לפני 5 שנים יצאנו לשדרות רוטשילד ולכיכר רבין כדי לזעוק חמס כנגד מחירי הדיור, ויוקר המחייה בישראל. מה יצא לנו מזה? שאלה טובה. בעיקר מהפך בתודעה של הצרכן הישראלי, שהפך רק ב-2014 להיות אחד כזה שהפעם באמת אינו מוכן לשלם עוד את המחיר ולהיות פראייר. אבל איך אמרה נעמי שמר פעם? "הדרך ארוכה היא ורבה, רבה". כשאנחנו רוכשים מוצר או שירות, אנו רוצים לצאת מנקודת הנחה שהרכישה בטוחה, ושאף אחד לא "סיבן" אותנו, או במילים אחרות, שהקמעונאי או נותן השירות פעל מולנו בהגינות ובשקיפות. עם זאת, בישראל של 2016 יש עדיין לא מעט עוולות כלכליות שנעשות לציבור הרחב. אך כמו בכל מאבק, יש להציב מטרה ולהתמקד בה עד לכיבוש היעד. הנה כמה מלחמות צרכניות ששווה לנו להלחם עבור התוצאות שיגיעו.
ביטול עמלות העו"ש
עלות השירותים הבנקאיים לציבור הצרכניים מגיעה לסכומים של מיליארדי שקלים בשנה. למעט רווחים מהלוואות, או ריביות גבוהות מחשבונות הנמצאים ביתרת חובה, הבנקים נהנים גם מגביה לא מוצדקת של עמלות בגין פעולות עו"ש. רוב הציבור כלל לא מודע לגובה העמלות שאותן הוא משלם מדי שנה לבנק, ולכך שיש בידיו לנהל מו"מ ולהתמקח עם הבנק על העמלות שהוא גובה ממנו. האבסורד הוא שדווקא לקוחות מאוגדים ובעלי כח המהווים מושא לחיזורם של הבנקים מקבלים פטור או הנחה ניכרת על עמלות העו"ש, לעומתם, האוכלוסייה שאינה מאוגדת וזו שמצבה הכלכלי אינו מאפשר לה להתמקח אל מול הבנק, נושאת במלוא נטל העמלות. לפני מספר שנים, המועצה הישראלית לצרכנות פתחה במאבק ציבורי לקידום חקיקה שתבטל את עמלות העו"ש בבנקים, אך עד כה, חברי ועדת הכלכלה של הכנסת לא פעלו על מנת לבטל את עמלות העו"ש של הבנקים.
הארכת תוקף החזרת מוצרים
בסוף 2010, נכנס לתוקפו חוק הגנת הצרכן הנוגע לביטול עסקה. על פי החוק, כאשר לקוח מבצע רכישה של מוצר, במידה וברצונו להחזיר את הקנייה, עליו להימנע משימוש או פגיעה במוצר, לא להסיר את התווית המצורפת לו, ולהחזיר ובטווח של יומיים עד 14 יום מיום הקניה. המועד תלוי בסוג המוצר ובנוסף, עליו לשאת בדמי ביטול העסקה. התקנה הזו עשתה צדק עם הצרכנים, שלעיתים טועים ומתחרטים על הקנייה, אך העובדה שיש באפשרותם להחזיר את הקנייה ולשמר את הערך הכספי של המוצר, נכונה והוגנת לכל הצדדים. הפורמט של החזרת המוצר לאחר 14 יום בתנאי שלא נעשה בו שימוש קיים באופן גורף אצל כל קמעונאי. אך בכל כלל יש תמיד יוצאים מן הכלל. לחברת אלדן יש שירות מהפכני וייחודי בארץ ובעולם, במסגרתו החברה מציעה ללקוחותיה לרכוש רכב חדש מיד ראשונה, להתנסות בנסיעה ברכב עד חודש ימים מיום הקניה,ובמידה והלקוח מתחרט ורוצה להחזיר את הרכב, מכל סיבה שהיא, יש באפשרותו לעשות זאת. השירות של אלדן ייחודי ונדיר משום שניתן להחזיר את הרכב למרות שנעשה בו שימוש. לרוב, כאשר אנו עומדים לרכוש רכב בחברה כלשהי, ניתנת לנו ההזדמנות לערוך נסיעת מבחן ברכב החדש. אך נסיעה קצרה היא כאין וכאפס לעומת התנסות בחוויית נהיגה ברכב למשך חודש. לאחר תקופה משמעותית, שבה חשנו באמת את הנסיעה ולמדנו את הרכב, אנו בהחלט יודעים אם זה הרכב שאיתו אנו רוצים להמשיך ולנסוע.
הורדת מחירי מזון בריא
יוקר המחייה בישראל, שהביטוי שלו הוא בחלקו גם עלייה במחירי המזון הבסיסי, מביא להשלכות חמורות על איכות התזונה והבריאות של כלל האוכלוסייה בישראל. כך יוצא שאנשים רבים החיים מתחת לקו העוני סובלים מעודף משקל, הנגרם בין היתר בשל מזון לא איכותי ולא בריא, ואילו פלח האוכלוסייה שרמתו הסוציו-אקונומית גבוהה יכול לאפשר לעצמו לרכוש מזון בריא, שהוא לרוב יקר יותר. אורז מלא, לחם מחיטה מלאה, פירות וירקות עונתיים, טחינה משומשום מלא, דגים, קטניות ועוד מגוון של מזונות בריאים יותר שנמצאים בפירמידת המזון, צריכים להיכנס לסל מזון בריא ובסיסי שמחיריו יהיו בפיקוח. דבר זה יבטיח תזונה בסיסית בריאה לכלל האוכלוסייה.
מקטינים את האריזה? נשמח לדעת
כשיצרן או יבואן מעוניין לקדם מכירה של מוצר מסוים, המכיל תוספת כמותית, הוא דואג להוסיף כיתוב בולט על גבי המוצר ולציין את התוספת, כמו לדוגמא: 30% תוספת. אך מה קורה כאשר לא פעם יצרנים מחליטים להקטין את הכמות או את גודל המוצר באריזה, אך המחיר נשאר פחות או יותר זהה? לרוב, אם לא ניחנו בחושים טובים ובזיכרון ויזואלי מצוין, לא נדע על כך. למרות שעל פי חוק, היצרן נדרש להדגיש את השינוי על גבי האריזה באופן בולט וברור לקונה, עדיין בפועל יצרנים רבים נמנעים מלעשות זאת. לכן, עלינו להילחם על מנת שתהיה אכיפה של החוק, ובמקרה של אי קיומו, פשוט להחרים את המוצרים.