מלכת המדבר נעמה (צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי)
"נורא חששתי שאהיה לבד עם נשים בגיל של אמא שלי". נעמה חן.|צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי
אחרי שנים של עבודה תובענית במערכת חדשות של גל"צ ובערוץ 2, נעמה חן, 27, הרגישה שהיא רוצה לעשות משהו למען עצמה. מאז שהייתה בת 18, בזמן גיוסה לצבא, היא לא נחה. מג'נגלת בין אייטמים, משימות וחדשות. "הבנתי שאני צריכה להקדיש יותר זמן לצרכים שלי ולרצונות שלי". רק שבמקום לנסוע לשופינג בניו יורק או בטן-גב בתאילנד כמו בחורות רבות בגילה, חן החליטה שהיא רוצה אחרת, והצטרפה למסע של נשים בלבד במסגרת "מלכת המדבר".

"לאבא שלי יש רק בנות ואני הבכורה. מאז שאני ילדה אבא שלי לקח אותי כבת טיפוחיו וגרם לי להתאהב בג'יפים ורכבים. תמיד ידעתי על  מסע 'מלכת המדבר' ורציתי לקחת בזה חלק. אני נורא אוהבת לנהוג ורציתי לעשות משהו אתגרי בתחום. סיימתי תואר ראשון בפסיכולוגיה ותקשורת והבנתי שזה הזמן. הלכתי למיונים וזהו. משם הכל התגלגל". כך מספרת לנו חן, שדרנית בגלגל"צ ומגישה בחדשות 2 באינטרנט שהחליטה שאת הנופש שלה היא מעדיפה להעביר עם נשים בלבד, שכולן זרות לה, ללא שום מרכז קניות צמוד, סיילים לוהטים ואפילו שירותים נקיים.

"נורא חששתי להיות הכי צעירה במסע. פחדתי להרגיש לבד"

חן הצטרפה למסע של "מלכת המדבר" והרגישה שהיא מגשימה חלום, אלא שמהר מאוד, היא גילתה שהיא הצעירה מבין כל הנשים. בפערים משמעותיים. ילדה ממש. "האמת שנורא חששתי מזה. זה הרגיש לי שהנשים האלה יכולות רובן להיות אמא שלי או יותר מזה, ופחדתי שלא תהיה לנו שפה משותפת וארגיש נורא לבד ומוזר", היא מספרת, אבל היא הופתעה לטובה. "גיליתי שנשים יכולות להסתדר אחת עם השנייה. הבנתי במסע שגיל זה רק מספר. היו לי קשרים נהדרים עם נשים אפילו יותר מבוגרות מאמא שלי ובמיוחד עם מישהי בת קרוב ל-70. ציוותו אותי לנשים בגילאי 40  ורצו להקל עליי עם נשים שאיכשהו יותר קרובות לגיל שלי, אבל לא היה צורך: היה לי חיבור מדהים עם כולן. הגיל לא שיחק בכלל תפקיד, ולא התייחסו אליי כצעירה. היו רגעים שהאמהות התגעגעו לבנות שלהן וכולן התרפקו עליי וחיבקו אותי וגם לי זה היה נעים כי אני התגעגעתי לאמא שלי". 

מלכת המדבר נעמה (צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי)
". עשינו צחוקים ודברנו בחופשיות על סקס". נעמה חן.|צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי
לדברי חן, על אף הפערים - לא פעם היא הרגישה קצת מבוגרת על כולן. "היו רגעים שהרגשתי שאני עם חברות שלי, נשים בגילי, ולגמרי שכחתי שהן מבוגרות ממני ב-30 שנה. עשינו צחוקים ודיברנו בחופשיות על סקס ועוד דברים שלא האמנתי. זה גרם לי לתהות אם גם אמא שלי מדברת ככה? הן ניבלו את הפה, צחקו והתנהגו כמו ילדות. אבל היו רגעים שאני זאת שהרגשתי יותר בוגרת מהן, כנראה בגלל שהעבודה שלי כזאת רצינית והן נורא השתטו".

המסקנה שלגיל אין באמת משמעות הייתה רק אחת מבין סדרה של תובנות שלקחה איתה נעמה מהמסע.  "העבודה שלי מאוד מלחיצה ועם המון אחריות, המסע גרם לי לקחת את החיים יותר בקלילות. ראיתי במסע הזה מתנה לעצמי".

