אתם יודעים איך זה עובד: מרגע שקניתם רכב, חשבון הבנק שלכם דופק שעות נוספות. זה מתחיל בבוחטה ששמתם על האוטו, בין אם חדש או יד שנייה, ממשיך עם הוצאות ביטוחיות גדולות, ביקורים במוסך לתחזוקה שוטפת ובלתמי"ם, ונגמר בעלות חודשית עצומה על דלק. כי חוץ מלהיות כל יום שעה בפקקים בדרך לעבודה ובחזרה, מה – לא תיסעו לטיול ברמת הגולן בשבת?
בתכנית לתחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה עמלים על מציאת פתרונות חלופיים לשימוש בנפט ובנזין, בשאיפה להוזיל את עלויות הנסיעות לכלי הרכב בישראל. מדובר על רכבים היברידיים, כאלה ששורפים פחות דלק ויכולים לנסוע גם על חשמל, או רכבים חשמליים למהדרין – שלא זקוקים לטיפת בנזין כדי לשעוט קדימה.
כמובן שלא רק איכות הסביבה תרוויח משימוש באנרגיה נקייה, אלא בטווח הארוך גם הכיס הפרטי שלכם, ובמשרד לתחליפי דלקים עורכים תחשיבים כדי להבין כמה זה משתלם לעבור לרכבים שמשתמשים באנרגיה חליפית. רוצים לדעת כמה אתם יכולים לחסוך? הנה כל השאלות וכל התשובות:
1. כמה עולה לי להחזיק אוטו?
עלות כלי רכב פרטי מורכבת מכמה מרכיבים: עלות כלי הרכב עצמו, עלות אחזקה (תיקונים, טסט, או סתם כשדופקים לכם את הפח), ועלות שוטפת של הוצאות על דלק – סכום שמשתנה כמובן בהתאם לכמה אתם מזיזים את האוטו. החישוב הוא די פשוט: אם כלי רכב הנוסע על בנזין צורך ליטר אחד של דלק ל-10 ק"מ של דרך, הרי שבשביל 20 אלף ק"מ בשנה תצטרכו 2,000 ליטר של בנזין.
2. מתי אשלם יותר על הרכב?
כשמדובר ברכב סטנדרטי הנוסע על בנזין, אם אתם נוסעים הרבה – תשלמו יותר. ההיגיון פשוט: כשאתם מחשבים את הסכום שיוצא לכם מהכיס מדי חודש על הרכב, יש קשר בין כמות הנסיעות שאתם עושים (עלות הדלק), לבין עלות הרכב הכוללת (סכום הרכישה כולל הוצאות אחזקה לאורך כל שנות אחזקת הרכב). ברכב עם מנוע רגיל עלות האחזקה ועלות הדלק עולות באופן לינארי ככל שאתם נוסעים יותר. יותר דלק, יותר בלאי, יותר תחזוקה, פחות כסף בחשבון הבנק.
3. מתי אני אשלם פחות על הרכב?
עלות רכישה של כלי רכב פרטי חשמלי, גם היברידי וגם כזה המונע בגז טבעי, גבוהה היום יותר מאשר כלי רכב עם מנוע בעירה פנימי, מה שכמובן קשור להיקף ייצור ולהיצע וביקוש. אבל מי שנוסע הרבה ויש לו רכב חשמלי או היברידי – ישלם פחות, מאחר שעלות האנרגיה ועלות האחזקה זולות יותר ברכב המונע בחשמל, רכב היברידי ורכב המונע בגז. אם נכין גרף שמחשב את הקשר בין עלות הדלק לעלות האחזקה – ברכב חלופי תהיה נקודה שמעבר לה העלות הכוללת של רכב בהנעה חלופית זולה יותר מאשר רכב בהנעה רגילה. רוצים את זה במספרים? אם נשווה עלות כוללת של רכב רגיל (קטן-בינוני), אל מול היברידי (קטן-בינוני), שנוסעים 20 אלף ק"מ בשנה, ונמצאים אצלכם 5 שנים – יוצא שתחסכו 18 אלף שקל, שהם 3,500 שקל חיסכון שנתי. אתם נוסעים על משפחתית? רכב היברידי יחסוך לכם 2,000 שקל לשנה. רכב משפחתי גדול יחסוך לכם 2,600 שקל לשנה.
אם אתם מגיעים ל-30 אלף ק"מ בשנה, תחסכו על רכב היברידי בין 3,400 ל-5,000 שקל בשנה. כמובן שהחיסכון תלוי גם בהרגלי הנהיגה שלכם: ככל שאתם נוסעים יותר בתנאים עירוניים (תאוטות ותאוצות רבות) – כך החיסכון בדלק גבוה יותר.
4. האם רכב היברידי יעלה לי פחות?
