גוואטמלה 2 (צילום: גדי קבלו)
גוואטמלה 2|צילום: גדי קבלו
"ארץ הקשת בענן", "מנהרת הזמן הלטינית", "ארץ המאיה" - כל אלו ועוד הם רק חלק מהשמות שניתנו לגואטמלה. אי שם במרכז אמריקה, שוכנת אחת המדינות המרתקות בעולם, שהתגלתה לתייר המערבי רק בסוף שנות ה–90. עולמות רבים שוכנים בגואטמלה, עולם הטבע העשיר של הרי הגעש, יערות העננים המסתורים, אגם אטיטלן המרשים והג'ונגלים של המאיה. המגוון האדיר של אינדיאנים בני תרבות המאיה, יצרו פסיפס של תרבות, אמונות וצבעים, השילוב המיוחד של תרבות המאיה עם התרבות האירופאית הנוצרית בנו את הגואטמלטקי החדש.

'או-הא-טז-מאל-הא' בשפת בני הקיצ'ה  (Quiche) המקומיים, משמעו 'ההר הפולט מים'. מכאן נלקח שמה של המדינה, שנחשבת למדינה האינדיאנית ביותר ביבשת. בגוואטמלה נמצאים בני שבט המאיה, אותה תרבות מפורסמת שקרסה אי שם בשנת 900 לספירה. האינדיאנים מהווים כ–30% מהמדינה, כאשר שאר התושבים הם שילוב בין אינדיאנים ואירופאים, שנוצר כתוצאה מהכיבוש הספרדי הארוך. התמהיל המיוחד הזה בין אירופאים ואינדיאנים, מתבטא בחיי היום יום בשילוב של האמונות ובמנהגים אחרים.  

 
הצג מפה גדולה יותר

תרבות המאיה והאינדיאנים

באזור זה של מרכז אמריקה, התפתחה ב–2000 לפנה"ס תרבות המאיה המסתורית והמפורסמת. עולם המאיה הוא הבסיס לכל האמונות, המחשבות של האדם האינדיאני, והוא הבסיס לעיסוקו ולמגוון האריגים הצבעונים שנלבשים על ידם. המאיה, הביאו לעולם לוחות שנה מדויקים, ותחזית של ליקוי ירח וחמה לאלפי שנים קדימה. הם בייתו את התירס, הפלפל, הקקאו ובנו בתוך הג'ונגלים ערי ענק ופירמידות בגבהים של 80 מטר ויותר. כתב ההירוגליפים של המאיה, מאפשר לנו היום, לחקור ולשפוך אור על אורח חייהם בעבר עד לרמה בה אנו מסוגלים לדמיין כיצד הם חיו. כך למשל, משחק הכדור המפורסם של המאיה, היה ממשחקי הכדור הראשונים בהיסטוריה האנושית ובו מי שניצח, הלך להקריב את עצמו לאלים. בסביבות 900 לספירה קרסה תרבות המאיה מסיבות שונות ומאז ועד 1523 חיו בגוואטמלה שבטי אינדיאנים ללא שלטון ראשי.

הכיבוש הספרדי

מלכת המדבר - גוואטמלה (צילום: גדי קבלו)
מלכת המדבר - גוואטמלה|צילום: גדי קבלו
בהמשך להגעתם של הספרדים למקסיקו, לאחר כיבוש האימפריה האצטקית על ידי הרנן קורטז בשנת 1523, הגיעו הספרדים גם לגוואטמלה. בראשותו של פדרו דה אלווארדו, הספרדים  כבשו את שבטי האינדיאנים הלא מאורגנים, הקימו את בירת גואטמלה (Antigua De Guatelma) וכינסו את השבטים לתוך עיירות קטנות. אט אט כינסו הספרדים את השבטים לעבודה בחוות החקלאיות ושלטו בהם ללא עוררין. כך, עד היום, גוואטמלה היא מדינה עם עיר גדולה אחת (גואטמלה סיטי – הבירה החדשה), כאשר כל שאר שטחי המדינה, מורכבים מאזורים חקלאיים וכפריים עם עיירות קטנות, שמספר התושבים בהן לא עובר את ה – 50,000.

