>>  לכל הפרקים של פודקאסט "השוטרים" לחצו כאן

שני פרקים בלבד לסיום העונה של דרמת ה"שוטרים", והמתח בשיא. לכאורה, הסיפור נגמר, מאור עזרא בכלא, הבלשים פונים לדרכם - כל אחד בחייו שלו, והשקט חוזר לנהריה. כבר בסיום הפרק השישי רומזים לנו שחקירת מח"ש עומדת בפתח, כשרוזיליו, השוטר המושחת, נעצר וטוען שיש לו מידע שיכול לעניין את החוקרים. השבוע בפודקאסט הסדרה, היוצרים, יובל יפת ורותם שמיר ("פאודה"), מדברים על הקצוות שעדיין נשארו פתוחים. "צריך לראות את הפרקים הבאים כדי לקבל תשובה עד הסוף", מודה יפת, "אבל אני חושב שחד משמעית, מי שמחליט לשבור את החוקים בעולם של הסדרה שלנו משלם את המחיר".

לאן זה הולך מכאן?
יובל יפת: "בלי ספוילרים, בוא נגיד שמה שמבדיל את הסדרה מסיפורים דומים שאנחנו רואים בקולנוע, זה ששם לא משנה מה עשינו, בסוף תפסנו את הרעים ועולות הכתוביות. כאן, אנחנו הולכים לשני פרקים של התמודדויות עם המחיר, והסדרה הזאת מתקיימת בעולם, כמו במציאות, שבו למעשים שלך יש מחיר ואי אפשר פשוט בגלל שאתה שוטר מגניב והצלחת, לא לשלם אותו".

אז אנחנו מגיעים לחקירת מח"ש, ולנו כצופים יש בעצם יתרון עליהם - אנחנו יודעים מה קרה באמת.
רותם שמיר: "מה שנקרא יש גם אויב מבפנים. הרבה מההתחבטויות המוסריות והקונפליקטים שצמחו לאורך העונה, יגיעו לשיא בחלק האחרון. הדמויות הראשיות צריכות להתמודד עם המעשים, לא רק מבחינת החוק אלא גם מבחינת העולם הפנימי שלהם".

רותם שמיר: "בתסריטים המוקדמים היה לנו גם קו עלילה שראובן ממשיך בלעדיהם"

המסע של "השוטרים" (שני בקשת 12) התחיל עם אלון שנהב, קצין בילוש מצטיין שחזר לנהריה במטרה להרים את תחנת המשטרה המקומית על הרגליים. עבורו זו כמעט הייתה אפיזודה חולפת, ואפשר להניח שלא תיאר לעצמו עד כמה הסיפור יטלטל את חייו האישיים והמקצועיים. משומר חוק הוא הפך לפורע חוק, ואחרי סדרה של דרכי פעולה לא לגיטימיות, הוא מתעמת עם הקו האדום שאותו הוא מסרב לחצות - להרוג באין מפריע את העבריין מאור עזרא. "אנחנו רואים אותו נשאב יותר ויותר פנימה, גם למקום ולהבנה שהוא לא עוזב לשום מקום וגם בהליכה שלו לתוך האופל", מסביר יפת, "זה מתחיל בפרק שתיים ומגיע לשיא בפרק שש. רצינו לקחת אותו הכי רחוק, ובעצם הוא עם האצבע על ההדק מול ראשו של מאור עזרא. יש לו הדמנות לעשות את זה בלי שום השלכות, אבל בסופו של דבר הוא בוחר שלא. הגענו למה שהתגלה כקו האדום שלו, היה חשוב לנו לבחון כמה רחוק הוא יהיה מוכן ללכת".

היה שלב שבו חשבתם שהוא ילך עד הסוף?
רותם שמיר: "לא, לא היה שלב כזה. בסופו של דבר, אלון הוא איש טוב, הלב שלו במקום הנכון. חציית הקווים הזאת היא לא משהו שהוא לוקח בקלות. לכן כשבסופו של דבר מגיע הפשע האולטימטיבי, הדבר הזה של לקחת חיים של מישהו אחר ללא הגנה, הוא המקום שאלון מתעשת על עצמו ומבין שאם יעשה את זה באמת אין דרך חזרה. לא מבחינת זה שהחוק ירדוף אותו, אלא מבחינת מי שהוא יהפוך להיות. הנפש שלו תהיה שחורה מכדי לנקות אותה אי פעם. זאת נקודה שהיה לנו חשוב להגיד - אלון לא בן אדם כזה, הוא לא יכול להיות בן אדם כזה".

מה הנוכחות של יואב בסצנה הזאת עושה לו בעצם?
יובל יפת: "אפשר להבין את המשמעות כבר בסצנה שהם יושבים בבית החולים לפני שנכנסים לראובן, שבה אלון אומר לו שהוא יהיה בלש מעולה. בפרק הראשון יואב מצהיר שהוא רוצה להיות בלש כמו אלון, ופתאום הוא מפתיע אותנו, הוא לא בטוח. מרגישים מאיפה זה בא, כשכמה דקות לפני זה הוא ראה לאיזו תהום אלון מגיע. גם יש פעם אחת שראובן אומר לו: 'אם אתה רוצה אישה תחליף מקצוע'. יואב בעצם עובר תהליך של התפקחות, יש לו פנטזיה של מה זה אומר להיות בלש, והמציאות של מה זה באמת אומר מתחברת לו במהלך הסדרה. בגלל זה הוא נמצא בהתלבטות, והולך להיות עם זה משהו בהמשך".

