אישה צוחקת (צילום: GlobalStock, Istock)
צחוק יפה לבריאות, ויפה בכלל|צילום: GlobalStock, Istock

מראה העור של אדם עשוי להיות בעל השפעה מכרעת על האופן שבו הוא מגדיר ומעריך את עצמו, ובהתאם - על התפתחות מצבו החברתי. הקושי המרכזי הטמון בהתמודדות יומיומית עם בעיות עור הוא בהיותן חשופות לעיני כל. קשה לדמיין מצב שבו ייגש אליך אדם זר ברחוב וישאל אותך שאלות אישיות על מצבך הקרדיולוגי, האורולוגי או הגינקולוגי - מאחר ולאדם זר אין כלל מידע לגבי הדברים שמתרחשים בתוך גופך. לעומת זאת, בעיות עור נותנות לא פעם לגיטימציה לאנשים זרים לשאול שאלות או להעיר הערות פולשניות. כך, עניינים שביומיום, כמו ראיון קבלה לעבודה, פגישה רומנטית או בילוי במסעדה עשויים להפוך לסיוט עבור אנשים הסובלים מבעיות עור שונות.

 ככלל, ניתן להעריך שנשים נוטות לסבול יותר מהסימפטומים הנלווים לבעיות עור, מאחר ואצלן מראה עור הפנים נבחן בצורה מדוקדקת ובעין יותר בוחנת על ידי החברה. על פי מחקר שפורסם ב-International Journal of Cosmetic Science, ההסתברות לקיומם של קשיים פסיכולוגיים ורגשיים עולה מ-25% באוכלוסייה הכללית, ל-43% בקרב אנשים עם בעיות עור. על פי מחקר בקרב בני נוער בקנדה, שפורסם ב-Dermatology Online Journal, נמצא קשר מובהק בין הופעה של אקנה לבין קשיים רגשיים. המחקר, שנערך בקרב 480 צעירים הסובלים מאקנה, מצביע על כך שהסיבה העיקרית לסבלם היא התחושה שהם אינם מושכים מבחינה חיצונית בעיני החברה, ובעקבות כך הקושי ליצור קשרים חברתיים ובעיקר רומנטיים.

 מה קורה אחרי טיפול אסתטי?

התערבויות קוסמטיות יכולות ללא ספק לשפר את איכות חייו של אדם בצורה משמעותית גם מבחינה פסיכו-סוציאלית וגם מבחינת התפקוד היומיומי. ההשפעה החיובית של טיפולים קוסמטיים על האושר והחיוניות של אדם נמדדת בעיקר על ידי המטופל עצמו במונחים של איכות חיים. מחקר שבוצע באוניברסיטת קורנל היוקרתית בניו יורק, בדק כיצד משפיע טיפול אסתטי על איכות החיים של המטופל. המחקר בדק מטופלים שעברו טיפול של הזרקת בוטוקס לקמטים. 75% דיווחו כי חל שיפור בביטחונם העצמי וכי הם מרגישים טוב יותר לגבי המראה החיצוני שלהם בעקבות הטיפול, ו-%30 דיווחו על שיפור רגשי משמעותי בעקבות הטיפול.