מה את מרגישה שלמדת מהנשים המבוגרות ממך במסע?
"עופרה הייתה בין הנשים שהתחברתי אליהן במיוחד. היא חגגה יום הולדת 69 והייתה המבוגרת בחבורה. במהלך המסע, היא נפלה בטיול אופניים ושברה את היד ונאלצה לחזור לארץ, אבל היא לקחה את זה ברוח כל כך טובה. ומבחינתה לא הרס לה. היא הצליחה להסתכל על חצי הכוס המלאה וזה מאד הרשים אותי. אני הייתי שם כשהיא נפלה ולקחתי את זה נורא קשה. אחרי שהיא חזרה, היא כתבה לי מכתב שהיא לא רוצה שזה יהרוס לי, דבר שהשאיר בי חותם ומאד התחברתי איתה".

מלכת המדבר נעמה (צילום: רוני קארו)
"בעיקר למדתי ליהנות ולשחרר". נעמה חן.|צילום: רוני קארו

מלכת המדבר נעמה (צילום: רוני קארו)
הקבוצה של נעמה חן. "מלכות המדבר". |צילום: רוני קארו

איזה חותם את מרגישה שאת השארת בתור הצעירה בחבורה?
"לא בטוחה שלימדתי מישהי שיעור לחיים, אבל אני כן יכולה לומר שכולן למדו משהו מכולן וכל אחת לקחה משהו ממישהי. אני מאמינה שגם אני נתתי משהו. היו לי יותר אנרגיות כי אני מהצעירות בחבורה. ובכל זאת, אין לי את התיק של גידול משפחה". 

"אין דבר העומד בפני כוח הרצון"

מלכת המדבר ברוריה (צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי)
"בסופו של דבר האהבה מנצחת". ברוריה סלפון.|צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי
על הקצה השני של הסקאלה, נמצאת ברוריה סלפון, 67, אמא לשלושה וסבתא לארבע נכדות, פנסיונרית שניהלה את מוסד השיקום לנפגעי פעולות איבה, שיקום נכים, נפגעי עבודה ואלמנות ויתומים במוסד לביטוח לאומי, והיא אחת מהמלכות המבוגרות בחבורה, אבל כאמור - מבט אחד באישה הזאת והצצה אל חייה מוכיחה שגיל, כאמור, הוא לא פונקציה. 

 "עוד הרבה לפני שהצטרפתי למסע של מלכת המדבר, אני ובעלי היינו יוצאים לטיולים אתגריים או חצי אתגריים בארץ ובעולם במסגרת איסוזו צ'אלנג'", מספרת לנו ברוריה. "לפני שנולד הקונספט לנשים בלבד, היה פורמט די דומה לאוכלוסיה מעורבת של נשים וגברים בשותפות של רכבי שטח איסוזו. אני מאד אוהבת את החיים בשטח. את התחושה של החופש והשחרור שלא צריך לדאוג לדברים הפרוזאים של ניהול משק בית. מבחינתי זה היה נופש של שחרור כי העבודה שלי מאד תובענית ורגשית ולקחה אותי למקומות רציניים והשטח וההתמודדות עם דברים שנוגעים לאדמה מאד משכו אותי ונתנו לי הרגשה טובה".

ל'מלכת המדבר' הגיעה ברוריה דרך המלצה מבעלה. "יום אחד בעלי ראה פרסום על מסע לנפאל ושאל אותי אם זה נשמע לי מעניין. בהתחלה, הרעיון של טיול עם נשים עורר בי מעט חששות כי חשבתי שהן יהיו רכלניות ופטפטניות, ואולי יש ביניהן חברויות קודמות. אבל נפאל מאוד קרצה לי והחלטתי להצטרף. בעזרתה של סיגל יוסס, מנכ"לית החברה, נסחפתי לגמרי. יש לה תפיסת עולם מאד מגובשת בנוגע למסעות אתגריים שמשכה אותי. והפכתי לגרופי של התחום הזה".

ברוריה שהיום גם ממיינת מלכות חדשות רגע לפני היציאה למסעות, אומרת שבניגוד למה שחשבה, חברה נשית היא מפרגנת, מעצימה ומשחררת. "נפתחתי מאד במסע ובמסגרות אחרות זה לא התעורר בי. חוויתי חברותה שמאפשרת לך התנסות אמיתית עם דברים מאד משמעותיים ורוחניים. זה גם מה שנותן את הכוח להתמודד עם הקשיים הפיזיים הקשים של תנאי השטח".


