מירלה גל (צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי)
40 נשים במסע. לכי תזהי את הקוטרית עכשיו|צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי
מסע מלכת המדבר, הוא חוויה אנתרופולוגית יוצאת דופן. כל מסע מונה 40 נשים, מרקעים וגילאים שונים, נשים מגוונות המשלימות יחדיו פסיפס אנושי מרהיב. כל אחת מוצאת את מקומה ובוחרת מה היא מביאה לדינאמיקה הקבוצתית.

קיימות שלל תיאוריות חברתיות על כך שביחסי גומלין בין אנשים, אתה למעשה בוחר את התפקיד אותו אתה ממלא. כך שבמסע מלכת המדבר, אנחנו בוחרות (או נבחרות) לקחת על עצמנו תפקידים המרכיבים ומניעים את מה שקורה במסע. אישה יכולה למצוא את עצמה באותו תפקיד מוכר מהבית, או לחילופין למצוא את עצמה בתפקיד חדש שבשום מקום אחר לא היה ניתן לה לממש. בתור אחת שהייתה במספר מסעות ופגשה לא מעט נשים בדרכים, נהניתי להשתעשע עם התובנה שבכל אחת קיימים מינונים שונים של כל התפקידים. ובכל זאת, תמיד יש את הדמויות הבולטות; מזאת שתמיד תרתיח את המים בשטח ועד זאת שתתלונן למה צריך לעשות את זה בשטח. הנה פרופיל של מגוון הנשים שאפשר למצוא במסע. עם מכנה משותף אחד ברור: כל אחת מלכה.

הישנונית

קווים לדמותה: איטית יותר, תנועת עפעפיים חלושה.
איך תזהי אותה? כבר בנמל התעופה, היא זאת עם הכרית המפנקת מהבית מתחת לזרוע. מרגע שניתקו גלגלי המטוס מהקרקע, הישנונית תגלה יצירתיות רבה בהשלמת שעות שינה; החל בהתמרחות במושב האחורי של הג'יפ בזמן נהיגת שטח קופצנית וכלה בנמנום בעמידה בתור לסנפלינג. במילה אחת: כשרון.

השנונה

קווים לדמותה: הגרסה הנשית והבוגרת של קונדסון מהדרדסים.
איך תזהי אותה? היא הרוח החיה של הקבוצה, דואגת לקורטוב של קריצה בכל שיח והווי. היא זו  שתנצל רגעי שקט במכשיר הקשר בכדי להכריז: "יוסי, שניים הפוך", ואפשר בהחלט לסמוך עליה שתציל את המצב לפני שיהיה רציני מדי.  

האימהית

קווים לדמותה: מחבקת, דואגת, משדכת.
איך תזהי אותה? היא זאת שתשלוף מגבונים לחים בכל רגע נתון, זאת שפורקת קופסאות עם תופינים בכל הזדמנות (חלילה מישהי איבדה מס' קלוריות). היא תדאג לברר עם כל אחת מה שלומה ומפזרת לכל עבר עצות וחום אימהיים (שלא לדבר על הניסיון לשדך את הבן שלה).

הממחזרת

קווים לדמותה: שגרירה לתיירות אחראית ואקולוגית. הילדים שלנו יודו לה.
איך תזהי אותה? לפי השקיות המתכלות. מדובר באויבת המושבעת של שולפת המגבונים הקודמת: הממחזרת שלנו מגייסת את כולן לאיסופי אשפה על אם הדרך. הופכת את השותפות בג'יפ לחוויה מאתגרת, בשל שקיות ההפרדה בין סוגי האשפה המאיישות את המרווח בין הרגליים.

