נדמה שמעולם השלג בחרמון לא היה לבן כל-כך, אחרת קשה להסביר את נחשולי כלי הרכב ואת התורים האינסופיים של המוני עם ישראל הצובאים על אתר הסקי היחיד במדינת ישראל. אם פעם הנסיעה לחרמון היתה על מנת לספק את חווית ה"איזה כיף, ראינו שלג" - הרי שכיום מבקרים רבים באים על מנת ליהנות מחוויות הגלישה. לא, ישראל עדיין לא הפכה למדינת חורף קלאסית, אולם ישראלים רבים שרכשו את מיומנות הסקי והסנובורד במדרונותיה המושלגים של אירופה באים עתה לעשות זאת גם כאן בישראל. נכון, אנחנו לא יכולים להתחרות בשפע המדרונות המושלגים והמגוונים של אתרי הסקי באירופה אבל לפחות זה קרוב וזה שלנו.
מי שכן מתחרה במדרונות המושלגים של אירופה הם גולשי נבחרת ישראל בסקי. ספורט החורף בישראל צבר בשנים האחרונות תאוצה, וכיום ניתן למצוא נציגות ישראלית במגוון ענפים. הנציגות הישראלית הבכירה ביותר נמצאת בתחום ההחלקה האומנותית - ריקוד על הקרח. בענף זה צברה ישראל מספר הישגים נאים, החל ממיכאל שמרקין דרך צמד המחליקים גלית חייט וסרגיי סחנובסקי (מדליית ארד באליפות העולם). ענפי חורף נוספים שבהם מיוצגת ישראל בזירות הבכירות ביותר בעולם הם סקי אלפיני, החלקה מהירה על הקרח ואפילו מזחלות שלג. נבחרת הוקי הקרח שלנו טרם צברה הישגים משמעותיים.
סקי אלפיני
הסקי האלפיני מורכב מ- 4 מקצועות: גלישה במורד (Downhill - dh), סלאלום (sl),Giant Slalom (gs), Super-G (sg)ו- Combined (k).
גלישה במורד: המקצוע המלהיב ביותר מבין ענפי הסקי האלפיני. מדובר פשוט בטיסה על פני השלג במהירות ממוצעת של 120 קמ"ש! בנקודות מסוימות על גבי המסלול מסוגלים הגולשים להגיע למהירות של 150-140 קמ"ש!הגלישה במורד מתבצעת בהפרשי גובה של 1,100-800 מטר מנקודת המוצא לנקודת הסיום לגברים ו- 800-500 מטר לנשים. במהלך הגלישה עוברים הגולשים דרך שערים אדומים המוצבים לאורכו של המסלול. משך הגלישה נמשך כ- 2 דקות ובמהלכה מנסה הגולש להיות אווירודינמי ככל שניתן. הגולש בוחר את נתיב הגלישה הקצר ביותר ומנסה לגרום לחיכוך נמוך ככל שניתן בין המגלשיים לבין השלג.
Giant Slalom: גלישת עקלתון בין שערים המוצבים לאורכו של המסלול. מקצוע זה דורש מיומנות ושליטה רבה מאחר שהשערים ממוקמים במרחקים קצרים זה מזה. במהלך הגלישה נדרש הגולש לבצע שינויים מהירים ביותר על מנת לעבור דרך השערים. הפרש הגובה מנקודת המוצא של הגולש לנקודת הסיום היא 450-300 מטר לגברים ו- 400-300 מטר לנשים. מספר השערים לאורך מסלול הגברים נע בין 70-56 ואילו אצל הנשים מספר השערים נע בין 58-46. כל גולש מבצע שני ניסיונות. שיפוע המסלול אחיד אולם תוואי המסלול שונה ממקצה למקצה.
סלאלום: גלישת עקלתון בין שערים המוצבים לאורכו של המסלול. הפרש הגובה מנקודת המוצא של הגולש לנקודת הסיום היא 220-180 מטר לגברים ו- 200-140 מטר לנשים. מספר השערים לאורך המסלול נע בין 75-55 לגברים ובין 60-40 לנשים. מספר שערים כה רב במסלול קצר יחסית מחייב זריזות ויכולת תמרון גבוהה ביותר מצידו של הגולש. מסלול הסלאלום תלול למדי והוא מאופיין בשלג קשה, לעיתים בקרח מלאכותי.
Super-G: מקצוע המשלב משהו מהגלישה במורד ו- Giant Slalom. הפרש הגובה מנקודת המוצא של הגולש לנקודת הסיום היא 650-500 מטר לגברים ו- 600-400 מטר לנשים. המסלול מסומן לסירוגין בשערים כחולים ואדומים. מספר השערים אצל הגברים הוא 35 ואצל הנשים 30.
Combined: התחרות המשולבת כוללת גלישה במורד ומסלול סלאלום צנוע. המשתתפים בתחרות המשולבת ניחנים ביכולת גלישה מגוונת ובשליטה טכנית גבוהה ביותר. ההישג בתחרות נקבע על סמך חיבור הזמנים של כל אחד מן המקצועות.
קפיצות סקי
אולי הענף המרהיב ביותר מבין ענפי ספורט החורף. מקצוע הקפיצות דורש כוח, מהירות, רגש, דיוק, שיווי משקל וריכוז. קפיצת הסקי מורכבת מאלמנט השיגור, הניתוק, המעוף והנחיתה. לכל קופץ יש שתי קפיצות (ובנוסף לכך קפיצת ניסיון אחת) המשוכללות לניקוד סופי. הניקוד עבור הקפיצה מורכב מהמרחק אותו השיג הקופץ (מתורגם לניקוד) ומהסגנון של הקופץ בכל אחד משלבי הקפיצה. הניקוד עבור הסגנון ניתן על-ידי חמישה שופטים.
