טלי גוטליב מכהנת כחברת כנסת כבר שנה וחצי, ובמשך התקופה אנשי ציבור רבים ננזפו על ידה. היא לא נמנעה מלהביע את דעתה גם על ראש הממשלה שחטף ביקורת ושר הביטחון ממנו דרשה להתפטר. הערב (ו'), גוטליב הגיעה לריאיון ב"אופירה ולוינסון" והשיחה התלהטה במהירות. במשך שנתיים וחצי היא נמנעה מלהגיע לריאיון בתוכנית, על כך אמרה: "ראיתי סרטון של לוינסון משקר את עם ישראל ואומר שראש הממשלה בכוונת מכוון עושה הכל כדי לא להשיב את החטופים. חשבתי שלמרות שיש מעט ציבור ימני שצופה בערוץ הזה, אני צריכה לבוא ולומר לך שלהגיד דבר כזה רק מחזק את האויב בזמן מלחמה. הממשלה הזו עושה הכל, כולל התפשטות מערכים וכללי משא ומתן, לטובת שחרור חטופים. לכן באתי".

לוינסון, שבהזדמנות הזאת ננזף בעצמו על ידי חברת הכנסת, לא נשאר חייב: "אני חושב שאם יוצג לנתניהו סקר על עסקה שבעקבותיה בן גביר יתחזק על חשבונו, אין לי צל של ספק שהוא לא יעשה שום עסקה כזו. זו דעתי". גוטליב מצידה לא קיבלה את דבריו והמשיכה: "אתה משכנע את עצמך בשקרים שאתה מספר לעצמך. כמה כפיות טובה, רפש ורעל צריך לסבול ראש הממשלה מהעם כשאנחנו בזמן מלחמה".

תמיד חייב להיות שיח נמוך ולהיכנס בכולם?
"זה לא שיח נמוך, זה שיח גבוה. אני לא רואה בשיח שלי דבר נמוך, הוא הכרחי. אם הרמטכ"ל חושב שהוא בתפקיד 'אבי-נעלבי' ושאסור לשאול אותו שום שאלה אז שיהיה. אמשיך לשאול שאלות נוקבות. אם ראש השב"כ חושב שלא אשאל אותו איך לא אסף מודיעין לקראת השבעה באוקטובר אז שימשיך לחשוב. וגם שר הביטחון שאני מאוד מעריכה".

מעריכה? אמרת שהיה צריך לפטר אותו פעמיים.
"ברור. תחשבי שאת ראש הממשלה ושר לידך יחתור תחתייך? ממש לא. נראה למישהו הגיוני שהשר ישנה באמצע מדיניות לגבי היום שאחרי? אני כל הזמן ברשתות החברתיות של עזה, רואים שם כל הזמן עזתים חמושים. אני רוצה ביטחון למדינת ישראל. השיח שלי הכרחי, וצריך עוד נבחרי ציבור שיהיו אמיצים".

אבל יצאת גם נגד נתניהו, אמרת השבוע שינון מגל הוא השופר שלו.
"אני לא יוצאת נגד נתניהו, אני מחזקת אותו. מגיע לאראל סג"ל וינון מגל פרס ישראל על האומץ והתבונה להביא את זה למרכז השיח".

מה רע בלהיות דובר של נתניהו?
"שקט, שקט. אל תתערב לי בתשובה. הם הביאו אידיאולוגיית ימין שלא הייתה. לא מפריע לי לומר שעם הזמן, אולי כמוך ואולי חס וחלילה זה ייגע בי פעם, אנחנו נהיים מגלומנים".

ואת?
"חס וחלילה. אני גוזרת על עצמי ענווה כל הזמן. אתה יכול לקרוא לי מגלומנית, אני לא שופטת אותך. אף אחד לא יכול לחשוד בי שאני חושבת שראש הממשלה נתניהו הוא לא ראש ממשלה מצוין. אני קוראת לו, וזה הכוח של עיתונאי הימין, להיות ימני הרבה יותר. כשיושבים מול ראש הממשלה והוא טוען שהתיישבות בצפון הרצועה זה לא ריאלי, תקשה עליו, למה זה לא ריאלי. אם אנחנו רוצים לנצח את האויב אז להיות שמאל זה לחיות בשוויץ. זו פריווילגיה שאין לי. כדי לנצח אותם צריך לפגוע להם באדמה, התיישבות בצפון הרצועה".

