שני סטודנטים להנדסה מאורגון, ארצות הברית, הוכיחו שאפשר לעקוץ לא רק אנשים תמימים, אלא גם תאגידי ענק כמו "אפל" אחרי שהצליחו להבריח אלפי מכשירים מזוייפים מסין לארצות הברית. קוואן ג'יאנג ויאנג יאנג הבריחו מכשירים בשווי שקרוב למיליון דולר ושלחו אותם לחברה בטענה שהם לא עובדים, כשהמדיניות הרשמית של אפל במצבים בהם המכשיר לא ניתן לתיקון היא החלפתו באופן מיידי. כך הצליחו השניים להשיג קרוב ל-1,500 מכשירי אייפון חדשים מהקופסה, מתוך 3,069 תביעות שהגישו. הבעיה הייתה שהם לקחו את התחבולה המוצלחת צעד אחד רחוק מדי, ובסופו של דבר נתפסו. בעוד הם ממתינים לדיון בעניינם, אנחנו מקווים שמדיניות בית המשפט תהיה פחות מקלה מזו של חברת "אפל". 

עצם העובדה שחברת ענק כמו אפל נפלה בפח, ולא בפעם הראשונה, מוכיחה שזה באמת יכול לקרות לכל אחד, בכל מקום. ביום חמישי הקרוב "יצאת צדיק" (קשת 12) חוזרת בעונה חדשה, כשלנעליים הגדולות של חיים הכט ייכנס לא אחר מאשר חיים אתגר, שכבר פגש נוכל אחד או שניים בחייו. התוכנית אמנם שינתה לחלוטין את הצורה שבה אנחנו מסתכלים על בעלי המקצוע שלנו, אבל אולי יש עוד מקום לתקווה, כי מסתבר שבעולם, המצב הרבה (אבל הרבה!) יותר גרוע.

הסתימה היקרה בעולם

קחו לדוגמה את ג'ורדן האינסטלטור האוסטרלי התחמן, שדרש את הסכום הבלתי סביר על סך 230 אלף דולר רק כדי לפתוח סתימה בשירותים. לא, לא סתימה שכוללת חילוץ סוסים, אלא סתימה פשוטה שכל אחד מאיתנו ייתקל בה לפחות פעם אחת בחייו. השאלה הנשאלת היא איך לעזאזל לקוח מסכים בכלל לשלם בכלל סכום כזה? ובכן, מסתבר שג'ורדן היה מנצל באופן שיטתי את תמימותם של קשישים ואף מאיים עליהם שאם לא ישלמו, יפעל נגדם.

מעשי הנוכלות של ג'ורדן הובילו אותו לככב בתכנית המגזין האוסטרלית "A Current Affair", מה שגרם לפתיחת חקירה נגדו. "הוא גבה ממני עשרות אלפי דולרים ואיים שאם לא אשלם, הוא יתלונן לרשויות על כך שהבית לא מתאים למגורים", העיד אחד הקורבנות האומללים בתחקיר ששודר נגדו. אותו קורבן נאלץ לקחת הלוואות כדי לעמוד בתשלומים לאינסטלטור הקומבינטור. התגובה הבלתי נתפסת של ג'ורדן למצוקת הקורבנות הייתה "איך זו בעיה שלי שאין להם כסף?".

המשרד לעקיצת הסביבה

מקרה מוזר שמגיע מבריטניה בו דבי, תושבת העיירה הלסטון, חוותה ניסיון עוקץ מתוחכם במיוחד. אישה שטענה כי היא עובדת בסוכנות להגנת הסביבה דפקה על דלת ביתה של דבי וסיפרה כי קיימת בעיית מזיקים בעיירה, ושיש צורך באיש מקצוע שיבדוק את האזור בו היא גרה. דבי נתנה לאישה את מספר הטלפון שלה, וזמן קצר לאחר מכן יצר איתה קשר אדם שאישר את הדבר ובאותה נשימה ביקש ממנה לבדוק את חצר הבית שלה, שם גילתה לחרדתה שלושה עכברושים מתים. בדיוק בנקודה בה הייתה בהיסטריה מוחלטת, הופיע לפתע המדביר הנוכל, ניצל את המצב והציע את שירותיו בחצי מחיר כדי למנוע את התפשטות המזיקים.

