מלכת המדבר: ספרד (צילום: איה בן עזרי)
מלכת המדבר: ספרד|צילום: איה בן עזרי

כשמטפס ההרים המפורסם ג'ורג' מאלורי נשאל לפני שהעפיל לפסגת האוורסט, למה לו לטפס על ההר הגבוה הזה, הוא ענה בפשטות: "כי הוא שם". לנשים של מסע "מלכת המדבר" שיוצא השנה אל רכס הרי הפירנאים – על קו הגבול שבין ספרד לצרפת – יש הרבה יותר סיבות ממנו לצאת למסע אל ההרים. המסע שיעבור בקטלוניה, באנדורה ובצרפת, יכלול נסיעה בג'יפ באתרים פחות מוכרים, פעילויות אתגריות, מסלולי הליכה ולינה במקומות עוצרי נשימה, התנסות בסדנאות בישול וטעימות יין ועוד הפתעות.

כפרים קטנים ופלגי מים תכולים

רכס הפירנאים אמנם אינו גבוה כמו הרי האלפים או ההימלאיה, אבל פסגותיו שמתנוססות לגובה של יותר מ-3,000 מטר, כבר הצליחו לחסום את דרכם של כובשים רבים, שנעצרו מולן והחליטו שלנסות ולחצות את ההרים האלה זה קצת יותר מדי עבורם. בין אלה שדווקא הצליחו לחצות את הפירנאים, הייתה קבוצה של יהודים שעברה מצרפת לספרד בזמן מלחמת העולם השנייה, ומאז הדרך שבה הלכו נקראת "דרך החופש".

את פסגות הרכס המושלגות מקיפים יערות ירוקי-עד, פלגי מים תכולים ואגמים הכלואים במעלה ההרים. מי שיוצא למסע בפירנאים כמו נכנס למנהרת הזמן וחוזר מאות שנים אחורה, אל חיים שהתנהלו בכפרים עתיקים עם בתים בעלי גגות צפחה שעל קירותיהם תלויים עלי טבק לייבוש, ובין סמטאות צרות, גשרי אבן וצריחי כנסיות עתיקות; נופים שנדמה כי שורטטו במכחול, והם שובים את המטיילים בהם באווירה המכשפת של אירופה בימי הביניים. ואולי זה סוד הקסם הפירנאי: הניגודיות המשלימה של כרי דשא ירוקים ורכים, סוסים המשוטטים באחו וחיי כפר שלווים, אל מול פראיות פסגות ההרים המשוננות.

תרבויות מבודדות ונסיכות קטנה אחת

מלכת המדבר: ספרד (צילום: איה בן עזרי)
מלכת המדבר: ספרד|צילום: איה בן עזרי
רכס הפירנאים המבודד יחסית הצליח לשמור על אופי חיים מיוחד, שמאופיין בהתיישבויות מבודדות המתבססות על חקלאות זעירה בעמקים. לכל אורכו – כ-450 הקילומטרים שנפרשים בין הים התיכון לאוקיינוס האטלנטי – נותרו כמה תרבויות עצמאיות. התרבויות הגדולות ביותר הן הקטלאנים היושבים במזרח הרכס והבסקים השוכנים במערבו. שתי קבוצות אלה ידועות בגאווה הלאומית שלהן ובזהותן העצמאית. באזור פזורות עוד כמה תרבויות קטנות שהתפתחו בעמקים המבודדים, ולכל אחת מהן שפה, אדריכלות ומטבח ייחודיים לה. אל כל אלה מצטרפת גם נסיכות אנדורה, הממוקמת באזור הגבוה של הרכס, שבשנת 1993 הפכה למדינה עצמאית. רק באמצע המאה ה-20 החל להשתנות האופי המבודד של הרכס, אחרי שתיירות הסקי נכנסה לתמונה ופתחה את המקום להמוני מטיילים חובבי שלג ומגלשיים.

בין ייאוש לתקווה

מלכת המדבר: ספרד (צילום: איה בן עזרי)
מלכת המדבר: ספרד|צילום: איה בן עזרי
בין דפי ההיסטוריה נקשר אל הפירנאים פרק מיוחד. בזמן מלחמת העולם השנייה רכס ההרים לא רק חצץ בין ספרד לצרפת, אלא היה ממש קו הפרדה בין חושך לאור, בין ייאוש לתקווה, בין מוות לחיים. במאי 1940 פלשו הגרמנים לצרפת וכבשו את צפונה, אך דרומה של צרפת נשאר חופשי. לאזור זה נמלטו רבים שחלקו רצון אחד: להישאר בחיים. הם רצו לעבור את הגבול לספרד, שלא השתתפה באופן פעיל במלחמה, ולכן היו חייבים לחצות את רכס הפירנאים. כך החל לנוע בדרכי הפירנאים זרם אדיר של בורחים, שהודרכו על ידי מורי דרך שהכירו את השבילים. הגרמנים ניהלו מצוד אחר מורי הדרך ורבים מהם נהרגו, אבל זרם הבורחים לא נפסק והפיח תקווה בלבם של רבבות. את המסע לחציית הפירנאים שרדו כ-33 אלף גברים, נשים וטף, שהצליחו לעבור לספרד, ודרך הבריחה שלהם זכתה לשם "דרך החופש".