קלעת במילה מגלומניה. הרבה אנשים מסתכלים עלינו בתקופה הקשה הזו ותוהים אם 120 חברי הכנסת הם האנשים הטובים ביותר? את לא מסוגלת לקחת אחריות.
"להיפך, אני חושבת שהנאומים שלי חוצבי להבות לפעמים. בנוגע לידע ולהבנה, לא נולדתי עם זה, זה נרכש. מכל מלמדיי השכלתי, ואם תגיד לי שמשהו שאמרתי הוא לא נכון עניינית אז אסיר את הכובע בפנייך. אני מביאה דברים חשובים מאוד לשיח ואתה תתנגד בגלל שלא נוח לך עם הסגנון שלי".

גם שיר ה"לה-לה"?
"באותו יום עלו איימן עודה, אחמד טיבי ועידה סולימאן (הטעות במקור) ואמרו שהחיילים שלנו מבצעים פשע עם בשיפא. צעקתי עליהם שירדו, וזו סיעתא דשמיא להטמיע שהם תומכי טרור. אני לא מקפידה על השם שלה כי גם השבוע היא אמרה שחמאס חלק מהעם הפלסטיני, אני לא שומרת או רוכשת לה כבוד".

טלי גוטליב בבג
טלי גוטליב בבג"ץ חוק הגיוס|צילום: קובי נתן, TPS


חברת הכנסת התייחסה גם לסערה בימים אלו סביב פסיקת בג"ץ בנוגע לגיוס החרדים. "בהקשר לפסיקת הגיוס, דעותיי ידועות. תמיד אני אומרת שכולם צריכים להיכנס מתחת לאלונקה", אמרה גוטליב.

ואחרי כל מה שאמרת הצבעת בעד החוק.
"צריך לעשות סדר בנוגע לדין הרציפות. מדובר בחוק שכבר עבר קריאה ראשונה ומחזירים לאותה הנקודה. דין הרציפות החזיר את החוק לוועדת החוץ והביטחון. אם הייתי נמנעת, ורציתי מאוד להימנע, העונש הראשון שלי היה שיוציאו אותי. עם כל הכבוד, זה עדיין לא מצדיק מעשה כזה. אנחנו עובדים קשה על החוק הזה".

זה נראה מהצד שלא עושים כלום בכנסת.
"בשבעה באוקטובר נפלה תופת על עם ישראל. החקיקה שאנחנו עשינו מאז השבעה באוקטובר, לרבות הגדלת התקציב, זה כל מה שקשור לזכויות של נפגעי המלחמה. אין לכם מושג מה זה להגדיל גירעונות בתקופה כל כך מורכבת בזמן מלחמה. כל החקיקה שלנו לאורך תשעת החודשים האלו קשורים רק במלחמה. אתם טוענים שלא עושים כלום בכנסת, אומר לך בפה מלא: לפעמים אני לא מרגישה הפרדת רשויות. אני חיה את הכנסת ואנחנו עובדים בפרך. זו עבודה קשה עם המחירים הכי קשים שאפשר לדמיין. כשאתם מדברים על פינוי תושבים מהצפון, אני לא אחזיר תושב אחד לצפון עד שחמישה עשר קילומטרים בתוך דרום לבנון יהיו בשליטה שלי. אחרת הקורנטים יגיעו לתושבי הצפון. אני לא אסכן אותם".

ומתי זה יקרה? ראש הממשלה הנחה את הרמטכ"ל?
"התוכניות לחימה מובאות על ידי הצבא אל הדרג המדיני. הרמטכ"ל בונה תוכניות לחימה שלטעמי לא נכונות".

מה את רוצה? לשטח את עזה וגם את לבנון?
"החיילים והלוחמים שאיתם אני מדברת, יכולים לשטח את דרום לבנון בתוך שלושה ימים עם ארטילריה. למה מחכים? איפה ההרתעה שלנו?".

בסיום הריאיון, גוטליב הגיבה על הערות של לוינסון כנגדה: "אתה מונע מרוע - אני לא מונעת מרוע. יש משהו שמאוד מפריע לי אצלך שאתה חושב שהאג'נדה שלך זה רוע", אמרה. "למה לא נצליח להחזיר חטופים? לא נגיע לעסקה בגלל אנשים כמו חיים. כשאתם עושים תעמולה תבוסתנית כשיש לנו חיילים בשדה הקרב, תתבייש לך. המטרה שלי - כיבוש של צפון הרצועה, שליטה צבאית בצפון הרצועה. אני רוצה שליטה צבאית בחמישה עשר הקילומטרים בתוך דרום לבנון. למען כבודנו, למען אלמנט ההרתעה. אין דבר יותר מדהים ואהוב עליי מהמדינה שלי, מהעם שלי. אנחנו יכולים להתאחד. במלחמה, גם אם היה פה שלטון שמאל, לעולם לא הייתי מוציאה דיבה על המדינה כמו שאתה עושה".