לא נעים לשפוט את הקנקן, אבל לפעמים החיים מובילים אותך אל מדף הקנקנים ואתה מתלבט ומתלבט ביניהם, צופה בהם ארוכות ופתאום מבין שכל הקנקנים כולם נראים אותו דבר, ושכולם סגולים. האלגוריה המטופשת הזאת באה לספר שאם אתם חושבים שיש משהו לא טבעי במראה של כמה מהסדרות הישראליות הכי אהובות שמשודרות כרגע על המסך, אתם לא טועים.
דגימה של ההיצע הטלוויזיוני הישראלי הנוכחי חושפת תמונת מצב סגולה להפליא. פיזית, ויזואלית, איך שלא תקראו לזה - סדרות ישראליות רבות נראות כאילו הועברו מבעד לפילטר אינסטגרם אלים לפני שעלו לשידור. זה נוכח בסדרות מתוסרטות, אבל לא פוסח גם תוכניות ריאליטי.
קחו למשל את הפריים הבא מ"סברי מרנן":
אם נתקפתם פתאום גל נוסטלגי לשיערו הסגול של בנימין נתניהו ב-2014, שוב – זה לא מקרי. הרי השיער של יהורם גאון לבן, זה ברור לנו כצופים. מובן לנו שבתוך ההקשר של הסדרה, הוא לא נמצא, נגיד, במסיבת פורים של המשרד במסגרתה הוא חובש פאת לילך שובבית. זה עניין טכני קטנוני, אבל מרגע ששמים אליו לב, קשה להתעלם ממנו.
תופעה דומה פקדה את פרקי העונה השנייה של "האחיות המוצלחות שלי". שימו לב לצילום המסך הבא, שלקחנו מהפרק השני בעונה. הסצינה מתרחשת אמנם במשרד תל אביבי, אבל באותה המידה היא היתה יכולה לקרות ביקום מקביל, בו אתם תמיד מרכיבים משקפי שמש סגולי עדשות:
וכאמור, גם תוכניות הריאליטי לא מקפחות את הטרנד. בפריים שלקחנו מפרק פתיחת העונה של "גולסטאריות", תוכלו לראות בבירור את שיערו הלבן של המאמן שייע פייגנבוים צבוע גם הוא באותה סגלגלות קלה שפשטה על המסך-
הגוון הכמעט היפסטרי הזה צורם פי כמה וכמה, כיוון שבצילומי החוץ של התוכנית ראינו בוודאות שאכן מדובר בשיער לבן.
כיוון שכאן ב-tvbee אנחנו אוהבים לחשוב על עצמנו כעל בלשי טלוויזיה, הבנו שזה לא יכול להיות מקרי. הרי גם בתקרית ההיא, עם שיערו הסגול של נתניהו, הועלו תאוריות טכניות רבות: משמפו לא מתאים או צבע שיער נסיוני, דרך טיפול רשלני של מעצב השיער ועד לאיכות העדשות במצלמה וטכניקת השידור באולפן. אצל נתניהו אמנם לא הגענו להכרעה חד משמעית בנושא, אבל אז היה מדובר בשידור ישיר; באירוע מיידי שתווך אל הצופים לפני שכמות מספקת של אנשים העבירה עליו עין. אבל פרק בסדרה הוא תוצר של עבודה ארוכה וסבלנית, שמעורבים בה אנשים רבים.
"הסגלגלות היא עניין של תאורה, ולהאיר אולפן זה דבר קשה. זה לוקח שעות. כשמצלמים מהר, זה יכול להיראות בעייתי", מסביר לנו צלם ועורך מהתעשייה הישראלית. ואכן, גם סדרות ריאליטי בנות עשרות פרקים מצולמות בדרך כלל בתקופה של שבועות ספורים, וצילומי העדויות באולפן מצטלמים לעתים במשך יום אחד וזהו. הקצב הקדחתני יכול להסביר אולי בחירה בפתרונות תאורה מהירים, שיכולים ליצור אפקט מסגיל לתוצר הסופי. מקרה דומה יכול להתרחש גם בצילומי פנים בסדרה מתוסרטת (כמו בסצינה מ"האחיות המוצלחות שלי"), אם היא אכן צולמה בחיפזון יחסי.
כששלחנו לו את אחד מצילומי המסך בכתבה, כדי להוכיח שלא דמיינו את מתקפת הסגול, הצלם שיער: "יכול להיות שזה נעשה דווקא בכוונה כדי לאזן את התמונה. יכול להיות שאם היו מאזנים את הצבע הכחול של הקיר, למשל, השיער היה נראית עוד יותר סגול. אין מה לעשות, כשהתחילו לעשות צילומי אולפן בHD התחילו לראות את הפגמים", הוא סיכם.
אבל גם הצלם/עורך ששוחחנו איתו הבדיל בין אילוץ טכני לבחירה אמנותית. אם במהלך הצפייה ב-"מטומטמת", למשל, לא יכולתם להתרכז בדבר מלבד הירקרקות של הכל, זו כבר בחירה מכוונת, שאמורה ליצור אווירה מסוימת בסצינה. צבעים "קרים" כמו כחול וירוק יכולים לרמוז על סערת רגשות או כוונות זדון נסתרות, בעוד צבעים "חמים" כמו צהוב וכתום ייצרו אווירת יובש, שחיקה, עומס ותשישות.
"ב'הומלנד', למשל, הסצינות שקורות במקסיקו הן כתומות, ואלה סצינות שלא צולמו באולפן. צילומי הפנים שם, למשל אלה שקורים בבית הלבן, נראים כחולים יותר וזה משפיע בהרבה אופנים על מה שהצופה חווה", הוא מסביר. "זאת בחירת בימוי, לא טעות. איש צבע יכול לבוא ולהגיד לבמאי 'לא, אחי', אבל אם שניהם אהבו את זה, יש פה אולי עניין של טעם רע, אבל לא פאשלה".
אם כך, הרי המסקנה לפניכם: הסדרות הישראליות נראות בעצם בסדר גמור. וגם על הסגול אנחנו סולחים, כי להתקטנן על איכויות ודקויות של גוון זה קל, אבל להפיק טלוויזיה זה קשה ממש.