זהר לבקוביץ, יסמין לוקץ' ואלדד תמיר יפגשו החל מהערב (שני, אחרי צומת מילר, ערוץ 12) יחד עם חבריהם אורן דוברונסקי ודובי פרנסס יזמים ישראלים, שבאמצעות פיץ' אחד גורלי ינסו לשכנע אותם להשקיע כסף במיזם שלהם. כל אחד מהחמישה הגיע להצלחות מרשימות בקריירה המקצועית שלו והתעשר במיליונים, וזה הרגע לברר: איך הם עשו את זה? מה אתם צריכים לעשות כדי להרוויח את המיליון הראשון שלכם? וכמה שעות באמת צריך לעבוד בשביל זה?
בשורה אחת: גם אם היו ליסמין לוקץ' יותר מ-24 שעות ביממה, הן עדיין היו עמוסות. אבל בגדול, המסלול להצלחה עובר בקבלה מהירה של החלטות, הגדרת מטרות ברורות, הימנעות מדחיינות וריצה למרחקים ארוכים. אבל זה באמת על קצה המזלג. עכשיו, לראשונה, הכרישים חושפים את השיטות, הסודות והאני-מאמין שלהם שעזרו להם להגיע לפסגה ולהפוך למולטי-מיליונרים.
אלדד תמיר: "אני לא איש שאוהב הרגלים, אבל בוקר מושלם עבורי מתחיל בריצה על חוף הים, מקלחת ארוכה להפעלת המוח, קפה קר חובה והתעדכנות בטלפון במה שקורה בעולם. אני ציפור לילה, מחובר לשווקים בכל העולם עד סגירת המסחר ונרדם אחרי הליך ארוך של ניתוק המוח".
יסמין לוקץ': "בתיאוריה הייתי רוצה לקום מוקדם, לשתות קפה בשקט, לעבור על כותרות הבוקר, לרוץ, להתקלח ולהתחיל את היום עם ראש נקי. בפועל, אני אמא לילדים קטנים ומתעוררת יחד איתם. ברגע שאני מתעוררת אני עוברת מאפס למאה, מארגנת אותם לבית הספר, אוכלת ארוחת בוקר ומתאפרת ברמזורים".
זהר לבקוביץ: "בבוקר אני מכין את הילדים שלי לבתי הספר ולגנים, אוכל איתם ארוחת בוקר ביחד, לוקח כל אחד מהם למקום שלו ומתחיל את היום. אני משתדל לא לגעת בסמארטפון לפני שהילדים יוצאים מהאוטו, הם הרבה יותר חשובים לי. כשאני עם הילדים, אני רק עם הילדים".
יסמין לוקץ': "שנה חדשה היא תמיד הזדמנות טובה להגדיר יעדים ומטרות והשנה במיוחד, כי 2020 היא פתיחה של עשור חדש. הרבה פעמים אני מעדיפה להגדיר מטרות קטנות שבסופו של דבר יובילו אותי למטרה הגדולה. מדי פעם אני מקפידה לבדוק שאני בכיוון, שהמטרה שהצבתי לעצמי עדיין מעניינת אותי ואיפה אפשר להשתפר".
זהר לבקוביץ: "החיים כל כך דינמיים ומפתיעים, שלא פגשתי עד היום אף תוכנית שעשיתי שפגשה את המציאות. אני מעדיף לפגוש את האתגרים כשהם מגיעים אלי ולפתור אותם תוך כדי. אני לא אדם שמתכנן הרבה צעדים קדימה, זה לא עובד לי אף פעם".
אלדד תמיר: "שום דבר משמעותי לא יכול להתרחש ללא חשיבה ארוכת טווח. החשיבה קדימה חייבת להיות מחוברת לשאיפות, לרצונות האמיתיים ולתשוקה הפנימית, לא לפלסטר מזוייף של ציפיות אגו ורצון לדימוי".
אלדד תמיר: "One Up On Wall Street שנכתב על ידי פיטר לינץ'".
יסמין לוקץ': "ספרו של בן הורוביץ, אחד המשקיעים האהובים עלי בעמק הסיליקון: The Hard Thing About Hard Things. מדובר בספר שהרבה יזמים שואבים ממנו השראה, כי אין חכם כבעל ניסיון והורוביץ הוא לגמרי כזה".
