אלה חוששת מהמשקל של תמרה (תמונת AVI: mako)
אלה ומושו. לפעמים רק צריך לבדוק את המזרן|תמונת AVI: mako

אלה היא כנראה לא האם היחידה בעולם שצריכה להתמודד עם ילדים שמעדיפים לישון במיטה של ההורים. כמו בנושאים רבים אחרים, גם בשאלה האם מדובר על הרגל מגונה או על רצון טבעי לתשומת לב התשובות בקרב המומחים חלוקות. במשפחת שהינו הפיתרון היה פשוט להחליף את המזרן של הילדה בגלל חור, אבל יש כמובן גם מצבים מורכבים יותר.

ראשית, צריך לזכור שבעיות השינה לא נגמרות עם תום תקופת התינוקות. כפי שכבר צוין בעבר בערוץ "בית ומשפחה" של mako, מחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד הבריטית מצא שכרבע מילדי בית הספר סובלים מסיוטים והפרעות שינה במשך הלילה.

"ההבדל בין תינוקות לילדים הוא גדול: אצל הילדים, הקשיים טמונים בדרך כלל בהרגלים לקויים שהקנו להם ההורים", אומרת נעמה סבג-שמש, מומחית בהקניית אינטליגנציה רגשית והרגלי שינה לגיל הרך ובעלת המרכז "אינטליגנציה הורית". "ילד שיש להוריו קושי בהצבת גבולות יתקשה להירדם לבדו", מסבירה סבג-שמש.

שירה, הבת של אלה ומושו שהינו בסדרה יום האם
שירה. רוצה לישון עם ההורים



"בעבודתי עם הורים אני מוצאת שהסיבות העיקריות לקשיים מגיעות מחוסר נוכחות הורית, כשבעקבות כך יש רצון לפצות את הילד. במצב כזה אין גבולות ברורים ואז בעיה קטנה הופכת לגדולה. מאוד חשוב להיות עקביים, להתנהל באופן הדרגתי, וכך להחזיר את הסדר על כנו".

"הרבה מהפרעות השינה הן באמת פיזיולוגיות"

"עד גיל שלוש בערך, רוב בעיות השינה שהורים מדווחים עליהן הן בעיות התנהגותיות, לרוב סביב הרגלים לא נכונים וחרדה בלילה", סיפרה לאתר נגה גבורי, יועצת שינה מוסמכת ומדריכה להתפתחות תינוקות. "כשהילדים גדלים, הרבה מהפרעות השינה הן פיזיולוגיות".

"ישנם עניינים כמו הפסקות נשימה או אסתמה שצריך לפנות איתם לטיפול תרופתי, אבל חשוב לזכור שגם בגיל ארבע או חמש, ילד שלמשל לא בילה מספיק עם הוריו ביום ירצה בחברתם בלילה. גם בגילאים האלה חשוב להקנות הרגלי שינה טובים, עמידה בגבולות על ידי מתן חיזוקים חיוביים".

שגרה והגבלת שימוש בסלולרי

אחד הטיפים המרכזיים שיכולים לעזור לילדים ולהורים להשיג שנת לילה איכותית הוא להימנע ממשקאות המכילים קפאין, כבר משעות הצהריים. בנוסף, יש לשמור על סדר יום אחיד של שעת השכבה ושעת קימה, להגביל שימוש בטלפון הסלולרי, לא לתת לילד לצפות בסרטים מפחידים ולהקפיד על שגרת שינה הכוללת ארוחת ערב, פיג'מה וסיפור.

אז בפעם הבאה ששירה רוצה להצטרף למושו ולאלה במיטה, כדאי שזוג ההורים יחשוב טוב מה הביא למצב איזה ואיך אפשר להתמודד איתו בדרך הנכונה.

>> פספסתם את "יום האם"? כל הפרקים לצפייה ישירה ב-makoVOD