הבלוגרית האמריקנית ג'ס בייקר בת ה-26 היא צעירה גדולת מימדים שלא מוכנה לתת למשקל שלה לעמוד בדרכה, והיא לא תשקוט עד שתבהיר את האג'נדה שלה לעולם. במאי השנה, הצטלמה לסדרת תמונות פרובוקטיבית כמחאה נגד רשת הביגוד, אברקומבי אנד פיטש, שהודיעה בריש גלי על סירובה למכור בגדים לנשים במידות גדולות. וכעת בייקר מכה בשנית במחאה על עולם הפרסום. וכהרגלה בקודש, עושה את זה עם הרבה מאוד חוצפה, אומץ ותעוזה.
הסדרה עוררה באזז רציני באתר של בייקר ובקרב גולשיו. אחת הקוראות הגיבה: "אני מאמינה באופן מלא שלא הייתי יכולה להיות עם חבר שלא היה שמנמן כמוני... רק עכשיו אני מתחילה להבין שגודל הגוף שלי לא קשור בכלל להתאמה בינינו".
"אנחנו חושבים שנשים שמנות הינן כישלונות חברתיות"
אולם לא כולם היו אוהדים. למעשה היו כאלה שטענו שבייקר מגעילה ופרובוקטיבית. בייקר עצמה לא מופתעת וטוענת שמדובר בחיזוק הנקודה שניסתה להבהיר. "אנשים חושבים שנשים שמנות הן בהכרח כישלונות חברתיים, שמנות הן חסרות ערך ובלתי נחשקות", אומרת בייקר. "זוהי עמדה לא נכונה וצריך לשנות אותה. רבים ודאי שאלו את עצמם, 'למה הגבר בפרסומת לא גדול גם הוא?' והתגובה שלי הייתה: חכו חכו. יש משהו מדהים שמגיע לכיוונכם".
ואכן הגבר שמככב לצד בייקר בתמונות הוא דוגמן ורקדן ברולוסק בשם רמבו רזה שיותר מתומך בגישה של הבלוגרית. "העבודה הזאת כל כך הכרחית בחברה אובססיבית לסוגי גוף פטריארכליים והומוגניים", אמר. "זהו נושא שמשפיע על גברים ולא רק על נשים".
גם בארץ היה ניסיון לעורר באזז סביב המקום של הבחורה השמנה בתקשורת, בפרסום, ובמציאות של כולנו. שדרנית הרדיו והסטנדאפיסטית מיכל שם טוב יצרה קליפ בו היא מתחרה ראש בראש בלא אחרת מאשר בר רפאלי בפרסומת למשקפי השמש של קרולינה למקה. "אני ארגע רק שמשקל יפסיק להיות אישיו, עד שיהיו מספיק חנויות, מספיק תכניות בטלוויזיה ומספיק דוגמניות כמוני. אומרים שנשים לא מפרגנות לנשים – אז אומרים. אומרים שנשים שמנות אומללות עצובות ודחויות – אז אומרים. אומרים שלא נותנים במה בכלי התקשורת לנשים חזקות שאינן מודל 'דוגמני' אלא אם כן הן מגחכות את עצמן – ומה אתם אומרים?", כתבה. ומה דעתכן?
>> "אני בחורה שמנה וחתיכה ויש לי הוכחות"
>> "שלא תעזו לקרוא לי ביץ'"
mako נשים: חיכינו רק לך