מיכל צפיר בלבן (צילום: תומר ושחר צלמים)
מחכה לאור כדי לצאת לריצה בחוף הים. מיכל צפיר ביום בהיר|צילום: תומר ושחר צלמים
החורף כבר כאן. במינון המוכר והמקומי. קר יותר, חשוך יותר ורטוב יותר ממה שאנחנו רגילים. לצד כל אלה, גם מתעוררים להם "הרהורי הכפירה". את יודעת למה אני מתכוונת:כל אותן דילמות קטנות כמו האם להישאר במיטה במקום לצאת לריצה מוקדם בבוקר, ומה אפשר לאכול בבוקר שיהיה מפנק, מתוק, מחמם, שמאיר מבחוץ ומבפנים, אה - ולא משמין?

חורף הוא זמן נכון להאט את הקצב

בשבועיים האחרונים, החלטתי שלא להיכנע, אלא להסתגל למצב החדש. כך יצא שהפכתי את סדר הפעילויות שלי: במקום לצאת בריצה בשש בבוקר, אני קודם מארגנת את הסנדביצ'ים לילדות ורק כשיש אור, יוצאת. כי לצאת בחשיכה ובקור זה אתגר מטורף גם עבורי.  בבקרים בהם יורד גשם, אני  מתאמנת בבית או במכון. ואם תופס אותי באמצע, אני רצה בין הטיפות.

מבחינת תזונה, לפני הריצה ועל מנת להפסיק את צום הלילה - אני שותה קפה או תה (הצעת הגשה: מים רותחים עם מקל קינמון, רבע תפוז, שתי פיסות ג׳נג׳ר וגבעול למון גרס, זה מחמם את הלב. את כל המרכיבים ניתן לקנות בחנויות תבלינים, חנויות טבע ולפעמים גם אצל הירקן), ואוכלת תמר או חצי בננה. אבל לפעמים זה קצת משעמם, ורציתי לדעת עוד. אז הלכתי למומחית להתייעץ.

אביטל סבג מומחית לרפואה טבעית,שפית בעלת "המתחם לשינוי "המקיים סדנאות בישול, אירועים וקייטרינג. אביטל סיפרה לי שהחורף נחשב לאחרון העונות במעגל החיים של הטבע, לכן זה הזמן המתאים לתת לגוף להאט את הקצב, להרבות במנוחה, לשמור על חום הגוף וגמישות השרירים והמפרקים בעזרת פעילות גופנית מודעת כמו יוגה. אם אתם בעניין - מומלץ לתרגל מדיטציות בישיבה עטופים בשל או שמיכה. היא גם מציעה לנצל את הזמן להתבוננות פנימה, להקשיב לגשם המטפטף לו בחוץ ולשמוח שהעולם עדיין מתנהל בריא, שהחקלאים שמחים ושהאדמה חוגגת יום הולדת ,ונותנת במתנה את יבולי החורף .

דייסת קווקר. סטיילינג :אינגריד קוטנר (צילום: אינגריד קוטנר)
דייסת קווקר. סטיילינג :אינגריד קוטנר|צילום: אינגריד קוטנר

איך אפשר להתחמם מבפנים?

סבג הסבירה לי שהגוף משפר את יכולתו לשמור על חומו בזכות שינוי התזונה לתזונה מותאמת לחורף , אוכל טרי וקר יוחלף במזונות מבושלים ומחממים באיכותם כמו שילוב של מרקים ונזידים המתבשלים באיטיות ולאורך זמן אליהם נוסיף תבלינים מחממים כמו כמון, כורכום, שום, צ'ילי,פלפל חריף אדום (cayenne), גי'נג'ר, הל,חזרת,קליפת קינמון.

דייסת קוואקר: ארוחת בוקר חמה ומנחמת 

כארוחת בוקר חמה ומנחם אביטל ממליצה על דייסת קווקר (שיבולת שועל) על בסיס מים. היא קלה להכנה ומזינה וניתן לגוון אותה בכל מיני תוספות: שפע של פרות יבשים וזרעונים ,קינמון דבש או סילאן, ג'ינגר ואפילו טחינה גולמית.

