדינמית ומביאה את המשרד לכל מקום שבו אנחנו נמצאים, הוא מאוד אינטואיטיבי ולא דורש תהליך למידה ארוך.
אז למה לעשות כתבה על חברה שאת המוצר שלה אי אפשר לחשוף? כי הגישה הפרקטית והפונקציונאלית מרעננת בעולם שמבוסס בעיקר על פנטזיה. למוצר יש המון פוטנציאל ולפחות מהתרשמות ראשונית מרגיש שהוא מצליח במקום שחברות רבות בתחום נכשלו בו – להביא מוצר פשוט שנותן ערך לחיי היומיום. לכן, לא מפתיע שלפני כחצי שנה הצליחו לגייס 28 מיליון דולר, מהגבוהים ביותר שגויסו בסבב סיד (סבב ראשוני).
אורית דולב, מנהלת המוצר שאחראית גם על העיצוב מספרת שמה שהוביל אותם בפיתוח הוא הרצון לייצר מוצר פרודוקטיבי שייתן ערך לאנשים לאורך זמן. "הבנו שהשוק בתחום הזה מאוד מתקדם", היא מסבירה. "אז רצינו להבין איזו אינטראקציה תהיה נוחה למשתמשים. הרבה חברות עדיין לא הצליחו לפצח את חוויית המשתמש – אנחנו עבדנו כל הזמן בניסוי וטעייה. חשוב לנו שכל אחד בצוות יביע את דעתו ויתנסה - כולם מעורבים. אנחנו עושים טסטים עם משתמשים מכל הגילאים והפידבקים טובים".
ענת לשם מצוות ה-Computer Vision בחברה, שמאמנים את המערכת להבין את העולם הוויזואלי: "הדיוק של המוצר מאוד גבוה, אנחנו פשוט בונים מוצר שנראה לנו שאנחנו היינו רוצים שיהיה לנו".
"תפקידם של מוצרים הוא לגרום למשתמשים להרגיש טוב יותר", אומרת עמית כנעני, Product expert בחברה. "עשינו הרבה טעויות והצלחות ובסוף בנינו משהו שהוא בדיוק מה שהמשתמשים רוצים. כשהמשתמש מרגיש שהוא טוב יותר, פרודוקטיבי יותר זה בסוף מה שהוא צריך. אפשר לבנות דברים מרהיבים".
"המחשבה והפנטזיה בתחום הייתה תמיד הרבה יותר מלהיבה ממה שהטכנולוגיה הקיימת יכלה לספק", היא מסבירה. "תמיד היה חסר מה לעשות עם המכשיר. הטרגדיה של ה-AR היא תמיד שאין מה לעשות איתו. היכולת לקפוץ היא אינסופית, אבל אנחנו אומרים שהרבה יותר חשוב לנו ללכת למרחק קצר כדי שנוכל לתת לאנשים להשתמש בכלים שיש להם היום על מנת להשתלט על עולם חדש במקום להביא להם את משהו חדש לחלוטין שהם לא כל כך ידעו מה לעשות איתו".
"אנחנו עושים טסטים עם משתמשים מהרגע הראשון", היא מסבירה. "חשוב לנו להבין איך המוצר מרגיש. מניסיון העבר אנחנו מבינים שהרעיונות הכי טובים מגיעים מהשראה מבחוץ. כל הערה משפרת את המוצר שלנו".
"כל התקדמות פלטפורמה מייצרת הזדמנויות לקפיצת מדרגה בפרודוקטיביות האנושיות, תחום שאני מוצא מאוד מעניין כבר למעלה מעשור", אומר אדן שוחט, שותף שווה בקרן ההון סיכון אלף שהובילה את הגיוס. "מציאות רבודה היא לחלוטין פלטפורמה כזו ומולטינאריטי בונה את מערכת הפרודוקטיביות החדשה. חלק מהאתגרים הגדולים ביותר במציאות רבודה הם חווית המשתמש, הצורך בחינוך שוק, וכמובן שימושיות - עד היום אף אחד אחר לא הצליח לפתור את הבעיות האלה. לראות את הפנים השמחות של המשתמשים הראשונים אשר מנסים את המוצר של מולטינאריטי זה חלק ממה שהופך את העבודה בעולם ההשקעות לעבודה הטובה בעולם. מצפה בכליון עיניים להיות הראשון שקונה את המוצר".