מחקר בינלאומי[1] שערכה Dove בקרב נערות, חשף כי 6 מתוך 10 נמנעות מפעילויות חברתיות רק מפני שאינן אוהבות את המראה שלהן, רק 11% מגדירות את עצמן כיפות ו- 72% מהנערות חוות לחץ עצום להיות יפות.
החזון של Dove הנו יצירת עולם בו כל אישה מכירה ביופייה ע"י הרחבת התפיסה הסטריאוטיפית של היופי.
המותג חרט על דגלו לעורר דיון אודות הגדרת היופי ולעורר שינוי חברתי אמיתי בנושא. בשנת 2004 הקים את קרן Dove העולמית למען חיזוק הדימוי העצמי[2], הפועלת כיום בכ-40 מדינות ובהן ישראל.
מטרת הקרן להוביל לשינוי באמצעות חינוך ולהעניק לנוער את הכלים הדרושים לפיתוח הערכה ודימוי עצמי חיוביים.
Dove ישראל הצטרפה למשימה העולמית ויזמה את תכנית "בעד עצמי".
תוכנית "בעד עצמי" הינה תכנית חינוכית, חווייתית והסברתית, המתמקדת בהרחבת התפיסות והעמדות החיוביות הקשורות לדימוי העצמי, הערכה עצמית, דימוי גוף ודימוי אידיאלי באמצעות פעילויות שונות.
התוכנית מבחינה בין יופי חיצוני ופנימי, הדומה והשונה וממה הוא מושפע: השפעה של נורמות חברתיות, סטריאוטיפים ומיתוסים בסביבה ובמדיה.
הרעיון המרכזי בתכנית הוא לסייע לבני הנוער להפעיל חשיבה ביקורתית על מה משפיע על הדימוי העצמי ואיך נבנית ההערכה העצמית.
התכנית נכתבה על ידי צוות מקצועי המומחה בנושאים הקשורים בדימוי עצמי ובעבודה עם בני נוער, ברשות פרופ' מוריה גולן – מפתחת וחוקרת תוכניות קליניות בתחום הטיפול והמניעה של בעיות משקל ודימוי גוף, חוקרת ומרצה במכללה האקדמית תל חי ובאוניברסיטה העברית.
וברשות ד"ר טוביה זקהם- פסיכיאטר מומחה לילדים ונוער. החלקים החווייתיים בתכנית פותחו ע"י אגף הנוער במוזיאון ישראל.
"בעד עצמי" כוללת 8 מפגשים. המפגשים הם חווייתיים וכוללים תכנים, חלקם ורבליים וחלקם אומנותיים, על מנת להפנימם בצורה מעמיקה.
מטרות התכנית:
לחשוף את בני הנוער למידע הקשור לדימוי עצמי ודימוי גוף.
לדון בגורמים שמשפיעים על דימוי גוף, דימוי עצמי והערכה עצמית.
קידום סביבה ידידותית ליצירת דימוי חיובי.
לעודד דיאלוג פתוח ושאלת שאלות על דימוי גוף ודימוי עצמי.
לספק כלים ומיומנויות לדיאלוג מיטיב על דימוי הגוף והדימוי העצמי.
עד לשנת 2011 התנסו בתכנית כ- 2,000 נערים ונערות בחברה למתנ"סים ובעמותת על"ם.
כיום, התכנית ממשיכה לעבור במסגרת מרכזי "הפוך על הפוך" של עמותת על"ם. כמו כן, משרד החינוך בוחן את אימוץ התכנית והתאמתה לצרכי המשרד, מתוך התפיסה והאמונה כי נושא הדימוי העצמי הוא נושא רחב השפעה ויש להמשיך ולהעמיק את העיסוק בו.
התכנית עובדת!
התכנית הוכחה מחקרית כתורמת לעידוד הדימוי העצמי בקרב בני נוער.
במטרה לבחון את מידת האפקטיביות שלתוכנית "בעד עצמי", לוותה התכנית במחקר אקדמי[3], בראשות פרופ' מוריה גולן ובסקר באמצעות חברת [4]TNS, אשר בדקו את השינוי בעמדות בני הנוער בעקבות התכנית. תוצאותיו הצביעו על היענות גבוהה לתכני התוכנית ואופן העברתה: למעלה מ-90% מהנערים והנערות אשר עברו את התכנית הביעו אהדה כלפי התכנית וימליצו עליה. כמו כן, הראו תוצאותיו שיפור מובהק בדימוי העצמי והפחתה במרדף אחר רזון.
התכנית תרמה להפחתה בדאגה ביחס לדימוי הגוף, להפחתה ברצון לשינוי המראה וברצון להידמות לדמויות טלוויזיה ופרסומות, להפחתה במושפעות מהדעה של האחרים כמו גם להפחתת המושפעות מן התקשורת ביחס לרצון לשנות את העצמי והפחתת המרדף אחר רזון.
>> למתחם בעד עצמי
למידע נוסף אודות התוכנית "בעד עצמי" צרו איתנו קשר במייל ונשמח לענות: sherut.israel@unilever.com
[1] Dove Research- Rebuilding the foundation of beauty beliefs, August 2010, among 900 girls ages 10-17 in 6 countries: USA, Germany, Canada, Britain, Brazil, Russia.
[2] The Dove Self Esteem Fund
[3] המחקר נערך בקרב מדגם של 253 התכנית בני נוער בשנת 2011
[4] סקר כמותי שנערך באמצעות מכון המחקר TNS /טלסקר, 2011