מקצוע הקפיצה הוא אישי וקבוצתי והוא מבוצע ממקפצות בגבהים שונים: 90 מטר ו- 120 מטר. קבוצת קופצים מונה 4 קופצים.
שלבי הקפיצה:
הרצה: שלב צבירת המהירות בדרך לקפיצה. הקופץ מטה את גופו בצורה אווירודינמית ומגיע למהירות הקרובה ל- 100 קמ"ש ברגע עזיבתו את המקפצה.
המראה: שלב ההמראה מאופיין בעבודת רגליים חזקה ובמתיחה חזקה של הגוף בזווית חדה ביחס למגלשיים. הקופץ ממש שוכב לפנים כאשר המגלשיים נמצאות בצורת האות V.
מעוף: בדרך-כלל שוהה הקופץ 6-5 שניות באוויר בטרם הוא פוגש את הקרקע. טעויות שנעשות בחלקו הראשון של המעוף אינן נחשבות והקופץ לא נענש עליהן בניקוד. לעומתן, טעויות שנעשות קרוב לשלב הנחיתה עלולות לגרוע מהניקוד הסופי של הקופץ.
נחיתה: בשלב הזה הקופץ נבחן על מצב הגוף בעת המפגש עם הקרקע, על בטיחות הנחיתה ועל מצב המגלשיים (עד כמה הם ביחד).
אזור התאוטה: השטח בו בולם הקופץ את מהירותו לאחר הנחיתה. אם הקופץ נופל מעבר לשטח המוגדר אין הוא נענש על כך בניקוד.
מזחלת שלג – Bobsleigh
ענף המזחלות הוא ענף קבוצתי המורכב משתי קטגוריות - זוג או רביעייה. זוג מורכב מנווט ו"מאיש הבלמים". ההחלקה ברביעייה כוללת שני אנשי צוות נוספים. אורכה המרבי של המזחלת הזוגית הוא 2.70 מטרים ואילו זו המשמשת את הרביעייה אורכה המרבי הוא 3.80 מטרים. רוחבה המינימלי של המזחלת הוא 87 ס"מ בחלקה הקדמי ו- 70 ס"מ בגוף. משקלה המרבי של המזחלת הזוגית, כולל אנשי הצוות, הוא 390 ק"ג. המשקל המרבי של המזחלת המיועדת לרביעייה, כולל אנשי הצוות, הוא 630 ק"ג.
בחלק הראשון של התחרות דוחפים אנשי הצוות את המזחלת לאורך מסלול הרצה של 50 מטר.מסלול זה מבוצע בפחות מ- 6 שניות ובמהלכו מגיעים הספורטאים למהירות ריצה של 40 קמ"ש! (מהירות ממוצעת של ריצת 100 מטר הנמשכת 10 שניות הוא 36 קמ"ש). אנשי המזחלות ניחנים בכוח מתפרץ עצום, בכוח ובמהירות גבוהה.
במהלך 60 שניות של החלקה במסלול מפותל שאורכו לפחות 1200 מטר מגיעה המזחלת למהירות של מעל 135 קמ"ש (לעיתים אף ל- 150 קמ"ש) ואנשי הצוות עומדים בפני כוח השקול לפי 4 מכוח המשיכה - G4.בתחרויות נהוג לקיים 4 מקצים כאשר הנבחרת עם הזמן המהיר ביותר היא המנצחת.
Skeleton
מזחלת יחיד: הספורטאי שוכב עליה על גחונו כאשר ראשו פונה כלפי מטה אל עבר מסלול ההחלקה. המסלול דומה לזה המבוצע במזחלות הקבוצתיות והמהירות אליה מגיע הגולש לאורך המסלול היא 130 קמ"ש.הניווט של המזחלת נעשה באמצעות תנועות גופו של הספורטאי. הכוח המניע את המזחלת הוא כוח הדחיפה של הספורטאי לאחר ההרצה וכוח הכובד. הבלימה של המזחלת נעשית באמצעות עליה הנמצאת בסיומו של המסלול.
Luge: מזחלת יחיד (קיימת גם גרסה זוגית - אולם רק אצל גברים), ובה שוכב הספורטאי על גבו כאשר רגליו פונות קדימה אל עבר מסלול הגלישה. מקורה של המזחלת הזו הוא בנורבגיה, אי-שם בשנת 800 לספירה שם שימשה אמצעי תעבורה על פני משטחי הקרח שבאזור.
בניגוד למזחלות האחרות, כאן אין באפשרותו של הספורטאי להאיץ באמצעות ריצה. הזינוק נעשה בישיבה במעלה המדרון המוביל לפתחו של מסלול ההחלקה. במטרה לצבור תאוצה, משתמש הספורטאי בכפפות מסומרות המאפשרות לו להיאחז הקרח ולצבור מהירות התחלתית. המסלול דומה לזה המבוצע במזחלות הקבוצתיות והמהירות אליה מגיע הגולש לאורך המסלול היא כ- 120 קמ"ש. משקלה של מזחלת היחיד הוא 25 ק"ג וזו של הזוג 27 ק"ג.