רכשתם רכב היברידי? ברוכים הבאים למיסוי מופחת: לרכבים היברידיים יש מנוע בעירה פנימי הפועל על דלק רגיל כמו כל רכב (בדרך כלל בנזין), אבל יש להם מנוע חשמלי, שבא לידי ביטוי, בעיקר, במהירויות נמוכות. בישראל יש כמה רכבים היברידיים, למשל טיוטה פריוס, טיוטה אוריס וטיוטה קאמרי היברידיות, יונדאי סונטה ועוד. אם תרכשו רכב היברידי, תשלמו בעת הקנייה רק 30% מס רכישת רכב (הנחה של עד 16 אלף שקל) – הטבת מיסוי המוענקת לרכבים בעלי דרגת זיהום נמוכה. ככל שהרכב שלכם מזהם פחות, ככה תקבלו הנחה גבוהה יותר. אם אתם שכירים הזכאים לליסינג, ובחרתם רכב היברידי, תקבלו הנחה חודשית של 500 שקל, בזכות הזיהום המופחת.
5. האם רכב חשמלי יעלה לי פחות?
יש שני סוגים של רכבים חשמליים, כאלה המונעים אך ורק בעזרת חשמל (BEV), וכאלה עם מנוע בעירה פנימי ומנוע חשמלי שיכול להיטען בעמדת טעינה (Plug in Hybrid Vehicle). העלות הראשונית של רכב חשמלי גבוהה יותר מכלי רכב בעל מנוע בעירה פנימי, זאת מאחר ששליש מעלות הרכב היא עלות הסוללה. מחירי הסוללות העולמיים משפיעים בצורה מהותית על כמה יעלה לכם לרכוש את האוטו. מה שכן, בין 2010-2016 צנחו מחירי הסוללות ב-65%, וזו מגמה שצפויה להימשך. הצפי הוא שעד 2020 ייחתכו המחירים שוב בחצי, מה שיהפוך את החשמלי לבר תחרות מול הרכבים הסטנדרטיים, אפילו בלי הסובסידיה ממשלתית. אה, כן, גם פה יש הטבת מס משמעותית: מס הקנייה של הרכבים החשמליים נע בן 10% לחשמלי מלא ל-20% למשולב.
6. רגע, אבל כמה יעלה לי להחזיק רכב חשמלי?
שני סוגי רכבי החשמל נהנים מעלות תחזוקה נמוכה: יש בהם פחות חלקים נעים, אין מערכת פליטות, אין מערכת הזרקת דלק, אין פלגים, וברכב חשמלי מלא גם פחות שמן. המשמעות היא הרבה פחות טיפולים תקופתיים. מחקר שנעשה בישראל בשנת 2014 מצא כי עלות התחזוקה של רכב חשמלי נמוכה בכ-60% מזה של רכב סטנדרטי, מה שהופך את החשמלי להכי זול מבחינת אחזקה מכל הרכבים באופן רשמי.
7. אז אין בכלל הוצאות על דלק?
תלוי. עלויות אחזקת רכב חשמלי משולב (PHEV) מושפע כמובן ממה שאתם עושים איתו: כמה אתם נוסעים, כמה אתם מטעינים. לדוגמה, אם אתם הבעלים הגאים של מיצובישי אאוטלנדר PHEV המצויד בבטריות המאפשרות טווח נסיעה חשמלי של כ-50 ק"מ בלבד, ואתם לא עוברים את הטווח ביומיום ומטעינים את הרכב בסוף כל יום – עלות האנרגיה הכוללת תהיה נמוכה. במידה שלא תטעינו וכן תעברו את הטווח, הרי שהעלות תגדל בגלל שימוש גובר בדלק.
ברשותכם, בואו נחזור רגע למספרים:
אם אתם נוסעים 20,500 ק"מ בשנה, והרכב ברשותכם 5 שנים, אז עלות כוללת של כלי רכב חשמלי (קטן-בינוני, למשל ניסן ליף מול יונדאי i20), זהה לחלוטין לעלות כוללת של רכב בעל רגיל הנוסע על בנזין. בקטגוריה המשפחתית (למשל פורד פוקוס חשמלי אל מול טיוטה קורולה), רכב חשמלי יהיה יקר לתפעול ב-12 אלף שקל מאשר רכב רגיל. אבל, אם אתם נוסעים 30 אלף ק"מ בשנה, הפער בין הרכבים בקטגוריית הקטן-בינוני הופך לכסף: אם תבחרו בחשמלי תחסכו 15 אלף שקל ב-5 שנים. בקטגוריה המשפחתית ההוצאות יהפכו זהות.
8. אז מה הכי טוב לי ולמשפחה שלי?
אז אין ספק שסוג הרכב שבחרתם לנסוע עליו משפיע ישירות על הכיס שלכם, כמו גם על האוויר שאתם נושמים, מדי חודש בחודשו. נכון שהיום הרכבים החשמליים עדיין מאתגרים – יש בעיית טווח כשכלי הרכב מוגבל לכ-150 ק"מ בין טעינות. עם זאת, צריך לזכור כי מרבית הנסיעות שלכם הן מתחת לטווח, ובכלל – אם משק הבית שלכם צריך שתי מכוניות, אז אין סיבה לא לרכוש רכב אחד חשמלי ולהפחית עלויות כוללות למשק הבית. חוץ מזה, קפיצת המדרגה ממש מעבר לפינה: שיפורים טכנולוגיים בבטריות, בטעינה ובמשקל הרכב, יביאו להגדלת טווח הנסיעה. בארה"ב כבר מציעים ליצרניות הרכב תמריצים פדרליים, והן מוצאות פתרונות שיהפכו את הנסיעה החשמלית להרבה יותר נוחה וזמינה.