רותם שמיר: "מה שעזר לנו לבנות את הדמויות של ארבעת השוטרים, זה שכל דמות מייצגת משהו אחר בהתלבטות של אלון. ראובן הוא סמן קיצוני של לעשות דברים עד הסוף, אדרי הוא מי שיש לו תינוק חדש ומייצג את הפחדים מהתוצאות של המעשים ויואב הוא באמת הדבר הזה של המצפון הבלשי. מהרגע הראשון הוא מייצג את מה זה אומר להיות בלש, ולכן הנוכחות של יואב בתוך הרגע הזה שאלון צריך להחליט אם להרוג או לא להרוג את מאור עזרא, היא חשובה מאוד. בעצם זאת מן מראה כזאת שאלון צריך להסתכל עליה, ואם הוא היה לבד יכול להיות שהדברים היו אחרת".

מתוך:
"לאיזו עיר יוולד הילד של אדרי?"|צילום: מתוך: "השוטרים", קשת 12

יובל יפת: "יש סנכרון בין הלידה ללכידה של העבריין, שמסמלת בעצם את הניצחון והעתיד הוורוד של העיר"

יש לנו גם את אדרי באמת, שהוא מסיים את הפרק עם תינוק שנולד מתוך העימות הזה. זאת נראית הבטחה לחיים חדשים, אני תוהה אם זה אמור לשקף את העתיד של הקהילה ושל העיר?
יובל יפת: "לגמרי, אדרי ואשתו תמיד היו בשבילנו הסיבה שנלחמים על העיר, אלה שיש להם עתיד בעיר. הם צעירים ויש להם חלום לקנות דירה בנהריה. ראובן רוב חייו מאחוריו, אלון רוצה לעזוב, ליואב אין תמונה משפחתית וההיריון הזה הוא כמו מן שעון מתקתק של לאיזו עיר יוולד הילד של אדרי?".

אם הוא יוולד, גם זה היה חשש לרגע.
יובל יפת: "נכון, גם בפרק ארבע כשראובן אומר לו 'אתה רוצה שהבן שלך יוולד לתוך החרא הזה?', כל מי שיש לו ילד יכול להזדהות עם העניין הזה. אתה לא היית רוצה להיכנס לרכב עם התינוק ככה בסל, כשאתה לא יודע אם יש מתחת מטען".

השאלה לאיזה עולם אנחנו מביאים את הילדים שלנו, אצלם זו שאלה של חיים ומוות.
יובל יפת: "זו ההזדמנות שנוצרת בסוף הפרק השישי, שהיא גם חלק מהתחושה של הפינאלה. יש סנכרון בין הלידה ללכידה של העבריין, שמסמלת בעצם את הניצחון והעתיד הוורוד של העיר. בעצם הדמעות של אדרי בלידה של התינוק שלו, מעבר להתרגשות, הן גם דמעות של 'הצלחתי ליצור מציאות שאני מרגיש טוב שהילד שלי נולד לתוכה'".

זאת תמונת הניצחון שלו. ויש לנו גם את ראובן, דני שטג נותן הופעה מאוד כריזמתית.
רותם שמיר: "דני שטג דופק פה מהלך של ג'ון טרבולטה, מהבחינה הזאת שהוא חוזר אלינו. אני מרגיש, ואני חושב שהרבה צופים יסכימו איתי, שדני לא היה כל כך באור הזרקורים בשנים האחרונות. הוא שחקן שכולם מכירים את שמו, אבל אני לא ראיתי אותו בתפקיד גדול שנחרט בזכרוני. פה הוא עושה עבודה מדהימה בעיניי. דני נכנס לעולם של ראובן ב-200 אחוז, ולא הפסיק להפתיע אותנו בכמה שהצליח להפיח רוח חיים בדמות. ראובן הוא לא רק השוטר הקשוח, הוותיק עם הרעיונות הקיצוניים, אלא הוא לב מטורף ודמות נורא מרגשת. הוא צמר גפן מתוק עטוף בתוך עטיפה קשוחה, ובעיניי זה מתפוצץ על המסך".

מתוך:
"אם הוא היה לבד יכול להיות שהדברים היו אחרת"|צילום: מתוך: "השוטרים", קשת 12

יובל יפת: "אנחנו הולכים לשני פרקים של התמודדויות עם המחיר, והסדרה הזאת מתקיימת בעולם, כמו במציאות, שבו למעשים שלך יש מחיר"

במובן מסוים הוא משלם את המחיר הכי גבוה.
יובל יפת: "נכון, קודם כל נשבר לו הלב כשבפרק חמש אלון מודיע שזה נגמר. לכולם שם יש רגע קשה, אבל רואים שלראובן זה הכי קשה, בגלל שהוא האמין יותר מכולם במה שהם הולכים לעשות. באופן בלתי נמנע, בפרק שש הוא גם משלם מחיר כבד בזה שהוא נפגע. בבלתי נמנע אני מתכוון במובן של הדרמה, בתור זה שדחף הכי רחוק הוא זה ששילם את המחיר ראשון. בפרקים הבאים אנחנו נראה המשך, זה לא נגמר כאן, הסיפור של המחיר שהוא משלם רק מתחיל עכשיו".

רותם שמיר: "בתסריטים המוקדמים היה לנו גם קו עלילה שראובן ממשיך בלעדיהם. כתבנו את זה שהוא אומר 'אין דבר כזה', והולך לבד עד שהוא כמעט מגיע למצב של סכנת חיים".

הייתי רוצה לראות ספין אוף שלו, לאן הוא לוקח את זה.
רותם שמיר: "'ראובן', ככה יקראו לסדרה".