שנת 2020 הביאה לנו אתגרים לא צפויים להתמודד עמם, אבל אפשר להסתכל עליה גם מזווית אחרת: סטירת ההשכמה שהיינו צריכים. היא דורשת מאתנו לקבל את העובדה ששום דבר בחיים אינו קבוע, להסתגל לשינויים במהירות ולמצוא פתרונות יצירתיים, גם אם זה לעשות ספורט דרך הזום. כדי להצליח בכל אלה, אנו חייבים למצוא את האומץ להמציא את עצמנו מחדש: להיפרד מההרגלים ומדפוסי הפעולה הישנים שלנו ולהעז לנסות דברים חדשים.

חלק חשוב מהרנסנס העצמי הזה הוא הספורט: דווקא כשחופש התנועה שלנו מוגבל, בוערת בנו תשוקה להיות פעילים ולהזיז את הגוף. אם עד עכשיו חדר הכושר היה מושא לבדיחות על אנשים שעושים מינוי אבל לעולם לא הולכים, בשנה האחרונה הוא הפך לסמל המאבק על חיים בריאים, שמחים ופעילים. לשמור על ריחוק חברתי, לעבוד מהבית ולחטא את הידיים באלכוג׳ל כל חמש דקות? אין בעיה - אבל אל תתעסקו עם הזכות שלנו ללכת למכון, או לפחות לצאת לריצה. נראה שלא מעט ישראלים גילו מחדש את הספורט מאז פרוץ הקורונה – ובהחלט יש להם סיבה טובה.

תוחלת חיים ארוכה יותר

לפי מחקר בהשתתפות 122 אלף נסיינים, אורח חיים יושבני, המתבטא בישיבה ממושכת ובמעט מאוד פעילות גופנית, מזיק לבריאות אפילו יותר מעישון, סוכרת ומחלות לב. מהצד השני, אנשים שעושים פעילות גופנית באופן קבוע נהנים מתוחלת חיים ארוכה יותר. אלו ממצאים הגיוניים, בסך הכול: פעילות גופנית חיונית לשיפור תפקוד מערכת הדם והנשימה, מחזקת את מערכת החיסון, משפרת את חוזק העצמות ומגדילה את מסת השריר.

אז באיזה ספורט הכי כדאי לעסוק?

מחקר שפורסם בכתב העת הבריטי לרפואת ספורט בדק נתונים שנאספו מ-80,306 מבוגרים, ומצא שסוגי הספורט שמפחיתים הכי הרבה את סיכון התמותה ממחלות לב וכלי דם הם שחייה, ספורט מחבטים ואירובי. מחקר אחר, שנערך בדנמרק בקרב 20,000 נבדקים, מצא כי ריצה האריכה את תוחלת החיים של הרצים ב-6.2  שנים לגברים ו-5.6 שנים לנשים. החוקרים הסבירו כי הריצה היא ספורט משתלם במיוחד: היא מגבירה את צריכת החמצן, מגבירה את רגישות רקמות הגוף לאינסולין, מעלה את רמות הכולסטרול הטוב (HDL), מורידה את לחץ הדם ומפחיתה את יצירת קרישי הדם. היא גם משפרת את צפיפות העצם ואת תפקוד מערכת החיסון, מפחיתה זיהומים ודלקות ומגנה מפני השמנת יתר.

חשוב לציין שהספורט הוא טוב לא רק לגוף - אלא גם לנפש. מה שטוב לכולנו, במיוחד עכשיו. זוהי דרך לפרוק מתחים, לחזק קשרים חברתיים, לשפר את הדימוי העצמי, להעלות את מצב הרוח ולהילחם בחרדה ובדיכאון. חוץ מזה, זה פשוט כיף: ה״היי של הרצים״, תחושת חיוניות ושמחה שמופיעה במהלך ריצה, הפכה לתופעה ידועה שאף נחקרה מדעית. מחקר שנערך בגרמניה גילה שריצה משפיעה על המערכת האנדוקנבינואידית במוח ממש כמו שאיפה של קנביס - רק באופן טבעי.

ריבוק (צילום: ריבוק)
צילום: ריבוק

אז מה צריך לעשות כדי להפוך את הספורט לחלק אינטגרלי באורח החיים שלכם?

פנו לזה זמן - קודם כל, פנו לספורט מקום ותנו לו את התנאים הראויים. מצאו את הזמן ביום שבו הכי נוח וכיף לכם לעשות פעילות גופנית: זה יכול להיות על הבוקר, באמצע היום, בערב או ממש לפני השינה - אתם כנראה תצטרכו לעשות כמה ניסויים כדי לגלות מהו הזמן האידיאלי עבורכם.

אפשר גם מהבית – אז נכון שהיום, בתקופת הקורונה, לא תמיד יודעים מראש אם חדר הכושר יהיה פתוח או לא, וחוגים הם קצת פחות רלוונטיים, אז למזלנו, ספורט אפשר לעשות מכל מקום ובכל זמן, אפילו מהבית. תוכלו למצוא אלפי סרטוני יוטיוב של כל סוגי הספורט ולהתאמן מולם, ליהנות משיעורים בזום עם חברים או עם מדריכים, ואפילו להירשם לשיעורים פרטיים. זהו, נגמרו התירוצים.

בחרו נעליים נכונות - נעליים הן האביזר החשוב ביותר לנוחות ולבריאות שלכם במהלך הפעילות הגופנית. אם הנעל שאתם נועלים ביומיום תהיה ספורטיבית, תהיה לכם מוטיבציה להיות פעילים יותר - בין אם תכננתם זאת מראש או לא. היום יש אין סוף אפשרויות לנעליים שהן גם נוחות, גם יפות וגם מתאימות לפעילות ספורטיבית, כך שישתלבו לכם בכל אורח חיים ולאורך כל היום. חברת ריבוק למשל, תכננה את ZIG KINETICA - נעל המשלבת בין פונקציונליות לעיצוב. הנעליים מציעות סוליה ייחודית בדוגמת זיג-זג המתעלת את האנרגיה בעזרת מערכת משולשת מתוחכמת. הדרך האידיאלית לשלב בין ספורט ללייף-סטייל.

אל תפחדו לנסות דברים חדשים - גם בסיכון שאולי תצאו ״גרועים״ או תעשו פאדיחות. בא לכם לצאת לריצה, לשחות, לשחק כדורגל או לעשות אימוני כוח, אפילו שמעולם לא עשיתם את זה? אל תהססו. בא לכם להיות נינג׳ות? היו אמיצים מספיק לעשות את זה. ״אתגר הנינג׳ה״ הוא מקצה הספורט שגרם לכל הישראלים לרצות להזיז את הגוף כשהם צפו ב״נינג׳ה ישראל״, וגם אתם יכולים לנסות את מזלכם בו. קחו את הבסטי שלכם ולכו לקפוץ, לרוץ ולטפס כאילו אתם הספורטאים הכי טובים בעולם.

ריבוק (צילום: ריבוק)
צילום: ריבוק