בראשית היו עדשות הביפוקל, שכשמן כן הן משלבות את שני סוגי הפוקוס – העליון המיועד לראייה לרחוק, והתחתון לראייה מקרוב. רובכם ודאי זוכרים את המשקפיים שפס אופקי באמצע עדשתם הסגיר את העובדה כי המרכיב אותם הגיע לגיל – 40 לערך - שבו הוא נזקק לעזרתם. אלא שהאביזר שסימל התבגרות לא אטרקטיבית עבר כמה גלגולים משמעותיים בעשורים האחרונים, וכיום זוכה לשם הכמעט סקסי מבחינה שיווקית – מולטיפוקל.
>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?
עדשות המולטיפוקל המיועדות לראייה מכל מרחק לא התהדרו בפס הידוע לשמצה, הודות לשימוש בחומר גלם חדש ובטכנולוגיית ליטוש של העדשה המותאם אישית לצרכי הלקוח. אף שמבחינה אופטית עדיין היה רחוק ממושלם, פיתוח מהפכני זה הפך במהרה למבוקש בכל העולם – אנשים העדיפו להקריב את איכות ראייתם, שנפגמה בשל התנגדויות ועיוותים בעדשה, לטובת משקפיים נטולי פס שלא הסגירו את גילם. לאט לאט הצטרפו למהפכה חברות אופטיקה נוספות, ובשטח קמה תחרות מבורכת במסגרתה ניסתה כל אחת מהן לשפר את איכות העדשות המבוקשות ככל האפשר. חומרי גלם טובים יותר אכן פותחו, החברות הרוויחו והלקוחות הסתגלו, אולם בעיית העיוותים נותרה בעינה - עד שנכנס לתמונה הטאץ' הישראלי.
כשמפעל האופטיקה בקיבוץ שמיר שבגליל העליון החליט להירתם למגמה העולמית, נפתחה בו מחלקה חדשה ובה הונהגה אסטרטגיה מעט שונה, שניגשה לבעיית העיוותים לא בדרך הקלאסית, ובחשיבה טכנולוגית מתקדמת למדי: בשמיר החלו לעבוד עם יצרנית של מכונות ליטוש מאירופה, תכננו עדשות שכל תיקון הראייה שלהן נעשה בצורה ממוחשבת בחלקן האחורי וכך הגדילו את היכולת להתאים את צורת הליטוש לחלקים שונים של העדשה ולהשתלט על בעיית העיוותים. המפעל האופטי של קיבוץ שמיר התפתח בצורה מדהימה, ומהר מאד שלח זרועות למפעלים רבים ואף הונפק בנאסד"ק.
בשנת 2011 אף רכשה חברת אסילור העולמית, ממציאת עדשות המולטיפוקל 51 אחוזים מהבעלות על החברה, כאשר 49 האחוזים הנוספים שייכים לחברי הקיבוץ ומספקים להם רווחה כלכלית משמעותית. יתר חברות האופטיקה בעולם לא התעכבו יותר מדי ועברו כולן לטכנולוגיית הליטוש האחורי, שנחשבת למתקדמת בעולם ומספקת פתרון אולטימטיבי לראייה מכל מרחק.
מוצר מבוקש
עדשות המולטיפוקל אמנם הפכו מושג שגור ומוצר מבוקש בקרב פלח גדול של האוכלוסייה, אולם עדיין יש מי שנרתעים ממחירן הגבוה ביחס לעדשות רגילות. חברות האופטיקה מפנימות את הרתיעה הזאת, וכך הולך ומוצף השוק בעדשות זולות שלמעשה מציעות את הטכנולוגיה הישנה, לרוב ללא ידיעת הלקוח.
בחנויות רשת מכבי ממבט ראשון, מבית מכבי שירותי בריאות זיהו שהתחרות בשוק האופטיקה משפיעה לרעה על איכות העדשות בשוק, ויצרה את המותג "sky" שעושה מיקור חוץ לייצור העדשות אצל החברות המובילות בעולם, כך שהרשת מקבלת מחירים מיוחדים על העדשות האיכותיות ביותר, עדשות מהסדרות האיכותיות ביותר שעברו שיפורים והתאמות נוספות לבקשת מומחי הרשת. כיום, ניתן למצוא בחנויות הרשת את המותג הפרטי SKY, עדשות המולטיפוקל האיכותיות ביותר, העדשות של קיבוץ שמיר, אופטימייז מבית בדולח, עדשות סגם המיוצרות בטכנולוגיה גרמנית ועדשות רייצה המיוצרות בשווייץ.