סוכני נסיעות רבים טוענים כי הם משמשים כמתווכים בלבד - אך אין זה נכון מבחינה משפטית! הם מחויבים לבדוק כל פרט, ולדווח לנו על כל שינוי או מגבלה, כבר משלב הזמנת הטיסה, התכנון ובחירת הלוקיישנים. בעת כניסתנו לסוכן הנסיעות יש לקרוא בעיון את החוזה לפני החתימה (אתם זכאים לקבל זמן קריאה ככל הנדרש!).
בקריאת החוזה נגלה כי למעשה אנחנו קונים מוצר מאוד לא מוגדר, ויש הרבה פרטים שכדאי לאמתם קודם. דוגמאות:
1. בחוזה יכול להיות כתוב כי הזמנת המקום שבחרתם מותנה במקום פנוי, ואם התפוסה מלאה יש את הזכות להעביר אותך למקום אחר.
2. יש לבקש מהסוכן את מלוא הפרטים- אם המלון בשיפוצים או מגיע לכם ארוחות כשרות כפי שביקשתם או אם יש פחד מישיבה ליד החלון בטיסה יש לציין ולתעד כל פרט. כל הבטחה שבאה מצד סוכן הנסיעות יש לתעד- בכתב (בטופס גילוי). ואז, במידה ולא קיבלתם את מבוקשכם, אתם יכולים להשתמש במסמכים בתביעה (במידה ויתברר שההזמנה לא הועברה או לא התקבל לה אישור).
3. שימו לב איזו טיסה אתם בוחרים: טיסות סחר הן טיסות זולות יותר, בחברות לא מוכרות לרוב, טיסות קטנות ליעדים קצרים. יש חברות נסיעות השומרות לעצמן את הזכות לשנות או לדחות את מועדי הטיסות בטיסות סחר, ולכן קורים מקרים בהם החופשה מתקצרת ואין למי לבוא בתלונות (רשום בחוזה). ההמלצה אם כן היא לשקול מראש אם אולי כדאי להוסיף כמה שקלים וליהנות מטיסות סדירות – ובטוחות, או לקחת סיכון – מודע - בטיסות סחר.
מה קורה בעסקאות הנסגרות בטלפון או דרך האינטרנט?
אם חתמתם על עסקה כזו כדאי מאוד לבקש טופס גילוי (מומלץ לעשות זאת בפגישה פרונטאלית). טופס זה מכיל את השיחה ואת כל הפרטים שנסגרו בה וכולל: מועדי טיסות, שהייה, הסעות אם יש, כל הפרטים הקטנים וכל הבקשות המיוחדות. על-פי חוק חייבים סוכני הנסיעות לפרט גם את מסלולי הטיול (והתיור אם ישנם), וכך אם במציאות הפרטים שנקבעו לא יוצאים אל הפועל – יש איך לפעול מבחינה משפטית (עוגן לתביעה).
שימו לב! אם הקנייה נעשתה 72 שעות לפני הטיסה אין לסוכן הנסיעות חובה לתת לנו מיוזמתו את המידע בטופס הגילוי, ועליו לעשות זאת רק אם התבקש לכך במיוחד.
מה קורה אם קרה משהו ונאלצתי לבטל את החופשה?
במקרה כזה נכנס לתמונה עניין הביטוח, שאנשים נוטים לזלזל בו או לעשות בדקה האחרונה כדי לחסוך כמה שקלים - וזו טעות!
הסדרי ביטול טיסה שונים מחברה לחברה. בטיסות סחר אין השבת כספים כלל: הדרך היחידה לקבל את הכסף חזרה היא אם החברה הושיבה משהו אחר בכיסא שלך, וזאת ניתן לדעת רק אחר כך (חשוב – רק במידה ובדקת עם חברת התעופה אם אכן הושיבו מישהו בכיסא שהיה מיועד לך תקבל את כספך בחזרה!).
מאוד חשוב לזכור, כי מיד עם קניית הכרטיס יש לרכוש גם ביטוח! אל תחכו יומיים לפני הטיסה - כי אז, אם אכן קורה משהו לפני כן ונאלצים לבטל את הכרטיס - לא תהיו זכאים להחזר הכספים.
כשרוכשים ביטוח, חשוב לבדוק איזה סוג ביטוח אנחנו קונים ולקרוא ביסודיות מה היקף האחריות שהביטוח מעניק. לא צריך להשתגע ולקנות חבילה ענקית - אם אתם נוסעים לנופש בתורכיה כנראה שאין צורך בביטוח טרקים או הרחבות ספורט אתגרי למיניהם וכדומה...
עוד פרטים שחשוב לשים לב אליהם: יש פוליסות אשר המעניקות החזר כספי רק אם קרה משהו לי או לקרוב משפחה מדרגה ראשונה בלבד.
אנשים במצבים מיוחדים (אישה בהריון, אדם חולה) – חייבים להודיע לביטוח מראש על מצבם, אם לא לא יקבלו החזר (במקרה של לידה או אשפוז בחו"ל לדוגמא).
מה צריך לדעת לקראת הטיסה?
1. לאחר ה-11.9 התרחבה רשימת הפריטים שאסור להביא למטוס בתיק היד: בנוסף לאיסור אליו התרגלנו על נשיאת חפצים חדים, אסור להעלות גם קרמים ושמפואים למיניהם, משקאות נוזליים, תרופות מסוגים מסויימים ועוד: כדאי לוודא את רשימת האיסורים המלאה לפני הטיסה, כדי שלא יחרימו את הדברים שלכם.
2. בחלק מהיעדים יש בשנים האחרונות החרמה על משקל המטענים או על העברת חפצים מסוימים בכבודה (מצתים לדוגמא - חשש שיגרמו לדליקה במטוס). זכרו כי על חריגה מהמשקל המותר משלמים קנס גדול מאוד.
3. חשוב לזכור שיש שעת עלייה מסודרת למטוס ואין לאחר אליה. אנשים רבים חושבים כי יכולים להמשיך לטייל בדיוטי פרי עוד קצת והכול יהיה בסדר, ואז מגלים כי המטוס המריא בלעדיהם ומנסים לתבוע. אולם, זוהי תביעת שווא, כיוון ששעת העלייה נקבעה מבחינה ביטחונית, ואלה שיקולים מספיק חשובים כדי שיהיה אסור להפירם.