גוטאמלה היום

מלכת המדבר - גוואטמלה (צילום: גדי קבלו)
מלכת המדבר - גוואטמלה|צילום: גדי קבלו
מלכת המדבר - גוואטמלה (צילום: גדי קבלו)
מלכת המדבר - גוואטמלה|צילום: גדי קבלו
בגוטאמלה חיים כ-14 מיליון תושבים. רובם ממשיכים לשמור על אורח חיים כפרי-מסורתי  ואף על אחדות השבטים אליהם היו שייכים בעבר, כשחלקם הגדול מתפרנס מחקלאות מסורתית. ההבדל המהותי הינו, שכמעט 95% מהתושבים (כולל האינדיאנים) הם נוצרים קתולים, שעדין משמרים גם את האמונות הקדומות של המאיה. השילוב הייחודי הזה, הנקרא סינקרטיזם, הופך את גואטמלה לאחד המקומות המעניינים בעולם. את שילוב האמונות אפשר לראות בכול מקום במדינה, החל מבתי הקברות הצבעוניים שנראים כמעט שמחים בעיניים מערביות, דרך הכנסיות הבנויות כמקדשי מאיה ועד לחגיגות הנוצרית והשמאניות שמשתלבות יחדיו. עד היום ניתן לבקר בשווקים המקומיים והצבעוניים של אנשי המאיה, המכנסים אליהם את השבטים השונים, ומהווים את הבסיס החברתי והכלכלי של האזורים הכפרים.

בשטח של 108 מיליון קמ"ר (פי 5 משטחה של ישראל) ישנו פיזור אוכלוסין, שמשאיר את מרבית השטחים ללא תושבים, וכך מתאפשר לנו, במלכת המדבר, לחוות עולם טבע בראשיתי לחלוטין: מהרי געש הפעילים (39 הרי געש) שנמצאים מכל עבר, דרך רכסי ההרים של הקוצ'ומטנס (Cuchumatanes) עד למישורים של הגו'נגלים העבותים. בין כל אלה, נמצא אזור הרכס המרכזי הירוק, שמכוסה ביערות ענננים ובגידולי הקפה המפורסמים. מזג האוויר הטרופי הנעים, שקיים במדינה במשך השנה כולה, הופך את המדינה לחגיגה של ירוק, כך שלא מפתיע שבשפת המאיה יש אין ספור שמות וכינויים למילה ירוק. האקלים הנוח העניק לה כינוי נוסף - "ארץ האביב הנצחי".

בשנת 1821 הוכרזה גואטמלה כמדינה עצמאית ומאז היא מחפשת זהותה הלאומית. כמדינה שהייתה תחת כיבוש ארוך, והמשיכה להיות החצר האחורית של ארה"ב במהלך המאה ה–19 וה–20, ושחוותה בחצי השני של המאה ה–20 מלחמת אזרחים קשה, מנסה היום גואטמלה להתאחד מחדש, ולייצר את הגואטמלטקי החדש. השילוב בין האמונות השונות והמנהגים השונים של אזרחי המדינה, הופכים את התהליך למורכב אך יציב.

בין הסמלים של גואטמלה, ניתן למצוא את הסמל שמסמל יותר מכל את עתידה של המדינה, והוא דווקא היא – אישה. ריגוברטה מנצ'ו שמה. גווטאמלית בת 33 שקיבלה באוקטובר 1992, במלאת 500 שנה לגילוי אמריקה, את פרס נובל לשלום. היא אולי העתיד של המדינה המיוחדת הזו

מסע מלכת המדבר בגואטמלה

מלכת המדבר - גוואטמלה (צילום: גדי קבלו)
מלכת המדבר - גוואטמלה|צילום: גדי קבלו
במסע מלכת המדבר, נבקר בחלקיה השונים של גואטמלה: נתחיל ברכס המרכזי, בו נמצאים יערות העננים המיוחדים למדינה ואזורי גידול הקפה. אזור זה ידוע בנופים הקארסטים שלו, נבקר במערות נטיפים בנהרות שנעלמים בתוך האדמה ונמשיך לאזור משולש 'אישיל' בו נמצאים שבטי המאיה הראשונים אותם נפגוש. האזור שהינו כפרי ומאוד לא מתוייר, יפגיש אותנו עם חווית אורח החיים האינדיאני של המדינה. מהמשולש, נמשיך לאגם אטיטלן, אחת מפנינות הטבע המופלאות בעולם. האגם, שנמצא מתחת לשלושה הרי געש, התגלה על ידי ההיפים האמריקאים בשנות התשעים ולא בכדי. מדובר בגן עדן של טבע, שקט ורוגע למרות שבסביבתו, חיים 3 שבטים אינדיאנים שונים, מהצבעוניים במדינה. את הטיול נסיים באנטיגואה, עיר קסומה שנדמה שקפאה במאה ה-18 ויופיה השתמר והשתבח, למרות מאות אלפי התיירים שפוקדים אותה כל שנה, מאחר והיא ללא ספק, תחנת חובה בכל ביקור בגואטמלה.

 >> מלכת המדבר 2013: כל מה שצריך לדעת