יותר זה יותר
השבוע שודרה בחדשות כאן 11 סדרת הכתבות פחות הוא יותר שיצרו אלון שרביט ואיציק חברוני, שניסתה לבחון שאלה עתיקת יומין: האם הדברים שאנחנו קונים *באמת* עושים אותנו מאושרים? אלון שרביט יצא לפגוש שני סוגי ישראלים: כאלה שחווים אורגזמה מלשלוף את כרטיס האשראי שלהם, ואת אלה שבוחרים להפסיק לקנות, כמו שרון בירקמן בעלת הבלוג "האישה שהפסיקה לקנות" (קליט, אנחנו יודעים). הכתבה מביאה אין ספור השוואות לישראל של פעם, של בן גוריון והצנע, אז הסתפקנו בחדר שינה שהוא גם סלון וגם מטבח, וישראל שהפכנו להיות - בה דייסון וי8 הוא בושה שצריך להסתיר בארון כי הרי לכולם כבר יש דייסון וי10 ואבוי למי שלא מתיישר לפי הסטנדרט.
אין ספק שהדמויות המעניינות יותר בכתבה הן אלה שדוגלות בצריכה מופרזת, כמו טוני לוי - מעצב ישראלי שחי כבר שנים ביפן ומתחזק פנטהאוז מפואר בן שישה חדרים בתל אביב שעומד ריק רוב ימות השנה (כי כאמור, הוא חי ביפן). חייו של טוני הם סיפור קלאסי על בחור מבית צנוע שהתעשר בזכות עבודה קשה (אחרי הצבא הוא טס כדי למכור תכשיטים ברחובות טוקיו ומפה לשם...) ועכשיו מאוד נהנה להפגין את העושר שלו. מזכיר לכם את משפחת טורטל? הנה, אמרנו את זה במקומכם. לטוני יש חדר ארונות שלא היה מבייש את מריה קארי ובו תיקים של לואי ויטון, כריסטיאן לובוטין, דולצ׳ה וגאבנה ומי לא, הוא מתגאה בפרטי האופנה שלו כאילו היו ילדיו, מלטף אותם ומספר אודותם. זה שטחי, וזה לכאורה לא משתווה לאושר הפנימי שמציגה אותה אישה חרדית שחייה עם כל ילדיה בדירת שיכון קטנה, אבל - וזה אבל גדול - זה אותנטי לא פחות. טוני לוי, כמו חי טורטל, הוא אדם אמיתי, בעיקר לעצמו, וגם אם העיסוק שלו הוא שטחיות לשמה - היא משרתת את החיים שהוא תמיד חלם לחיות. פחות הוא יותר, כצפוי, לא מצליחה לענות על השאלה לשמה היא נוצרה (האם כסף שווה אושר), אבל היא כן מדגימה שלאושר יש צורות רבות. אז מי אנחנו שנשפוט?
חופשי ומאושר
כמעט שנה חלפה מאז השתחרר הזמר קובי פרץ מבית הכלא מעשיהו בו ריצה עונש מאשר של שבעה חודשים (לאחר ניכוי שליש - במקור בית המשפט גזר עליו שנה וחצי מאסר בפועל) על העלמת מס בגובה 800 אלף שקלים. בתולדות המוזיקה הישראלית, קובי פרץ יירשם כאחד הזמרים הראשונים לפרוץ את הסכר של גלגלצ ולהפוך את המוזיקה המזרחית למה שמכונה היום "פופ ים תיכוני". כיום זה מובן לנו מאליו, אבל בתחילת שנות האלפיים זה היה אישיו. פרץ היה מהראשונים למלא את היכל נוקיה בתל אביב, הוא שבר שיאי צפיות ביוטיוב כשבן אל תבורי עוד התמודד בכוכב נולד וזכה ללא מעט אייטמים בעיתונים שדנו בכך שהוא "מטרוסקסואל", שזה כזכור כינוי מיושן לגברים סטרייטים שנוהגים לטפח את עצמם משל היו... לא סטרייטים. בקיצור, דמות אהובה על הציבור הישראלי. לאור כל אלה, לא מפתיע לגלות שבחודשים מאז שחזר להיות חופשי ומאושר, פרץ זוכה לחיבוק חם מהקהל ומהתקשורת, ומרגע שהשתחרר קיבל הזמר אינספור ראיונות במוספים, הוזמן באופן קבוע לתכניות טלוויזיה והשירים שהוציא ("תודה לך מאמי", "רחוק אבל אוהב") זכו להצלחה נאה, הוא אף השתתף במחזמר לילדים בשם עולם האגדות לצידן של מיקי מוכתר ולינור אברג'יל.