משכינת השלום

מלכת המדבר 2013 (צילום: סיגל יושע)
ההוליסטית. תמיד תמצא את היופי והנסתר בדברים. וכנראה שגם תקפוץ בחבל|צילום: סיגל יושע
קווים לדמותה: שילוב מושלם בין סנגור וקטגור. מקילומטר מריחה פוטנציאל לחיכוך, אצה רצה כדי לבאר ולגשר בין הצדדים. מהווה למעשה את הביטוי לקבלה של האחר והשונה במסע.
איך תזהי אותה?   הקול הרגוע, החיבוק האוהב, ותנועות הידיים הרבות. אה, והיא גם מהנהנת לא מעט. אפשר לקלוט את זה ממרחקים.

המרדנית

קווים לדמותה: זו שמתקשה לראות עצמה חלק מקבוצה ("מהעדר"). 
איך תזהי אותה? זאת הבחורה שתימנע מחלק מהפעילויות הקבוצתיות, כך היא מעניקה תוקף לייחודיות (על אף שבדיעבד תתרץ את ההיעדרות בכאב ראש), זאת שתעניק להנחיות הסגל פרשנויות יצירתיות סטייל תיאוריית הקשר. אגב, רוב הסיכויים שהיא תנטוש את הספקנות במחצית המסע, כאשר תבין שמקבלים אותה בדיוק כפי שהיא. 

החקיינית

קווים לדמותה: תיאטרלית, קשובה וצופה מהצד. עד שהיא כבר לא.
איך תזהי אותה? אותה כנראה תגלי ממש לקראת סיום המסע, עד אז יגיעו אליך שמועות לגבי החיקויים שלה את המדריכה, את הישנונית, את משכינת השלום וכולי, ואז במקרה - תיקלעו לאותו הג'יפ או החדר, ותאזרי מספיק אומץ בכדי לבקש ממנה להציג לך את החיקוי שלך. התשובה שלך תהיה כמובן: "יש דמיון, אבל..."

הקוטרית

הדר אליסיאן (צילום: תומר ושחר צלמים)
הצלמת שמתעדת הכל וכמה שיותר. הדר אליסיאן|צילום: תומר ושחר צלמים
קווים לדמותה: פסימית קמעה, קול מתבכיין.
איך תזהי אותה: 
כולנו מכירים אותה, אותה אחת שמחזיקה בשלף את רשימת המכולת לחצי הכוס הריקה. אותה אני אוהבת במיוחד, הראשונה שאחבק. תמיד נדמה לי שהקיטורים משמשים כחבלים הכורכים אותה לאזור הנוחות ולסביבה המוכרת, הם הסיבה מדוע לא להתמסר לכאן ולעכשיו. מניסיון של השתתפות וצפייה בשני מסעות, "הקוטרית" תהיה לימים הדבק בין שאר המשתתפות.

ההוליסטית

קווים לדמותה: תמיד תמצא את היופי והנסתר שבדברים.
איך תזהי אותה? 
במידה מסוימת, משמשת תמונת מראה ל"קוטרית", שהרי היא אוחזת ברשימת המכולת של חצי הכוס המלאה. היא זאת שתדאג לחבר את כולן, מתוך שליחות ואמונה, לאידיאת שותפות הגורל שאיחד בין כולנו דווקא כאן ודווקא עכשיו.

הצלמת

קווים לדמותה: מתעדת, חובבת פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר ויתר רשתות חברתיות.
איך תזהי אותה?
 מרובת אלבומים בפייסבוק, תפזר ביטויים כמו האשטאג/ כרוכית/ כיו"ב. במסע היא תמצא את ה'אלכס ליבק' שבה, בכל עצירה מיד תשלוף את המצלמה (במקרה שלי מחליקה במיומנות על מסך האייפון) ותרביץ סשן של תמונות מקוריות (של הפרח, הג'יפ, הנוף, נשנוש אחר- הצהרים וכד'). מהר מאוד, הצלמת תבין שכולן מצלמות את כולן כל הזמן ובכל מקום ומפה לשם – היא תמצא שאין לה תמונות מליג'יאנג. 

*הדר אליסיאן היא מאמנת אישית לנשים ומשתייכת לצוות מלכת המדבר.

>> "גם נשים נוחרות. נקודה": 10 דברים שגיליתי על נשים במסע