מלכת המדבר ברוריה (צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי)
"אני מתפעלת מהיכולות של נשים צעירות". ברוריה סלפון|צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי
האם הגיל היווה איזשהו פקטור במסע? 
"הייתי הכי מבוגרת ולא הרגשתי את זה. זה הגיל ואי אפשר להתכחש לו, אבל לא היה דבר שלא עשיתי, ולא הרגשתי שאני אחרת. היה לי פרגון אדיר ותמיכה והערצה וזה נתן לי רעננות וחדשנות כזאת שקשה לתאר. למדתי אין דבר העומד בפני הרצון. אני יכולה להשיג כמעט כל דבר שאני חולמת אם אני מאד רוצה ואני אצליח להשיג אותו".

מה למדת מהנשים במסע?
"שאהבה מנצחת. אם אתה מרגיש אהבה מצד אנשים ומעניק אהבה - אז אתה מאושר. 'מלכת המדבר' מבחינתי זה סיפור אהבה מופלא אמנם בגיל מאוחר של נתינה וקבלה". היא מוסיפה שלדעתה בשל גילה, היא יכלה להעביר הלאה ידע גם לבנות: "יש משהו באישיות שלי, בגיל ובניסיון שלי שנותן השראה. אני שימשתי השראה לנשים להתגבר על מכשולים לפי מה שהן אמרו לי. לכל אישה יש סיפור וכל אחת מנסה להתגבר על רגשות, מכשולים, בעיות בבית או בעבודה וכשהן רואות מה אני מסוגלת לעשות זה נותן השראה וכוח גם לאחרים".

ברוריה התקרבה לכל הבנות ללא קשר לגילן: "האינטראקציה המאד מיידית היא של ארבע הבנות שנמצאות איתך בג'יפ. אני צוחקת כשאני אומרת על עצמי בת. את נוסעת איתן ועם אחת מהבנות את גם ישנה. זה הרבה שעות של להיות יחד. זו היכרות שכרוכה בפתיחות. אי אפשר לשבת 10 ימים מבלי להיפתח. את צוחקת על בעיות של עצמך וגורמת לאחרות לצחוק על בעיות שלהן. צריך להיות אדם חברותי שרוצה לשתף פעולה וכמה לחברה של אנשים. זאת חוויה לחיים ואני שמחה שאני יכולה לחזור עליה יותר מפעם אחת. מי שלא יכולה מסיבה משפחתית או כלכלית - אני ממליצה לפחות לנסות פעם אחת. אני כבר הייתי בסין והודו עם 'מלכת המדבר'".

מלכת המדבר ברוריה (צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי)
גרופי של 'מלכת המדבר'. ברוריה סלפון|צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי

מה הכי הופתעת לגלות על נשים צעירות במסע הזה? "
"בעיקר התפעלתי מהיכולת לשלב חיי משפחה, אחריות של אישה עובדת, של עקרת בית, של אמא וגם להתארגן ולצאת למסע שאת משאירה את הכל מאחורייך ומתנתקת. ההבנה שאת מספיק בוגרת להבין שאפשר לשחרר קצת את השליטה. אני לא בטוחה שהייתי עושה את זה בגיל שלהן בזמנו. רוב האנשים מתקשים לעשות את זה כי אנחנו אוהבים להיות עם אבצע על הדופק ולדעת בכל רגע נתון מה הבוס עושה ומה הבעל עושה. בגיל של נשים צעירות יותר לעשות את זה זה ממש מקסים ומבשר טובות לגבי המשך החיים ואריכות חייהן של הצעירות".

מלכת המדבר ברוריה (צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי)
""אני בקשר בעיקר עם הצעירות". ברוריה סלפון|צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי
האם שמרת על קשר עם הנשים של המסע למרות פערי הגילאים?
"אני בקשר בעיקר עם הצעירות. הגיל הממוצע הוא 40. במסע הקודם הייתה מישהי בת 28. הבן הבכור שלי בן 45 וחלק מהחברות החדשות שלי בגיל של הילדים שלי. 'מלכת המדבר' זו הזדמנות וחשיפה לדברים שאי אפשר לעשות במסגרות אחרות. להיות נטו עם נשים זה קשה להסביר. תמיד אנחנו אומרות, 'כשתחזרי מהמסע תביני'. מעולם לא הייתי פתוחה כל כך בפרק זמן קצר כל כך בחברה אחרת אלא בחברה של נשים".

>> למתחם של מלכת המדבר