כשבמשרד התקשורת הגדירו את ערוצי הטלוויזיה כמפעל חיוני למשק בשעת חירום, הם ידעו על מה הם מדברים. בשבועות האחרונים, וככל הנראה גם בשבועות הבאים, הטלוויזיה הפכה להיות מרכז חייהם של הישראלים שנשארים בבית. בין אם מדובר בעדכוני חדשות על נגיף הקורונה או בזמן פנוי שהתפנה לטובת צפייה בסרטים וסדרות, הישראלים נמצאים כעת מול המסך יותר מתמיד.
אם בימי שגרה הטלוויזיה דולקת במשקי הבית הישראליים במשך 414 דקות (שהן קצת פחות מ-7 שעות) בממוצע, כעת כבר מדובר על לא פחות מ-525 דקות, משמע יותר מ-8 שעות וחצי בהן הטלוויזיה נשארת פתוחה. זמן הצפייה של הישראלי הממוצע גדל בהתאם: מ-193 דקות יומיות בשגרה ל-256 דקות בימי הקורונה.
גם בהשוואה למדינות עם התפרצות קורונה משמעותית כמו איטליה - שם הצפייה בטלוויזיה עלתה בקצת יותר מ-6 אחוזים - ישראל נחשבת מובילה בתחומה. כך למשל, סך הצפייה בפריים טיים הישראלי (הרייטינג של ערוצים 11, 12 ו-13) עלה מ-63 ל-75 אחוזים. אז חוץ מחדשות, במה בדיוק צופה הישראלי הממוצע? בדקנו את הנושא לעומק וקשה להגיד שחזרנו מופתעים.
ערוצי הטלוויזיה: החדשות שוברות שיאים, קשת מובילה
השינוי הדרמטי ברייטינג החל במוצאי שבת שעברה, ה-14 במרץ, כשאחת מהצהרותיו הראשונות והדרמטיות ביותר לתקשורת של ראש הממשלה הצמידה למסך מספר בלתי נתפס של ישראלים. מהדורות השבת של כלל הערוצים הגיעו לנתונים מרשימים במיוחד (66% רייטינג סך הכל), כשהמשדר בחדשות 12 תפס את המקום הראשון עם 34.4% רייטינג. בדקת השיא של השידור, הנאום של ראש שירותי בריאות הציבור, פרופסור סיגל סדצקי, הגיע למספר בלתי נתפס של 40.1% רייטינג (כ-1,300,000 צופים). לצורך ההשוואה, משדר האירוויזיון שנערך בישראל בשנה שעברה ושודר בכאן 11, זכה לרייטינג ממוצע של כ-33%.
בניגוד למה שאולי ניתן לחשוב, חדשות הן דווקא לא הדבר היחיד שמעסיק את הישראלים. העונה השלישית של "חתונה ממבט ראשון" בקשת היא תכנית הריאליטי הנצפית ביותר כעת, עם ממוצע של 21.6% רייטינג. אבל גם לממוצע הזה יש שיאים משל עצמו: בשבוע שעבר טיפס הרייטינג של "חתונה" בכ-40% והביא את הפרק ששודר ביום שני (ההכנות לחופה של מור ומאור) לנתון של 28.5% רייטינג.
התכניות הוותיקות "ארץ נהדרת" ו"עובדה" רושמות נתונים יוצאי דופן גם הן, עם ממוצע רייטינג של 23% ו-17.7%, בהתאמה. עוד מרוויח מהשגרה החדשה: גיא פינס, ש"ערב טוב" שלו עברה למשבצת חדשה לאור המצב ומכונה כעת "לילה טוב", וכבר בתכנית הראשונה שלה הגיעה לכ-21% רייטינג.
גם ברשת נהנים בימים אלה ממספרים יפים: ברצועת הפריים טיים שלהם נרשמה עלייה של כ-37% כאשר בימים רבים מצליחה "האח הגדול" - העוגן המרכזי של רשת בימים אלה - להגיע לאחוזי רייטינג גבוהים במיוחד, כאשר בחמישי האחרון התכנית רשמה 22.4% רייטינג, שיא עבור פרק של התכנית שאיננו השקה.
מהדורות החדשות של הערוץ וגם "הצינור" זוכים לזינוק משמעותי בזכות המצב, ומהדורת השבת עם הילה קורח אף רשמה נתון של 16.1%, שיא מאז המיזוג בין רשת וערוץ 10. אבל לא רק בשעות הערב נרשמת עלייה: גם תכנית הבוקר של אברי גלעד וטלי מץ נמצאת בעלייה של 49% וממוצע יומי של 5.8%.
ומה לגבי תאגיד השידור הציבורי, כאן? רצועת הפריים טיים זוכה ל-4.2%, עלייה קלה מהמספרים של שנה שעבר בעוד שהמהדורה המרכזית שומרת על שגרה עם ממוצע של 4.9%. בתאגיד מדווחים כי יש ביקוש הולך וגדל לתוכן בפלטפורמות האחרות, כשביוטיוב, למשל, נרשמה עלייה של 46% בצפיות.
