View this post on Instagram
יש הרבה מאוד דברים שאנחנו לוקחות כמובן מאליו. זה כנראה חלק מהטבע האנושי לא לשים לב יותר מדי למה שיש לנו. ללבוש תחתונים וחזייה, למשל, הוא משהו שאנחנו עושות מדי יום כבר שנים, על אוטומט. רק מתברר לנשים עם מוגבלויות הדבר לא כל כך פשוט. מותג ההלבשה התחתונה החדש ליברר (LIberare: "המוציא לחופשי" או "המשחרר" בתרגום חופשי) מיועד כל כולו לנשים המתקשות ללבוש את הפריטים האלה בקלות. החברה עושה משלוחים למקומות שונים בעולם, וגם לישראל.
את המותג הקימה אמה באטלר, בסך הכל בת 24, לאחר שחזתה בקשיים שמציבים מוגבלויות שונות ממבט ראשון. אמא שלה איבדה את היכולת להתלבש לבד כתוצאה ממחלה כרונית כשבאטלר הייתה בת 12 בלבד. "שופינג עבור אמא שלי", היא אומרת לבאזפיד, "היה משהו שגרם לה להרגיש לא אנושית. אומנם היו אפשרויות לבוש לאנשים עם מוגבלויות, אבל הן בדרך כלל היו יותר אופציות רפואיות ולא קשורות לאופנה". הדבר הזה, היא מציינת, נכון בעיקר בהקשר של הלבשה תחתונה. "הבנתי שזה דבר אחד ליצור חזיות ותחתונים שנשים עם מוגבלויות יכולות ללבוש ללא כאבים, אבל המטרה שלי היא ליצור פריטים שהם גם יפים, שלא לומר סקסיים, כי לכולן מגיע להרגיש יפות ומועצמות".
"בתור התחלה ביקשתי מנשים עם מוגבלויות לכתוב מה זה אומר עבורן להיות אופנתיות, יפות ובעלות ביטחון", היא מספרת. כשהיה בידיה את המידע הזה היא הקימה את ליברר, שבו החזיות, התחתונים וגם הפיג'מות - כולם מצוידים באבזמים ייחודיים, בבדים נוחים ובעיצובים שמיועדים ללבישה קלה. בחברה עצמה מועסקות גם נשים עם מוגבלויות, אחת מהן היא אליסה סילווה, סמנכ"לית קריאייטיב הסובלת מ-SMA, תסמונת גנטית המשפיעה על עמוד השדרה והשרירים.
כחלק מההתאמה של המוצרים החלה באטלר להעסיק מומחים, בהן שינייד בורק, שמתמקדת בייעוץ לנגישות והכלה במטרה לעזור למותגים שונים להתאים את עצמם ולאפשר לכלל הלקוחות שלהם גישה לסחורה שהם מספקים: "אחת התפיסות השגויות לגבי מוצרים המיועדים לקהילה הזו היא שהם חייבים להיות פונקציונאליים בלבד, מה שאומר שהם לעולם לא מעוצבים עם מחשבה אסתטית", אומרת בורק, "אני מאמינה שבאטלר היא פורצת דרך עבור כל הנשים".
View this post on Instagram
View this post on Instagram
לאחרונה עברה באטלר לפריז, להיות קרובה לעיר ששמה השני הוא אופנה וגם לקו הייצור שלה. שם היא גם מצאה קהילה של משקיעים לאחר שבעמק הסיליקון לא עוררה מספיק עניין. בבריטניה ובצרפת קיבלו את המותג שלה בזרועות פתוחות, ובסתיו האחרון היא סגרה מימון גדול שיספיק כדי להזניק אותו קדימה.
אין זו הפעם הראשונה שבה רשתות אופנה מנסות להיות נגישות יותר, אבל עד כה אף אחת מהן לא יצאה בהצהרה כל כך חד משמעית על קולקציה ייעודית. מותג ההלבשה אמריקן איגל, למשל, ניסה להעביר מסר של הכלה ב-2018 עם מותג הפריטים האינטימיים שלו Aerie. החברה יצאה בקמפיין שמככבות בו 57 נשים, לקוחות אמיתיות, במידות וצורות גוף מגוונות, חלקן בכיסאות גלגלים או עם משאבות אינסולין, ללא פילטרים או פוטושופ, כשהן לובשות את הקולקציה של Aerie. "זה היה המותג הראשון שחגג נשים אמיתיות, הקמפיין שלנו הפך ויראלי בגלל שהוא מקשיב לכל חברות הקהילה, אנחנו רואות את כולן, וכולן חשובות", אמרה ג'ניפר פויל, מנהלת השיווק הבכירה בחברה.
עכשיו המותג Aerie חובר לבאטלר, בשיתוף פעולה ייחודי בשם Aerie X Liberare, בקולקציה המשלבת את הסטייל הייחודי של ליברר, כולל הפיצ'רים המאפשרים של החזיות והתחתונים, בגוונים שמזוהים יותר עם Aerie, כמו גוון הסומק הטרנדי. כמו כן נוספו לו גם סוגרי מגנט, עיטורי תחרה פונקציונאליים - ובשתי החברות מצהירים שהפידבק על הקולקציה חיובי ומלא הערכה.
"לדעתי זה מותג מבורך! כל מודעות והתקדמות בנושא הנגישות, גם בבגדים, זה דבר נכון והכרחי", אומרת ליחי פרנקו, 22, מעצבת גרפית הנעזרת בכיסא גלגלים עקב ניוון שרירים מגיל צעיר. "הנגשה של בגדים, ובעיקר של הלבשה תחתונה, זה שינוי משמעותי באורח החיים עבורי".
View this post on Instagram
איזה ערך נוסף יש למותג כזה, או לכל מיזם אופנה מונגש?
"זה נוגע בכמה נושאים. מבחינה אישית, כל אישה רוצה להרגיש סקסית ומושכת. לדעתי מותג כזה מעצים נשים, כי כל אחת יפה כמו שהיא, כמובן גם אם יש לה מגבלה. העובדה שהם שמים דוגמניות עם מוגבלות בפרונט זה הדבר הנכון. ויש את הערך חברתי – קבלת האחר, להבין את השוני ולמצוא לזה פתרון כזה שמסייע לעצמאות, שמאפשר להתלבש לבד ובנוחות, וליהנות מזה".
איך הפריטים האלו יכולים ליצור עבורך שינוי?
"אני אישית צריכה עזרה בכל דבר שקשור ללבוש, אבל מבחינת נוחות וביטחון אין ספק שזה יעזור גם לי. כמו שמידות פלאס סייז נכנסות סוף סוף לעולם האופנה, אז גם לאופנה נגישה יש מקום בחנויות. אני מעודדת מותגים לחשוב על א.נשים עם צרכים אחרים – אין לכם מושג כמה זה יעצים אותנו".
האם בישראל יש התקדמות לקראת יותר גיוון והכלה?
"השוק הישראלי עוד צריך ללמוד. נכון שאנחנו מתקדמים לאט לאט לכיוון שינוי, אבל יש עוד דרך ארוכה מכל הבחינות בהקשר של א.נשים עם מוגבלויות".