לקמפיין החדש של משרד הבריאות יש מטרה אחת טובה - לגרום לכם לשים קונדום. יש עוד משהו שאפשר לומר לזכותו - הוא עשוי היטב. ארבל קינן ושגיא ברייטנר מקבלים מאץ׳ בטינדר, יוצאים לדרינק ומשם חוזרים אליה או אליו לסטוץ או סקס שיתפתח למשהו מעבר, לכו תדעו. אלא שאז מגיע קול השמרנות ובוחר להטיף להם על זמן השיחה וכמות המילים שהוחלפו ביניהם לפני שהחליטו לזרום למיטה, כאילו שהלכנו לישון ב-2017 והתעוררנו אל שנות ה-50. כדי להדגיש את הנקודה, כל אחד מהם הוחלף על ידי דמויות אחרות, איתם אנחנו, הרווקות והרווקים הפעילים מינית, לכאורה מדברים יותר. מצחיק סך הכל. 

קמפיין למניעת הידבקות במחלות מין הוא בהחלט מהלך נחוץ בימים אלה. מאז שנגיף ה-HIV הפך מאיום ממשי על החיים למשהו שאפשר להגיע איתו לשיבה טובה, התחלנו לוותר על הקונדום ולשחק רולטה רוסית עם האיידס, הכלמידיה והזיבה. בשנים האחרונות ישנה עלייה במספר הנדבקים במחלות מין בארץ, בעיקר בקרב סטרייטים, ועל פי הוועד למלחמה באיידס כמעט חצי מאיתנו לא משתמשים בקונדום במגע מיני ראשון עם פרטנר חדש. אלה נתונים שדורשים תגובה ממשרד הבריאות, אין ספק.

פרסומת לקונדומים (צילום: Youtube, צילום מסך youtube)
עניין הקונדום כבדרך אגב|צילום: Youtube, צילום מסך youtube

לכן, מפתיע שבמשרד הבריאות ראו לנכון להוסיף את עניין הקונדום כבדרך אגב בסוף הקמפיין. קודם כל שיחה. בסוף, אם אפשר, עשו טובה ושימו קונדום, אבל הדיאלוג - הוא המשמעותי ביותר. מעבר לעובדה שמדובר במסר שמרני שמצקצק בלשון לעבר הממהרים להיכנס למיטה עם זרים, הוא פשוט חסר הגיון. במשרד הבריאות כנראה לא יצאו לדייט מהטינדר בזמן האחרון, אחרת קשה להבין למה הם חושבים שאנחנו לא מנהלים שיחות עם האנשים שאנחנו שוכבים איתם.

עבור נשים שיוצאות לדייט מאחת מאפליקציות הדייטינג, מקרים של אונס ותקיפה מינית הם איום גדול בהרבה ממחלות מין ועל כן רובנו בהחלט כן טורחות לנהל שיחה. הדיאלוג מתחיל בצ׳ט, שלפעמים נמשך ימים ואף שבועות שלמים, וגם שעתיים או שלוש של חפירות הדדיות בבר יכולות להיות מעמיקות בהרבה מהשיחות עם הספר או נהג המונית. אבל הנה דבר אחד שלא מדברים עליו בדייט ראשון - מחלות מין.

על פי הגישה של משרד הבריאות, השיחה המקדימה הזאת תעזור לנו להימנע ממחלות. ובכן, איך בדיוק? אחת הבעיות העיקריות של השאננות הנוכחית כלפי מחלות מין היא שאנשים נמנעים מלבצע בדיקות, כך שגם שיחה לפני סקס לא ממש תעזור לגלות האם לפרטנר שמולנו יש משהו שלא בא לנו שיעבור אלינו. לפי ההגיון הזה, יכול מאוד להיות שאנחנו אלה עם המחלה ופשוט לא יודעים על קיומה על מנת ליידע את הפרטנר שמולנו. ואתם יודעים מה? לפעמים גם אנשים פשוט משקרים.

אם כך - לא עדיף להשקיע את הכסף בקמפיין ששולח אותנו לבדיקות תכופות יותר? הרי גם זוגות מונוגמיים יכולים להעביר ביניהם מחלות מין, ממש מאותה הסיבה. כך שגם אם נחכה לדייט השלישי לשכב עם מישהו ונוריד את הקונדום רק ברגע שנהיה אקסקלוסיביים ואחרי הרבה מאוד שיחות - אמצעי המניעה החשוב ביותר על פי משרד הבריאות - אנחנו עדיין יכולים להעביר בינינו מחלות מין, במידה ולא נבדקנו. למסר שכדאי לנו להכיר טוב יותר את הפרטנרים שלנו אין שום קשר לבריאות, הוא מגיע מעולמות של צניעות ומישטור מיניות ומתאים יותר לקמפיין של משרד הדתות.

אפשר להתנחם קלות בעובדה שהביוש המיני שוויוני פה. הנה, השגנו מטרה פמיניסטית אחת - משרד הבריאות קורא לכולנו שרמוטות, לא רק לנשים. אבל אל דאגה, הם הצליחו להכניס סטריאוטיפים אחרים - הספר גיי, נהג המונית מזרחי. אחלה. ״זה נראה לך הגיוני שאת הולכת לשכב עם מישהו שעד עכשיו דיברת איתו אפילו פחות מהספר שלך?״, שואל הקריין שהקול הצעיר והטון המגניב שלו אמורים לגרום לכם להתבלבל ולא לשים לב שמדובר בשאלות מימי הביניים. זה נראה לכם הגיוני, משרד הבריאות, שאתם מתערבים בחיי המין שלנו ובבחירות שלנו את מי להכניס למיטה? זה נראה לכם הגיוני שאתם ממשיכים לטפח גישה מיושנת שמתייחסת לסקס שאינו חלק ממערכת יחסים מונוגמית כאקט ״לא הגיוני״ או ״מוזר״? זה נראה לכם הגיוני שהפרסומת הזאת עברה כל כך הרבה שלבים של קונספט, תסריט, צילום ואף אחד לא שם לב שהיא מבזה ומשפילה את קהל היעד שלה? 

בשורה התחתונה, הפרסומת המושקעת הזאת מפספסת את קהל היעד שלה לחלוטין. מי שנוהג לשכב עם הרבה אנשים יעקם את האף לנוכח הצדקנות והסלאט שיימינג שנודפים מהקמפיין ויתכן שבכלל לא ישים לב למסר הקטנטן והחשוב שמופיע בסופו - שימו קונדום. אף שיחה על מה עשיתם בצבא, כמה אחים יש לכם או מה העמדות הפילוסופיות האקזיסטנציאליסטיות שלכם לא תגן עליכם ממחלות מין. הגומי הקטן הזה - דווקא כן. אז עשו לנו טובה, משרד הבריאות, ואל תנסו למשטר את ההתנהגות המינית שלנו כשהיא לא נוגעת לבריאות. אין שום קורלציה בין הידבקות במחלות מין למידת ההיכרות שלנו עם הפרטנרים שלנו למיטה, ואפשר להיות מופקרים וזהירים וגם חסודים וחסרי אחריות. אבל הנה נושא שיחה מעולה לדייט הטינדר הבא שלכם - כמה שהקמפיין החדש של משרד הבריאות מביך.