היתרון בדייסה טמון בכך שהיא מורכבת משיבולת שועל המכילה סיבים תזונתיים ואלה עוזרים להרגיש תחושת שובע לאורך זמן יחד עם ניקוי המעיים ופינוי הפסולת מהגוף. בקיצור, רווח נקי מכל הצדדים. שמחתי לשמוע אישור נוסף מאביטל כי המעבר לתזונה בריאה, משחרר אותנו מספירת הקלוריות בצד ואנחנו נהנים ממנות עשירות בויטמינים וסיבים המסייעים לנו להיות חיוניים ושבעים לאורך זמן כך שלא נתפתה לזלול חטיפים ושלל הפיתויים שנמצאים סביבנו .

מיכל צפיר אוכלת קוואקר (צילום: תומר ושחר צלמים)
בוקר טוב קוואקר. זמן טוב להאט את הקצב|צילום: תומר ושחר צלמים

מתכון לדייסת קוואקר דוחן

כמות של ארבעה סועדים:

16 כפות קוואקר
חצי ליטר מים
ליטר חלב אורז בטעם וניל, או חלב שקדים, או חלב שיבות שועל
4 כפות תערובת דייסה מיקס (מתכון בהמשך)
כפית המתקה :סלין או דבש או מולסה או סירופ מייפל

*ניתן לגוון ולהוסיף חצי כוס פירות עונה טריים

להכנת דייסה מיקס לכמות של צנצנת של ליטר: 
5 כפות קינמון, חצי כוס קוקוס,2 כוסות פרות יבשים, 2 כוסות שקדים ואגוזים טחונים,

אופן ההכנה:

- מבשלים את הקוואקר למשך רבע שעה או עד שהמרקם הרצוי לכם נוצר. ככל שנוסיף יותר נוזלים ונבשל יותר זמן הדייסה תהיה יותר חלקה ונוזלית. המרקם הינו חלק מאוד אישי בהכנת הדייסה ולכן חשוב שתתנסו עד לקבלת המרקם הרצוי עבורכם.
- לאחר הכנת הדייסה תיזרו כף דייסה מיקס לכל מנה. ו/או יחד עם פירות עונה טריים.

כדאי לדעת: עם הכמות הנותרת בסיר הבוקר ניתן להכין עוגת קווקר או עוגיות בתוספת של שמן קוקוס לבלילה.

ומה אתם מציעים?

לפני כמה זמן, העליתי פוסט בעמוד הפייסבוק שלי עם ארוחת הבוקר היומית שלי, וביקשתי מכם הצעות ומתכונים לארוחות בוקר. אתם לא אכזבתם. הנה כמה הצעות הגשה לחמם את הבוקר שאני כבר אימצתי חלק בעצמי. תודה לכם, הממליצים:

_OBJ

יעל: "אני מתחילה עם יוגורט טבעי, 1.5 אחוז, ומנה מדודה של פייבר 1"
מיטל: "אני משדרגת את הפייבר עם פירות טריים ויוגורט עזים (ומעט קינמון)"
איה: "אני פותחת את הבוקר עם פרוסת לחם מלא עם סלט טונה/קוטג' או לחילופין סלט ירקות גדול עם ביצה קשה וכף קוטג'/טחינה/ כפית שמן".
טלי השקיעה עם מתכון: "4 כפות שיבולת שועל + מים חמים קצת יותר מגובה שיבולת השועל + מעט חלב 1 אחוז + קינמון לפי טעם + מעט סוכר חום + מעט מלח גס אטלנטי – מכניסה לחצי דקה במיקרו, עד שמתחיל לבעבע, מוציאה ומערבבת ומכניסה לעוד חצי דקה. יוצא מעדן"
אושרת: "אני מעדיפה שייק טוב של ירוקים. זה מרים אותי למעלה באנרגיות"

יש לך המלצה משלך? את מוזמנת לחלוק איתנו

>> נשנושים בריאים וטעימים: מיכל צפיר עם המלצות