זהר לבקוביץ: "אחד הספרים שהשפיעו עלי ועל ההבנה שלי בניהול, זה הקומיקס גארפילד. יש לגארפילד משפט, 'אני נורא אוהב לזניה, אין לי מושג איך מכינים את זה, תביא לי עוד'. זו התפיסה שלי כמנכ"ל: אני לא יודע מה כל אחד עושה, לא יודע איך הוא עושה את זה, אבל אם אתה עושה את זה טוב, תביא לי עוד".
זהר לבקוביץ: "אף פעם לא התייחסתי לכסף. אני קיבוצניק, מעולם לא הייתה לי שאיפה להפוך לאדם עשיר, תמיד עשיתי את הדברים שאהבתי. אם אתה עושה את מה שאתה אוהב ועושה אותו הכי טוב, אתה תצליח. עצם זה שאף פעם לא חיפשתי את הכסף, עזר לי".
אלדד תמיר: "להשקיע כמה שיותר במניות לטווחים ארוכים".
יסמין לוקץ': "במשפחה שלי אומרים שעם כסף צריך להתנהל לפי עקרון שלושת ה-S, שזה Spend, Share, Save. צריך לחיות וליהנות ממה שיש, לחסוך ולחלוק עם אחרים את מה שיש לך, אפילו אם זה סמלי, כי תמיד יש מי שצריך יותר ממך. אצל הרבה משפחות רק אחד ההורים אחראי על הכספים ואני ממליצה להפוך את זה לדיון משותף בין בני הזוג, כי זה נוגע לעתיד של כל המשפחה. הייתי ממליצה גם ללמד את הילדים מונחים כלכליים בסיסיים ולתת להם דוגמה אישית על התנהלות כלכלית נבונה".
יסמין לוקץ': "אין תשובה או נוסחה אחידה, כי אם הייתה כזאת, כנראה שכולם היו עושים את זה. יש סוגים שונים של השקעות עם רמות סיכון שונות. אפשר לשים את הכסף שחסכתם בבנק וליהנות מריבית נמוכה אך בטוחה, או להשקיע בסטארטאפים וכל קשת ההשקעות שבין לבין: נדל"ן, אגרות חוב, מניות וקרנות של שוק ההון. כל אחד צריך לחלק את ההשקעות שלו בין הקטגוריות השונות לפי הצרכים שלו, הנסיבות האישיות והתיאבון שיש לו לסיכון. השקעות בסיכון גבוה מומלץ לעשות רק עם כסף שאתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד".
אלדד תמיר: "להשקיע. עד גיל 60 רוב הנכסים צריכים להיות במניות, עדיף קרנות נאמנות מנייתיות, מבלי לזגזג או לפחד. לא מאמין בדירות להשקעה, אבל אני יודע שאני יוצא דופן בעניין".
זהר לבקוביץ: "יש לי תואר שני במנהל עסקים ובכלכלה אבל אני לא יודע להשקיע, לכן אני מתייעץ עם אנשים שכן יודעים. אני יודע להרוויח כסף מהייטק, והם יודעים להשקיע, אז שכל אחד יעשה את מה שהוא יודע. כל אדם צריך להתייעץ עם הסביבה שלו ועם הבנקאית שלו מה לעשות עם הכסף, לפי הפרופיל והסיכונים, לפי מה שמתאים לו. כחוק, לא להשקיע כסף שאי אפשר להפסיד, כי גם ההשקעות הבטוחות יותר הן מסוכנות".
זהר לבקוביץ: "פשוט לעשות. אם יש לכם את התשוקה לזה ואם אתם עושים את זה מהסיבה הנכונה, פשוט תקימו עסק. רוב הסיכויים שתיכשלו, אבל אולי תצליחו. אין מה לחשוב יותר מדי, אין מה לנתח יותר מדי. אף פעם לא הגעתי למחשבות נכונות מדי, פשוט קמתי מוקדם בבוקר והתחלתי. לפעמים הצלחתי, לפעמים נכשלתי, אבל עשיתי את זה. אם יש לכם רעיון, רוצו איתו הכי מהר שאתם יכולים, בלי יותר מדי לעצור ולחשוב".
