עבור רבים, נובמבר מסמן את יריית הפתיחה של עונת החגים המשמעותית יותר, שמתרחשת מעבר לים. החודשים האחרונים בשנה הם כבר מזמן לא רק רגעי השיא של הרבעון האחרון, אלא מהווים מקפצה קריטית שיכולה להשפיע על המכירות והמיצוב של מותגים להמשך השנה. התקופה בה הצרכן האמריקאי מאמץ הלך רוח של קניות, לקראת ה-Black Friday, חג המולד וחגיגות השנה החדשה, פותחת חלון הזדמנויות כלכלי משמעותי עבור כל חברה שפונה לצרכנים מחוץ לישראל, החל ממוצרים פיזיים וכלה באפליקציות ובשירותים דיגיטליים. מחקרים שערכנו אצלנו ב-meta מראים ש-91% מהצרכנים מתכננים לבצע רכישה ממותג חדש במהלך תקופת החגים – ולכן השחקנים השונים בתעשייה "לובשים חג" ונערכים לעונת המכירות עם ויזואליה עונתית והנחות ענק, שימשכו קהל לקוחות חדש ויסייעו להם להתרחב גאוגרפית לטריטוריות חדשות.

בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר יזמים ישראלים שלוקחים חלק בחגיגת הקניות של חודש נובמבר ממרחק אלפי קילומטרים ועושים זאת בהצלחה מרובה. בזכות האינטרנט והטלפונים החכמים, יצואנים יכולים לשווק את מוצריהם לכל מקום בעולם ולהתחרות על תשומת ליבו של הצרכן האמריקאי, כאשר הם נמצאים במגרש משחקים שווה אל מול שחקני האי-קומרס והריטייל הגדולים בעולם. כדי להצליח בזירה תחרותית מאי פעם, עסקים נדרשים להיערכות מקיפה, הכוללת תכנון ובנייה של פלטפורמות מכירה והפצה, קריאייטיב ייעודי, חוויית משתמש מוקפדת והתאמות של מדיניות המשלוחים והרכישה. יזמים קטנים כגדולים צריכים ללמוד את חוקי המשחק ולהקדיש תשומת לב יתרה לפרטים הקטנים, לרבות הלכי הרוח המשתנים של הצרכנים, לוחות הזמנים ורגישויות השפה.

להתחיל מוקדם היא כנראה הדרך הטובה ביותר לבלוט בין אינספור מודעות ומפרסמים. 56% מהאמריקאים מתחילים לסמן את המתנות והרכישות לחגים השונים עוד לפני חג ההודיה וסוף השבוע האחרון של החודש, שזכה לכינוי "Cyber Five", הוא השלב בו הקניות בעיצומן. מסע החיפושים האינטנסיבי אחר המתנה המושלמת, לאחרים או לעצמך, יוצא לדרך ממש עכשיו; כבר עכשיו מרבית הצרכנים החלו בתקופת "השיטוט" בפלטפורמות השונות עם מוטיבציה מובהקת לקנייה. גם אם הם לא קונים באותו הרגע, הם מסמנים לעצמם את המוצרים שמעניינים אותם ומחכים להנחה הגדולה שהם מניחים שתגיע. חברות שישכילו לדבר כבר עכשיו בשפה של חגיגות הקניות, כמו גם יידעו לזהות ולהבדיל בין הצרכנים השונים וה-Intent שמניע אותם, יגיעו לסוף החודש כשידם על העליונה.

דניאל פורטנוי, מנהל לקוחות קומרס ב-Meta ישראל
דניאל פורטנוי, מנהל לקוחות קומרס ב-Meta ישראל

יחד עם זאת, לא הכל הוא עניין של טיימינג – והחברות ששואפות ליתרון תחרותי צריכות להציע חוויית קנייה מהודקת וידידותית למשתמש. תקופת החגים ידועה כזמן בו כולם קונים ברשת; אל קהל הלקוחות ה-"סטנדרטי", שרובו חי בדיגיטל ומתמצא בו בקלות, מצטרפים פלחי אוכלוסייה רבים ומגוונים שחלקם מתנסה בקניות אונליין לראשונה בחייו. על המותגים להוריד את החסמים השונים במסע הקנייה ולנסות להפוך את פעולת הרכישה לקלה מאי פעם, כדי להוריד את הסיכוי שעגלת הקנייה תינטש רגע לפני ה-Check Out. לצד זאת, חברות צריכות לשכלל גם את הצעת הערך ואת שיטות התשלום שהן מאפשרות, כך שיתאימו לרוח התקופה – אפשרות חיוב במספר תשלומים תוכל להעלות את אחוזי הרכישות בפועל, בעוד שמותג שלא יציע הנחה כלשהי יתקשה למנף את העונה לכדי עלייה במכירות, בייחוד לנוכח האינפלציה המטפסת.

אבל שובר השוויון האמיתי נמצא דווקא בקריאייטיב. בשנים האחרונות ראינו כיצד קריאייטיב מנצח הוא המשתנה המשפיע ביותר על הצלחתם של קמפיינים בפלטפורמות שלנו. לעומת נדבכים אחרים שניתן למדוד בקלות, הסוד ליצירת קריאייטיב איכותי הוא גיוון; פרסום תוצרים רבים ומגוונים, שמדברים מסרים שונים ופונים לקהלי יעד אחרים. השחקנים הגלובליים בעונת החגים כבר התרגלו לשחרר עשרות רבות של תוצרים קריאייטיבים מדי שבוע, אבל כבר לא מדובר בפריבילגיה ששמורה לעסקים עתירי תקציבים בלבד. השינויים הטקטוניים בעולמות הפרסום והשיווק ייתרו את הצורך בימי צילום ארוכים וסטים מהוקצעים, כי האותנטיות תפסה את קדמת הבמה – צרכנים מתחברים יותר למותגים שמפרסמים תכנים אנושיים וקלילים של יוצרי תוכן, אותם ניתן לצלם ולערוך תוך דקות ספורות.

עונת החגים הקרובה תתאפיין בתחרות גדולה על ליבם וכיסם של הצרכנים האמריקאים, בעידן בו גם יזם בודד יכול למנף את היוזמה העסקית שלו ולתת פייט אמיתי לקמעונאיות המובילות. בשנים האחרונות ראינו את הביצועים המרשימים של חברות קומרס ישראליות בזמן תקופת החגים – ואפשר להיות בטוחים שגם השנה ימתינו מתחת לעץ האשוח מתנות כחול-לבן.