תמ
הבנייה אחראית לכ-30% משווי הנכס, הרווח לקבלן כ-15%|צילום: רויטרס, חדשות
בנק ישראל הוריד אתמול את הריבית במשק לאחוז ורבע בלבד, ההפחתה השנייה בתוך שבועיים. נגיד הבנק, סטנלי פישר, מנסה להילחם בהתחזקות השקל, אבל בדרך מביא שוב להתייקרות מחירי הנדל"ן: ריבית נמוכה יותר מעודדת אנשים לקחת משכנתא ולקנות דירות, מה שמעלה את הביקוש – ומכאן גם את המחירים בשוק.

מחיר דירה מורכב משלושה מרכיבים עיקריים: עלות הבנייה, הקרקע והמסים, המתחלקים לשישה סוגים. הבנייה אחראית לכ-30 אחוזים משווי הנכס, והרווח שמגיע לקבלן עומד על כ-15 אחוז. המשמעות היא שהמדינה יכולה לשלוט ביותר מחצי מהמחיר שהרוכש צריך לשלם – בקרקע ובמיסוי.

המסים מתחלקים למע"מ, היטל השבחה, מס רכישה, היטלי פיתוח ואגרות בניה, מס שבח ומס רכישה בגין הקרקע. במסגרת הגזירות הכלכליות שאושרו בממשלה לאחרונה, הוצע להעלות את המס למשפרי דיור. לפי התאחדות הקבלנים, בין 30 ל-50 אחוז ממחיר הדירה נובע רק מהמיסוי.

"שהממשלה תשבור את הראש עם הנדל"ן". הנגיד פישר|צילום: אימג'בנק - gettyimages
בשנת 2011 היו מיסי הנדל"ן 3.1 מהתל"ג בישראל, לעומת ממוצע של 1.8 בלבד בכלל החברות ב-OECD. מסי הנדל"ן, לפני שנתיים, היו 9.5 אחוזים מסך כל ההכנסות על ישראל ממסים, כשהממוצע בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי היה רק 5.3 אחוזים.

הדרך של המדינה להוזיל את המחיר מבלי לפגוע בהכנסותיה הוא להפשיר עוד ועוד קרקעות, ש-93% מהן נמצאות בבעלותה. מהלך כזה יתאים את ההיצע לביקוש ויביא לירידת המחירים שלהן, וזו הייתה ליבת הרפורמה שהכריז עליה בנימין נתניהו בקדנציה הקודמת ולא יצאה לפועל בסופו של דבר.

הרפורמה דיברה על התרת סבך הביורוקרטיה, שמביאה לכך שהגעת דירה ממוצעת לעולם אורכת כ-13 שנה: משך הבנייה הוא רק כשנתיים, אך תהליכי האישור שקודמים לה מסורבלים ולוקחים למעלה מעשור. בדו"ח "Doing Business" של הבנק העולמי לשנת 2013, ישראל דורגה במקום ה-139 בקטגוריית "התמודדות עם אישורי בנייה", ומספר השלבים להשגת אישור כזה עומד על 18 - לעומת 14 בלבד בכלל מדינות ה-OECD.

מחירי הדירות בארץ זזים בכיוון אחד: בחמש השנים האחרונות, מחיר דירה ממוצעת כמעט והוכפל משמעות, וגם השכירות נסקה. הצעד של הנגיד, שיסיים בחודש הבא את תפקידו, היא תמיכה בכלכלה ובייצוא – "ושהממשלה תשבור את הראש עם הנדל"ן". הממשלה אכן שוברת את הראש בניסיון לקרר את הביקוש בשוק הנדל"ן – וכשקשה להוציא לפועל רפורמות, היד על הדק המסים קלה הרבה יותר.