אלדד תמיר: "רעיונות טובים הם פשוטים. נסו להסביר לחברים שלכם בדקה מקסימום למה הרעיון שלכם יצליח, מהו הערך שהוא ייתן ללקוח, מהו היתרון היחסי שלכם אל מול התחרות ומה אתם מביאים איתכם שיגרום לזה להצליח. תשאלו את עצמכם האם העסק מתחבר לתשוקות שלכם, כי אם לא, חפשו משהו אחר. בלי תשוקה, לא תוכלו לצאת למסע הארוך והקשה הזה".
יסמין לוקץ': "קרוב למחצית מהסטארטאפים נכשלים כי פשוט אין צורך במוצר שפיתחו. במסגרת עבודתי באייקון, אני רואה לפעמים יזמים שמצאו פתרון טכנולוגי מדהים שלא באמת עונה על בעיה שמטרידה את הלקוח הפוטנציאלי. במקרים מסויימים, גם אם לקוחות פוטנציאליים בארץ מוכנים לשלם על המוצר, לקוחות בשוק היעד, בהנחה שרוצים למכור בחו"ל, לא. במילים פשוטות, צריך שיהיה ביקוש למוצר שלכם. אחרי שיש לכם את תחילת הרעיון, חקרו ולמדו את השוק לעומק, תראו אילו עוד פתרונות קיימים ותוודאו שאתם טובים מהם משמעותית".
אלדד תמיר: "שיווק הוא מראה למציאות ולא הפוך. אם יש לכם בידול בעסק, תוכלו גם לשווק אותו בקלות".
יסמין לוקץ': "שיווק הוא עולם ומלואו, כלי עבודה חשוב ביותר שמשתנה מעסק לעסק. שיווק עסק שמוכר לצרכנים (B2C) שונה משיווק לעסק שמוכר לעסקים (B2B). הרוב המוחלט של העסקים נתונים לתחרות, ובתנאי תחרות כדאי לייצר לעצמכם יתרון תחרותי שייקל על מלאכת השיווק. תראו שאתם יותר טובים מהמתחרה משמעותית. אם אתם חוסכים ללקוח 5% זה נחמד, אבל אם אתם מוזילים לו את ההוצאות במאות אחוזים, זה כבר משהו אחר. זו ההזדמנות שלכם להיות יצירתיים, רעיון שיווקי מקורי יכול להקפיץ את המכירות משמעותית".
זהר לבקוביץ: "הכלל שלי בכל החברות שיש לי, זה שהמתחרה הכי גדול שלי זה הרעש הסביבתי. אין מתחרה ספציפי שמטריד אותי אלא זה שיש הרבה תחרות שעושה רעש, שכולם אומרים את אותו הדבר, כולם מוכרים את אותו המוצר, כולם מספרים את אותו הסיפור ואין לך איך להתבלט. בשיווק אני מנסה להיות אחר, לספר את הסיפור מזווית לגמרי אחרת, שונה לגמרי מכולם. ואז, אפשר להתבלט מעל הרעש שהוא בעצם האויב שלך".
יסמין לוקץ': "פשוט לקבל החלטה. אני רואה לפעמים יזמים שמשקיעים המון זמן בניתוח הבעיה ובמחשבה על כל אחת מהחלופות. נכון, צריך ללמוד את הבעיה לפני שמקבלים החלטה, אבל לא לתת לזה לשתק אתכם. לדעת להחליט גם כשלפעמים לא נעים וקשה. לא תמיד כל המידע יהיה זמין לכם וצריך לדעת לקבל החלטה בתנאי אי ודאות".
זהר לבקוביץ: "לקבל החלטה מהר. החלטה מעצם המונח המילוני שלה, זה לבחור בין דברים בעולם שאתה לא מודע אליו. אם יש לכם את כל המידע לפניכם, זו לא החלטה אלא בחירה. תפעילו את מקסימום האינטליגנציה שלכם ותחליטו מהר, כי בכל מקרה זאת כנראה תהיה טעות. אין לכם מספיק כלים באמת לקבל את ההחלטה הנכונה. החלטתם? ראיתם שזה לא הכיוון הנכון? תחתכו, תתקנו את זה מהר, אבל תחליטו מיידית".