המקרה של דבי נגמר בצורה חיובית כי היא הבינה באותו הרגע שמישהו מנסה לעבוד עליה, אבל שלא כמוה, נפלו בפח לא מעט אנשים בבריטניה לאורך השנים. שיטה זו אף גרמה לסוכנות להגנת הסביבה להוציא הודעת הבהרה בנושא, שמדגישה כי לעובדי הסוכנות יש תעודה מיוחדת עם תמונה מזהה, וביקשו מכל אדם המזדהה כסוכן להציג תעודה זו. 

הדברה ירוקה (צילום: senkaya, Thinkstock)
אילוסטרציה|צילום: senkaya, Thinkstock

מת אבא שלו, מת

בניגוד לרמאים הקודמים, שעשו הכל כדי ליצור לעצמם "עבודה", הנוכלים הבאים פשוט התעלמו לגמרי מהעבודה שהוטלה עליהם. קחו לדוגמה את גלן פרנץ', בן 62 מקנדה, שנעצר ב-2012 על עבירות מרמה שונות שביצע בקולומביה הבריטית שבקנדה. על פי המשטרה, פרנץ' רימה בשיטתיות את הלקוחות שלו כשביקש מהם כסף מראש על העבודה, אך מעולם לא סיים אותה אם בכלל התחיל. התירוץ הקבוע שלו היה כי אביו נפטר ולכן הוא נמצא חוץ לעיר. כשהלקוחות דרשו ממנו לסיים את העבודה או להחזיר את כספם – הגיב באגרסיביות. לשקר אין באמת רגליים וכשהצטברו נגדו מספיק עדויות וראיות, נשפט פרנץ' ל-15 חודשי מאסר עבור עשרה סעיפי הונאה שונים.  

מקרה דומה אירע עם שיפוצניק בסן דייגו שבארה"ב. ג'ון טד בארני הופיע בפתח ביתה של קשישה בת 94 בשם מורנה, וסיפר לה כי ראה סדקים בשביל הגישה לביתה ובאדיבותו הרבה, הציע לתקן את הפגמים. העוקץ התחיל כשג'ון שכנע את מורנה הקשישה שיש עוד ועוד תיקונים שביתה דורש, אך בשביל שהוא יבצע אותם היא צריכה לשלם לו מראש. מורנה שילמה, אך טד נעלם מבלי לעשות דבר וכעת מבקשת משטרת סן דייגו את עזרת הציבור באיתור הנוכל, שהשתמש גם בשמות אחרים - טד ג'ון, מייק תומאס וטד וונקו.

רק בישראל

לא רק בחו"ל עסקי הנוכלות משגשגים. מתחת לאף של כולנו צמחה כנופיית המגנטים שנחשפה לראשונה ב"יצאת צדיק" והרגיזה רבים. אריאל ברוכים ורן לחיאני נהגו להפיץ באזור המרכז וגוש דן מגנטים למתן שירותי אינסטלציה שונים, ולמרות שהמגנטים נשאו שמות ומספרי טלפון שונים - הם תמיד התנקזו למקום אחד - אל שניהם. כשהגיעו לבתי הלקוחות, הם ניצלו את מצוקתם וגילם המבוגר וגבו מהם אלפי שקלים על תיקונים קטנים, שהיו נפתרים בסכומים פעוטים הרבה יותר. באחד המקרים החמורים יותר דרשו הנוכלים מזוג קשישים סכום מופרך של 21 אלף שקל על פתיחת סתימה. ד"ש מג'ורדן האוסטרלי. 

ברוכים ולחיאני גם נהגו להתקשר לתושבים תוך כדי התחזות לנציגי תאגידי המים. בשיחות, השניים הודיעו על תקלה נרחבת בצנרת ובמקביל הציעו את שירותיהם בפתרון הבעיה. במקרים אלה גבו סכומי עתק בעבור "תיקון התקלה", זאת מבלי שבוצעה עבודה כלל.

החשיפה ב"יצאת צדיק" הובילה בסופו של דבר למעצר של השניים ולכתב אישום בעבירות מרמה ועושק של קשישים בנסיבות מחמירות. ברוכים ולחיאני הורשעו על פי הודאתם גם בעבירות מס, בהיקף של מיליונים שקלים. ברוכים ולחיאני נידונו למאסר, וכן הוטל עליהם קנס של 270 אלף שקלים כפיצוי לנפגעי הפרשה.

"יצאת צדיק", יום חמישי ב-21:15, קשת 12