ספקיות התוכן: תכני ילדים, קומדיות קלילות ודרמות רפואיות
ארבע ספקיות התוכן המובילות בישראל - הוט, יס, סלקום TV ופרטנר TV - זוכות גם הן לביקוש גבוה יותר של תכנים בשבועות האחרונים. ביס, למשל, מדווחים על עלייה של 50% בצפייה בתכני ילדים בשירות ה-VOD. בנוסף, הם זוכים גם לביקוש גבוה יותר של תכני חדשות ואקטואליה, שקפץ בימים אלה ב-100%.
חוץ מחדשות ותכני ילדים, גם "פאודה" זוכה לביקוש, אפילו גבוה יותר מהרגיל. פרק הסיום של הסדרה נפל בדיוק על תקופת ההסגר, כך שהוא זוכה לנתוני צפייה והזמנות יוצאי דופן והפך לתוכן הכי מבוקש בספריית ה-VOD. עוד להיט ישראלי בקרב צופי יס הוא פרק פתיחת העונה החדשה של "הבוזגלוס", שרשם כ-100 אלף הזמנות תוך פחות מ-24 שעות.
הצפייה בסדרות וסרטים בקרב מנויי יס זינקה בלא פחות מ-30%. בתחום סדרות הרכש, ניכר ביקוש מוגבר של שלושה ז'אנרים עיקריים: דרמות מרגשות ("החיים עצמם", "מיליון דברים קטנים"), סדרות חוק ופשע ("הטירון", "FBI") ודרמות בתי חולים כמו "האנטומיה של גריי" ו"המתמחה". בעולם הסרטים, ביס מזהים ביקוש לתכני קומיים וקלילים, בהם "וידויים של שופהולק" ו"נשוי בהפתעה". עוד סרט מבוקש מאוד בספרייה הוא סרטון ההדרכה של משרד הבריאות אודות הקורונה, שהגיע למקום החמישי ברשימת התכנים המבוקשים ב-VOD.
גם אצל הוט המתחרה ניכר ביקוש לסדרות רפואיות, כאשר "האנטומיה של גריי" היא הסדרה השנייה המבוקשת ביותר בקרב מבוגרים. במקום הראשון נמצאת הסדרה הישראלית "קיבוצניקים", ובמורד הרשימה אפשר למצוא גם את "משפחה בהנפקה" ו"שבאבניקים" הישראליות.
עוד נתון מעניין בתכנים המבוקשים של הוט הוא ביקוש גבוה לתכנים יחסית ותיקים של החברה, אולי הודות לצופים שמנצלים את הזמן בבידוד להשלמת פערים. כך, סדרות כמו "עספור" ו"האלופה" מגיעות גם הן לרשימת 10 התכנים המבוקשים ביותר בשירות ה-VOD של החברה.
גם בסלקום TV מזהים ביקוש הולך וגדל לתכנים ישראליים, כאשר הבולטים שבהם הם "שנות ה-80" (רשת), "חתונה ממבט ראשון" (קשת) ו"קופה ראשית" (כאן 11). בתחום הרכש בולטות הסדרות "זרה", "זר" ו"הטובות לקרב". בספריית הסרטים של החברה, המובילים הם "ג'ון וויק", "גודזילה 2: מלך המפלצות" והקומדיה הרומנטית "מה הסיכוי".
המנויים של פרטנר TV מביעים פחות רצון לאקספיזם, כשסרט הקולנוע המבוקש ביותר בספריית ה-VOD הוא "התפשטות", סרטו של סטיבן סודרברג מ-2011 על התפרצות מגפה שחווה ביקוש מחודש בעולם כולו לאור המצב. בהזמנת סרטים בתשלום, הסרט הנצפה ביותר הוא "פרוזן 2", שמאפשר למי שמזמין אותו לצפות בו ללא הגבלה, מה שאומר שלא מעט ילדים צופים בו בלופ בימים אלה. גם בפרטנר מדווחים על נתוני צפייה גדולים יותר בעת האחרונה, ומספרים על עלייה של יותר מ-50% בזמן הצפייה היומי בקרב לקוחותיה.
אצל נטפליקס, מה מבוקש יותר או פחות כבר גלוי לכל צופה עם רכיב ה"טופ 10" של ענקית הסטרימינג. גם שם "התפשטות" הוא הסרט הבולט ביותר, שנכון לזמן פרסום הכתבה ממוקם במקום השלישי ברשימה. במקום הראשון והשני התמקמו, בהתאמה, הסדרות הספרדיות "טוי בוי" ו"אליטה". במורד הרשימה של נטפליקס אפשר למצוא עוד סדרות חדשות של החברה הזוכות לפופולריות, בהן "מכתב למלך", "בזכות עצמה: בהשראת חייה של מאדאם סי-ג'יי ווקר" ו"המשחק האנגלי". בתחום הסרטים, בולטים לצד "התפשטות" שני סרטים נוספים: "הפיר" ו"הצדק של ספנסר".