אביטל קרסני - נהנות מכל העולמות
מתוך פרויקט "נהנות מכל העולמות"

"החברה כיום מצפה מהאישה לתפקד כ'אשת על' ולשלב משפחה, קריירה וזוגיות. המקום לעצמה במשוואה זו נותר מאוד מצומצם, היא חווה תסכולים אישיים, רגשות אשם וייסורי מצפון": כך מתארת אביטל קרסני את הפרויקט אותו עיצבה עבור תחרות TOP TALENT. בימים אלו, רגע לפני החגים שעוד יותר מעמיסים על הנשים ובעיקר על האמהות, נדמה שהקביעה הזו מקבלת משנה תוקף.

"הפרויקט נעשה מנקודת מבט של בחורה 27, בזוגיות אבל רווקה", מספרת אביטל. "כלומר – היא לפני התהליך, היא בשלב ביניים של 'אני אמורה להכנס לעולם הזה, לתפקיד הסופר וומן, לשלב זוגיות עם משרה מלאה אבל לתת מקום לבעל'".

אביטל קרסני - נהנות מכל העולמות
הרבה תסכול. אחת העבודות של קרסני

במסגרת הפרויקט עיצבה אביטל ספר ציורים שהם חלק מחיי היום היום של כמעט כל אישה בעולם המערבי. "לפני שאני נכנסת לשלב הבא עניין אותי לראות איך הנשים הללו עושות את זה, איך זה עובד מבפנים", היא נזכרת.

לא נותנים לילד ממתקים מול נשים אחרות

"הספר נכתב כיומן המתאר את המחשבות, הרגשות והשאיפות של נשים ומלווה באיורים המתארים את תחושותיהן. הספר נועד לתת לגיטימציה לנשים להיות לא מושלמות, לקבל ואף להשקיע יותר בעצמן", כותבת קרסני בעמוד הפרויקט.

איך נראות הנשים המודרניות, לתפיסתך?
"יש, חיצונית לפחות, תדמית מושלמת. אידיאל נשי שאישה צריכה לשלב את הדברים, להראות טוב ולהיות יפה, להגיע הכי מתוקתקת לעבודה ואחרי העבודה לקחת את הילדים לגינה. ראיינתי מספר נשים שמתאימות לפרופיל ובמהלך הקריירה כבר מתמודדות כבר עם האידיאל והשאיפה לשלמות".

אביטל קרסני - נהנות מכל העולמות
מחפשות לתת מקום גם לבעל

מה למדת?
"גיליתי באופן מעניין הרבה תסכול, רגשות אשם; המצפון שלהן עובד שעות נוספות. אחת הנשים סיפרה שכשהיא הולכת עם הילדים לגינה היא אף פעם לא תיתן להם ממתקים מול הנשים האחרות, כדי שלא יראו ויחשבו שהיא נותנת אוכל לא בריא ומשמין לילדים. מנגד, בבית אין לה שום בעיה להשתיק את הילד עם שוקולד".

פרק 6 (תמונת AVI: mako)
לא מעט סיבוכים. קרן מור בסדרה "יום האם"|תמונת AVI: mako
"יש דברים שאמהות לא מדברות עליהם"

אז האם כל הנשים חוות את אותה בעיה? לפי המחקר שביצעה אביטל, אין ספק כי קיים איזשהו מכנה משותף מאוד רחב: "הלכתי למקום היותר רגשי אצל הנשים. קיימת אצלן סוג של תחושות החמצה, יש דברים שאימהות לא מדברות עליהם ולא מפגינות כלפי חוץ".

"כששאלתי אותן מה הן היו עושות, היפותטית, אם ברגע זה הן היו נטולות ילדים, רובן ענו בכנות מפליאה. לא ידעתי אם יהיה שיתוף פעולה מצידן, אבל נפתח סכר של אמת פנימית, והן התוודו שהן נורא אוהבות את הילדים, אבל אם היו רווקות לשבוע היו סוגרות נופש וכרטיס טיסה לחו"ל בלי למצמץ. עכשיו כרוכים בזה סיכובים מעיקים - לבקש מההורים, לדאוג לבייביטסר ושאר סוגי אחריות הורית".

>> מזדהות עם הפרופיל? חכו שתראו מה עושה איתו קרן מור בסדרה "יום האם"