כולם רוצים מל"טים. חקלאים כדי לפקח על השדות, משטרות כדי לתפוס עבריינים, רשויות כאלה ואחרות כדי לחפש אנשים שהלכו לאיבוד, חוקרים של מזג אוויר כדי לתפוס סופות, בנאים כדי לבדוק גגות וג'ף בזוס, מייסד אמאזון, רוצה להנחית לכם חבילות בבית בהתראה של חצי שעה.
מספר המטוסים האלה באוויר עומד להתרבות כמו זבובים. רשות התעופה האמריקנית , FAA, הכריזה השבוע על ניסוי גדול בממדים כלל ארציים כדי לעשות סדר לפני שהבלגן מתחיל. לראשונה, היא תרשה שימוש במל"טים באופן מוגבל. ה-FAA רוצה ללמוד איך המטוסים האלה לא יתנגשו באוויר? איך הם לא יסבכו את התנועה האווירית הצפופה ממילא בשמי ארה"ב? מה בכלל צריך כדי לאפשר טיסות סדירות של מלט"ים? מלתפוס פושעים ועד לשלוח פיצה.
אלא שהרבה אנשים שואלים שאלות נוספות: מה עם השטח האווירי שלי? האם כל אחד יוכל לעוף לי מעל החצר או המרפסת ולעשות מה שהוא רוצה? מה עם המטוסים המאוד זעירים – אלה שבקושי רואים אותם אבל רואים אותי? הרבה שאלות ומעט תשובות.
בקרוב אצלנו?
ההכרזה של רשות התעופה השבוע כוללת שש מדינות ברחבי ארה"ב שבהן יינתן רישיון מוגבל להטסה של מלט"ים: אלסקה, נבאדה, ניו יורק, צפון דקוטה, טקסס, וירג'יניה. השש האלה נבחרו בקפידה בהתאם לתנאים טופוגראפיים, עומס התנועה האווירית ומוסדות שייקחו על עצמם את התפעול. 26 מדינות ביקשו להשתתף בשלב הראשון והן יודעות למה: זו הכנסה, התמחות ופוטנציאל מצוין לעסקים בעתיד.
ההערכה היא שתעשיית המלט"ים החדשה תניב 70 אלף משרות בשלוש השנים הראשונות מרגע שהחוק יאפשר את קיומה. כרגע, מלבד הניסוי המוגבל, החוק אינו מאפשר טיסות אזרחיות. לצבא מותר להטיס מל"טים רק לצורך אימונים מעל הבסיסים שלו ולכמה משימות מוגבלות מאוד לאורך הגבולות. ההערכה של ה-FAA היא שבתוך חמש שנים מפתיחת השמיים, יהיו באוויר 7,500 כלים מסחריים. לידיעת חובבי הטיסנים: משכורתו של מפעיל מל"ט מתומחרת בין 85,000 ל-115,00 דולרים בשנה. ב-10 השנים הראשונות התעשייה הזו תפרח לכדי 82 מיליארד דולר. הרבה מספרים, הרבה דמיון.
אבל רגע רגע. פה בישראל חלוצת המזל"טים יש כאלה כבר שנים. מישהו חשב לרגע להסתכל למעלה ולשאול "מה איתנו? מי שומר עלינו?" הרי רואים אותנו כל הזמן.