הביטחון העצמי בגיל ההתבגרות עובר טלטלה עצומה בגלל ההורמונים ובגלל מסע של הכרות מחדש עם העצמי. אצל חלק מהמתבגרים הדבר גורר התנהגות מוחצנת ואצל האחרים להיפך, מתרחש תהליך של התכנסות פנימה. חשוב ללוות ולא לבקר את התהליך.
מהו בטחון עצמי, והאם הוא מולד או נרכש?
ביטחון עצמי הוא תחושת כוח ומסוגלות שיש לאדם בתחום מסוים ומאפשרת לו להרגיש טוב עם עצמו באותו תחום. אין "ביטחון עצמי" כללי אלא – בהתאם לתחומים, יש אנשים בעלי בטחון עצמי גבוה במחשבים ובטחון חברתי נמוך וכיו"ב. כיום, אנחנו יודעים שכנראה רמת הבטחון היא מולדת, אבל הסביבה תורמת למיצוי היכולת המולדת. כלומר, רוב הסיכויים שילד להורים בעלי ביטחון עצמי יהיה אף הוא "המסמר". יחד עם זאת, יש ילדים בעלי בטחון עצמי שלא ממצים אותו כי הסביבה מדכאת אותם.
מדוע הרבה הורים מוטרדים מסוגיית הביטחון העצמי של ילדיהם?
ילד הוא כרטיס ביקור מהלך של הוריו, ילד מצליחן הוא ילד שבטוח בעצמו ולכן הסיכויים שלו להצלחה גבוהים, מעבר לעובדה שזו תעודה שהוריו בצעו עבודה יפה. אל ילד הססן ההורים פחות סבלנים: מדרבנים אותו ומאיצים בו, יש להורים רצון (הישרדותי) שהילד שלהם יצליח – וכאמור, עבור הרבה הורים הצלחה פירושה ביטחון עצמי.
מה מוריד את הביטחון העצמי? איך ניזהר?
• ביקורת: "תראה מה שעשית","לא ככה" ,"לבד?!"
• תוויות – "הוא נורא ביישן","קשה לה".
• העלבה והכללה – "למה אתה אף פעם לא.."
• חוסר שיתוף – כשתגדל תבין (אם הוא כבר שאל הוא מבין, רק שאתם לא קולטים!)
• אוסף כישלונות בתחום מסוים (לא הצלחת באף מבחן במתמטיקה השנה, וזה עוד על החומר הקל)
• השוואה (למה לאורית כל כך קל ולך תמיד קשה ואת לא מצליחה)
טיפים להעלאת הביטחון העצמי
נתחיל בכך שכולם אנושיים. כלומר, חלק מהצניעות ההורית מתחילה בהכרות עם הילד, נכון, זה הילד שלכם אבל הוא לא אתם, נסו לקחת צעד אחד אחורה ולהתבונן.
• אחרי שמזהים תחומים שבהם הילד טוב יש לכוון תאורה חזקה לאותו תחום. אם רוצים שלילד מסוים תהיה תחושת מסוגלות עצמית חייבים להתחיל בתחום שבו הוא טוב – לשם כך צריך להתבונן לזהות ואחר כך להתחיל לחזק : "אתה תמיד מצליח ליזום פעילויות עם החברה","לך תמיד מקשיבים כשאת מדברת", "אני חושבת הרבה על השיחות שלנו".
• עידוד של התהליך גם אם התוצאה לא מוצלחת. דוגמאות: ילד שלמד לבחינה המון ונכשל – "ראיתי שהשקעת", ילדה שהזמינה ילד לצאת איתה והוא סרב – "כל הכבוד שניסית, לא לכל אחת היה אומץ", חייל שנשר מקורס יוקרתי – "תראה כמה הרווחת מהתהליך".
• שיתוף – לשתף את הילד גם בכישלונות שלכם, לשקף אנושיות.
• הצבת גבולות – דווקא ילדים שהוצבו להם גבולות הגיוניים גדלו בתחושת ביטחון עצמי.