בעולם של שכפולים והעתקות, לא קל למצוא מודלים ייחודיים וחדשניים, במיוחד בכל מה שנוגע להוראה והעברת ידע. אך מרכז חץ, מודל ייחודי שאינו קיים בשום מקום אחר בארץ (למעט שלוחה שלו בשער הנגב) או בעולם קבע את מקומו בטכנודע חדרה. במודל זה, נלמדים מושגי יסוד במדעים בעזרת סיפורי אגדה. המרכז בנוי מסביבת מתקני ענק מיוחדים, שבעזרתם הילדים נחשפים בגיל צעיר לאוריינות ומדע, מרחיבים את הידע בשימת דגש על פיתוח חשיבה ודמיון, עידוד סקרנות וחקירת מדע וטכנולוגיה ומיומנויות רבות אחרות. "הנגשת המדע דרך עולמו של הילד יוצרת חיבור ומעוררת את סקרנותו הטבעית של הילד. אנו מעודדים את המדענים הצעירים שלנו לגלות בעצמם את התשובות וגם לשאול את השאלות", אומרת חגית נאורי- מנהלת המרכז.

איך עובד המודל שפיתחתם?

"מהרגע שמחליטים על התכנים המדעיים, כותבים את המערך וחושבים איך ללמד אותו בעזרת מוצגים אינטראקטיביים, לדוגמא "בענק וגנו" הייתה לענק דילמה כי הוא היה צריך לגדר את הגן ולמדוד את הגדר, עניין המעלה את נושא המדידות", אומרת נאורי ומסבירה כי התוכן הסיפורי מועבר בהצגה שאורכה 20 דקות בצורת דיאלוג בין הילדים למדריכים. "אנחנו לא אומרים להם את התשובות אלא שואלים שאלות פתוחות ומאפשרים לילדים להביע את דעתם". בהמשך קבוצת הילדים שהגיעה פועלת במסגרת מעבדה המתווכת על ידי המדריך, שם נלמדים לדוגמא נושאים כמו מוליכות חשמלית והילדים מתנסים במעגל חשמלי וחומרים מוליכים ולא מוליכים, בהקשר של ההצגה הנסיך והצפרדע, ומדגימים את רעיון המעגל החשמלי בריקוד במעגל. "הילדים מתנסים במערך התוכני ולומדים על תכונות החומר- אם הוא צף שוקע דרך בריכה עם חומרים צפים ושוקעים, או בודקים חוזק של חומרים בעזרת נעיצת מסמרים בחומרים שונים. הם נחשפים לידע הזה דרך עשייה וחוויה אישית, ולא דרך לימוד פרונטלי. אנו מתייחסים גם לאוריינות ולשפה ולא רק למדעים, וכמובן מנסים לקרב את המדע לעולם התוכן שלהם".

בונים נדנדה (צילום: טכנודע חדרה)
הנגשת המדע דרך עולמו של הילד|צילום: טכנודע חדרה

למידה מתמשכת

הסביבה המדעית שאותה מבקרים ילדי הגן והכיתות הנמוכות מתחלפת ארבע פעמים בשנה. פעם לומדים הילדים על אומדן ומדידות, פעם אחרת על אסטרונומיה, מערכת הכוכבים והשמש, בפעם אחרת כל המתחם הופך לרחוב, בו יש מכונית, רמזורים, ובפעילות זו חווים הילדים את תחושת הרחוב והזהירות שיש לנקוט בו, דרך רכיבה על אופניים, מעברי חצייה, נסיעה במכוניות קטנות המציתות לתמרורים ורמזורים פעילים. הילדים מבינים את חשיבות הכסא וחגורת הבטיחות דרך פעילות במכונית גדולה שנבנתה במיוחד. טרם ההשתתפות בפעילות, מונחות הגננות והמורות כיצד ליישם ולהטמיע את עקרונות היסוד הנלמדים. הן מקבלות חומרי לימוד והכנה ועובדות עם הילדים על נקודות מרכזיות כמו מדידת מסה ומשקל. לאחר הביקור במרכז, ממשיכים הילדים להיחשף לתכנים המדעיים דרך מערך לימודי שניתן להם מהמרכז. בסך הכול מגיעים מדי שנה כ-10,000 ילדי גן ובית ספר לפעילויות הבוקר במרכז חץ.

חיבור לחיי היומיום

נאורי מסבירה על חשיבות חיבור המדע לתכנים שמוכרים מעולמות התוכן של הילדים וגם לחיי היומיום. "אם נלמד את אגדת בת הטוחן ונסביר על בניית גלגלת ועל תפקודה נחבר זאת לחבלי כביסה, ולדרך בה הם פועלים. אנו מאמינים בחשיבות של התנסות וחוויה של ילדים על מנת להפנים ולהטמיע את התכנים והחומרים הנלמדים, העלאת שאלות ונתינת מרחב לדמיון וליצירתיות שלהם. במרכז חץ הלימוד הוא לא פרונטלי, אלא מעודד מגע, חקירה וחיבור של עולמות תוכן שונים למציאות היומיומית".

מעבר לפעילויות הבוקר שאליהם נחשפים ילדי הגן וכיתות א'-ב' מאזור פרדסיה ועד מעגן מיכאל, ישנה פעילות הורים וילדים אחר הצהריים. "חשוב לחזק את הקשר בין הורה לילד ושיהיה מעוגן בתוכן והנאה. בדומה לתיווך שהמדריך עושה במרחב, כך ההורה עושה עם הילד. ההורים והילדים מתחרים ביניהם לדוגמא מי יצליח לבנות גשר יותר חזק ומפיקים למידה והנאה רבה", מוסיפה נאורי.

מגף (צילום: טכנודע חדרה)
דגש על פיתוח חשיבה ודמיון|צילום: טכנודע חדרה

גם חוגים מתקיימים אחר הצהריים במרכז חץ במהלך השנה. 26 מפגשים בהם נלמדים 26 תכנים מדעיים בחיבור לסיפורים לגילאי חובה וטרום חובה. בין היתר, הילדים לומדים על קיימות וסופגים גם ערך מוסף בנימוסים והליכות כאשר הם נדרשים לדאוג לטיפוח וניקיון הסביבה.

יש לציין שפעילות חשובה זאת מתאפשרת בזכות תרומתו הנדיבה של איש העסקים המכובד נתן חץ ומשפחתו, שמעורבת גם בפעילות מרכז חץ.