אם בעבר פרץ סימל את הצעיר הפשוט שבנה את עצמו בשתי ידיים עד להצלחה המטאורית, היום הטיקט החדש שהזמר מתהדר בו הוא "האסיר המשוחרר". נבהיר, קובי פרץ הוא זמר במקצועו ומרגע שריצה את חובו לחברה זכותו להתפרנס ממה שהוא יודע ורוצה לעשות, אך הדרך בה הוא ממנף את העונש שקיבל על כך שגנב מאות אלפי שקלים מהכיס של כולנו (באמצעות העלמת מס), על הסיפורים הרבים, על הקושי ועל התקרבות לבוא עולם - קצת מטרידה. הרי פרץ לא שש להודות בעבירות שיוחסו לו, הוא נכנס לכלא רק לאחר שבית המשפט המחוזי דחה את ערעורו. כן, אנחנו גדולים מספיק כדי לסלוח למי שחטא ואפילו "לעכל" גיבורי תרבות עם פגמים, אך האם נקודת החולשה שלהם צריכה להיות כרטיס הביקור שלהם? שיהיה ברור - דין קובי פרץ לא זהה לדין חנן גולדבלט, שהורשע בעבירות מין בצעירות ובהתאם לכך הצגות בהן הוא משתתף לרוב מוחרמות על ידי הקהל, מובן לכל שקיים פער מוסרי בין המקרים, אך המקום בו מאסר של 9 חודשים הופך לטיקט בדרך לעוד ראיון - גורם לנו לגרדת (ולא, לא בגלל הסקביאס).
הדבר הטוב הבא
השואוראנרית איימי שרמן פלדינו, מי שהכניסה לחיינו את בנות גילמור ואת גב' מייזל המופלאה, הודיעה על הפרויקט הבא עליו היא הולכת לעבוד יחד עם בן זוגה ושותפה ליצירה - דן פלדינו. מדובר בעיבוד לספר העיון Ninth Street Women (הנשים של רחוב מספר תשע) שנכתב על ידי מארי גבריאל וזכה להצלחה ביקורתית רבה כשיצא לאור בשנה שעברה. הספר עוסק בסיפורן של חמש נשים אמיתיות: לי קרזנר (בת זוגו של ג׳קסון פולק), אלאיין דה קונינג (בת זוגו של וויליאם דה קונינג), גרייס הארטיגן, ג׳ואן מיטשל והלן פרנקנת׳אלר, שהיו הראשונות להיכנס לעולם האומנות האבסטרקטית של המאה ה-20. פריצת הדרך של החמש הייתה בכך שהן התמודדו לא רק מול בני הזוג המצליחים והמפורסמים שלהן, אלא שבחרו לזוז מתפקיד המוזות שהיה שמור לנשים מסוגן והציגו את האמנות שלהן בגלריות הנחשבות ביותר. למרות שלא פורסמו עדיין פרטים נוספים על הסדרה או הליהוק - כבר ברור שיש למה לחכות: לזוג שרמן את פלדינו יש ידי זהב, ולא צריך עוד הוכחות מלבד בנות גילמור שהפכה לקאלט בלתי מעורער (וקצת בלתי באופן כללי) וגם גברת מייזל שלהן, שמשודרת בפלטפורמה הלא מספיק מוכרת של אמזון פריים, והפכה להצלחה ביקורתית אדירה כשזכתה בשמונה פרסי אמי כולל בפרס לסדרה הקומית הטובה ביותר בטקס האחרון. הנשים של רחוב מספר תשע שצפויה לעלות בתחילת השנה הבאה היא חלק משיתוף פעולה רחב היקף עליו חתומים הזוג יחד עם אמזון פריים. העונה השלישית של גב' מייזל המופלאה צפוייה לעלות בהמשך השנה.