אלדד תמיר: "החלטות טובות מתבססות על ידע, לימוד עמוק, שמיעת דעות רבות ומנוגדות וניתוח סיכונים. כלומר, הן לא יכולות להיות מהירות. רק אם אין ברירה, מקבלים החלטות מהר בהתבסס על ידע נתון ובידיעה שההסתברות של שגיאה גבוהה. אם קיבלנו החלטה שגויה, לומדים ממנה, מחבקים את התוצאה בהבנה ומודים על ההזדמנות ללמוד. לומדים הרבה יותר מטעויות מאשר מהצלחות".
זהר לבקוביץ: "לדאוג לעשות הכל הכי מהר. ברגע שקורה משהו אני מטפל בו מיידית, אני לא דוחה שום דבר ואז הדברים לא מצטברים, יותר קל לטפל בהם, הם לא גדלים. לגבי מיילים שאנחנו מקבלים כל היום ומציפים אותנו, יש לי חוק שאני קורא מיילים רק יום-יומיים אחרי שהם נשלחו אלי. הסיבה היא ש-90% מהמיילים פותרים את עצמם. אחרי 48 שעות, 90% מהם כבר לא רלוונטים ואם משהו באמת דחוף, מתקשרים אלי".
אלדד תמיר: "דחיינות היא נחש מסוכן. ככל שדוחים משהו, הוא נהיה גדול יותר. התקווה היא ללמוד מהנשיכות האלה או למצוא שותף לדרך שהחוזקה שלו היא ניהול זמן".
יסמין לוקץ': "הלוואי וידעתי, אני כל הזמן מרגישה שיכולתי לעשות עבודה טובה יותר ולהיות אמא טובה יותר, עובדת טובה יותר, חברה טובה יותר וכרישה טובה יותר אם רק היה לי יותר זמן בכל מקום. אם היו לי עוד 24 שעות ביממה, תהיו בטוחים שהן היו מלאות. באופן אישי, אני מתנהלת לפי היומן שלי, מנסה לקבוע דברים מראש ולעמוד בלוח הזמנים שקבעתי לי וכמובן, להקדיש הרבה מאוד זמן לילדים".
אלדד תמיר: "דע את הכל על הכל בעולם שלך. חוסר ידע, ולו השולי ביותר, מעיף אותך החוצה".
יסמין לוקץ': "בפיץ' למשקיעים, הכירו את מי שמולכם ותוודאו שמה שיש לכם להציג מתאים לו. תנו תמונה מלאה של העסק, תפגינו בקיאות, אל תשקרו או תגזימו, ספרו על הצוות ועל הניסיון הרלוונטי שלו לבעיה שעל הפרק. הציגו את ההישגים שלכם, את הצורך בפתרון ואיך וידאתם שאכן יש לקוחות שרוצים לשלם עבור זה, וכמובן ספרו על התחרות בתחום. תנו לאופי שלכם לעבור ולמשקיע להכיר אתכם כבני אדם, כי בסופו של דבר אנחנו משקיעים בכם, במיוחד בתחילת הדרך. החברה יכולה לעשות שינוי כיוון, אבל היזם נשאר".
זהר לבקוביץ: "להיות עצמכם. להתייחס אלי כאל מישהו עם ידע, לא רק כמישהו עם כסף. אף משקיע לא רוצה שייראו בו כספומט. תעבדו איתי, אם אתם חושבים שיש לי ערך מוסף בשבילכם. אם הערך המוסף היחיד שלי הוא כסף, אתם לא צריכים אותי, יש כסף יותר זול במקומות אחרים. כשאני משקיע במישהו אני לוקח הרבה מניות כי אני חושב שאני נותן לו הרבה מאוד ערך על סמך הניסיון שלי. תבואו בנכונות ללמוד, אין לי סבלנות ליזמים שיודעים הכל, שלא באים להקשיב ולא מוכנים ללמוד ממני, אין לי צורך בהם ולהם אין צורך בי".