בין הנמלטים שחצו את הגבול בפירנאים הייתה גם קבוצה של יהודים, נשים, גברים וילדים, מהעיר ליון שבצרפת. באוקטובר 1944 הם הגיעו למרגלות הרכס מהצד הצרפתי, ונעזרו במורי דרך צרפתים כדי לחצות את ההרים. המסע נמשך יותר משבוע ועבר ביערות צפופים, בשלג עמוק ובקור עז. במהלך המסע ברחו מורי הדרך עם הכסף ששילמה להם הקבוצה, והותירו את הנמלטים בודדים בשטח. סופת שלגים שהשתוללה גרמה למותם של כמה מחברי הקבוצה, והנותרים איבדו כיוון. על סף ייאוש נתקלו ברועה צאן שאמר להם שהם נמצאים על אדמת ספרד, ליד הכפר מונטגרי. סיפורם ומסעם ישולב לאורכו של המסע, והמלכות יוכלו לחבר פיסת היסטוריה יוצאת דופן זו, לפסיפס החוויות במסען.

מסע בפירנאים: אז איפה כדאי לטייל?

מלכת המדבר: ספרד (צילום: איה בן עזרי)
מלכת המדבר: ספרד|צילום: איה בן עזרי
מדריכי החברה הגיאוגרפית ממליצים על האתרים הכי שווים לטיול בפירנאים:

קניון אניסקלו (Cañón de Añisclo)
זהו הארוך והעמוק בקניוני הפירנאים. בשטחו צוקים גבוהים, שמורת הטבע אורדסה (Ordesa y Monte Perdido National Park) והאגמים האלפיניים הקפואים באנדורה השוכנים בגובה 2,600 מטר.

שמורת איגואסטורטס (Parque Nacional de Aigüestortes)
אחת משמורות הטבע היפות בעולם, והפארק הלאומי היחיד בקטלוניה. משמעות שמה היא "המים השוצפים", והיא בורכה ביופי פירנאי אופייני: הרי גרניט אדירים, מעברי הרים, עשרות אגמים אלפיניים, עמקים ויערות ירוקים, נהרות ומעיינות. אחד האגמים היפים ביותר בשמורה הוא אגם סן מאוריסיו (Lago de San Mauricio), המוקף יערות, מפלים, קרקסים קרחוניים מרהיבים ופלגי מים. בשטח השמורה זורם נהר נוגרה פיארסה (Noguera Pallaresa), שבו אפשר לצאת לרפטינג. בלב הפארק, בתוך מדשאות ענקיות, מעיינות קטנים נובעים מן הקרקע ומחוברים זה לזה בתעלות טבעיות. סמוך להם נוצרו מעין מדרגות ומעליהן נופלים מפלים.

פארק הטבע קאדי מויישרו (Cadi-Moixero)
ליד פארק קאדי מויישרו שוכנת עיירת השוק לה סאו ד'אורגל (La Seu d'Urgell), שבמרכזה קתדרלה רומנסקית יפה, מהמעטות ששומרו בקטלוניה. לצד הכנסייה ניצב מוזיאון שמוצגות בו יצירות אמנות דתית.

בסאלו (
Besalú)
עיירה קטלאנית במזרח הפירנאים הספרדיים שהשתמרה מימי הביניים, ובה בתי אבן, גשר נאה, כנסייה מעוטרת ומקווה יהודי קדום.

שמורת הטבע פוסטס-מלדטה (El Parque Natural Posets-Maladeta)
השמורה שוכנת בסמוך לגבול בין קטלוניה לאראגון, ובה נמצאת פסגת אנטו (Aneto), הגבוהה ביותר בפירנאים, המתנוססת לגובה 3,404 מטר מעל פני הים. היפה. הכפרים הנמצאים בקרבת השמורה משמשים היום כמרכזי סקי ותיירות. 

עמק אראן (Val d'Aran)
זהו עמק המוקף פסגות המתנשאות לגובה של כ-2,000 מטר. פתחו של העמק פונה לצרפת, ושם גם מתחיל נהר גארונה (Garonne) הזורם לצרפת ונשפך לים ליד בורדו.

קניון סנט אנגראס (Saint-Engrâce)
זהו אחד הקניונים היותר מרשימים בצרפת המתפרש לאורך של כ-3,500 מטר. בקניון גשרים תלויים, מסלול מערות, מפלים הנופלים מגובה 20 מטר ואף יותר ומערות נטיפים. הקניון פתוח בחודשים אפריל עד נובמבר בלבד. באזור שוכנות עיירות קסומות עם בתי אבן. אפשר לטייל באופניים, לגלוש במגלשות הרים, טיולי ג'יפים, פעילויות מים בנהר.

מלכת המדבר: ספרד (צילום: איה בן עזרי)
מלכת המדבר: ספרד|צילום: איה בן עזרי

בקטנה: 5 דברים שכדאי לדעת על אזור הפירנאים

1. רכס הפירנאים נקרא על שמה של הנסיכה פירנה (Pyrene), שהיתה אהובתו של הרקולס במיתולוגיה היוונית.
2. ספרד, צרפת ואנדורה מפעילות בפירנאים עשרות אתרי סקי משובחים שהפכו את הרכס לאטרקציה תיירותית נפלאה.
3. 
אנדורה היא המדינה היחידה בעולם שבה השפה הרשמית היחידה היא קטלאנית * היום משמשת אנדורה מקלט מס לעשירי האזור * אף שמדובר במדינה מערבית מתקדמת נשים קיבלו בה זכות הצבעה רק ב-1970!
4. 
הבסקים בצד הספרדי ידועים בבדלנותם. הם מתגאים בכך שהשבטים הגרמאניים לא הצליחו מעולם לכבוש אותם, בעובדה ששפתם ייחודית ולא הושפעה מהלטינית ומהגרמנית, וגם בתעשיית הספנות המפוארת שלהם. חוץ מזה, הם טוענים שכובע הברט הוא המצאה שלהם.
5. 
הקטלאנים והבסקים קיבלו מעמד מיוחד כאומות נפרדות בתוך ספרד, אבל השאלה אם להיאבק על עצמאות מלאה ממשיכה לבעבע ולעורר סערה ציבורית.

*תודה לעודד ציון על עזרתו בהכנת הכתבה.