הגל הרביעי בעיצומו, מספר החולים המונשמים ממשיך לעלות ומצוקת האקמו בבתי החולים קשה מאוד, לא בגלל שחסרות מכונות הנשמה אלא כי מספר טכנאי הלב-ריאה שמוכשרים להפעיל את האקמו עומד על 35 בלבד - בכל הארץ.

אחת מאותם מפעילי אקמו היא עדינה מאיר, שעובדת במערך האקמו בבית החולים איכילוב. בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", שיתפה במחשבות האחרונות שעוברות בראשם של החולים הקשים, רגע לפני שמרדימים ומנשימים אותם.

"בגל הזה, באיכילוב, כל האנשים שחוברו למכשירי אקמו הם צעירים ולא מחוסנים. בסביבות גיל ה-40", סיפרה מאיר, "לפני שהחולים מונשמים אנחנו שומעים הרבה מאוד צער והרבה מאוד חרטה, גם מצד החולים וגם מצד המשפחות שנמצאות לידנו כמעט 24-7. זה לא רק צער, זה גם פחד - כי ברגע שאתה מונשם אתה לא יודע אם אי פעם תחזור".

"בסביבות 50% לא חוזרים. מי שמגיעים לאקמו הם חולים מאוד קשים, קריטיים. אלה לאו דווקא מתנגדי חיסונים, אלא אנשים נורמטיביים שהיה להם חשש ופחד מהחיסון יותר מאשר המחלה. היה חולה שלא התחסן כי רצה להביא ילדים ופחד שזה יפגע לו בפריון. לפני שהנשימו אותו הוא הביע צער שלא התחסן".

מחלקת טיפול נמרץ קורונה באיכילוב (צילום: איתן אלחדז, TPS)
מחלקת טיפול נמרץ קורונה באיכילוב|צילום: איתן אלחדז, TPS

איך נראה הסדר יום שלך מאז שפרץ הגל הרביעי?
"אנחנו באים מוקדם בבוקר לעבודה ואף פעם לא יודעים מתי נחזור הביתה. לא כולם תמיד חוזרים הביתה. אין לנו חיים. אנחנו 45 מפעילי מכונת לב-ריאה בארץ, מתוכם 35 שהם מפעילי אקמו. אין לנו תחליף ולכן אין לנו מנוחה. האקמו זה התפקיד המשני שלנו, התוספת. כבר שנה וחצי שאנחנו לא רק מפעילים את האקמו אלא עושים גם ניתוחי לב, השתלות כבד, ניתוחי כבד מסובכים ושטיפות בטן".

יש בך כעס על אותם לא מחוסנים, שתופסים מכשירי אקמו על חשבון המחוסנים?
"אנחנו משאירים את הכעס בחוץ. זה לא כעס, אלא אכזבה יותר. חוץ מבגל הראשון, בכל גל הייתה לנו סיבה לכעוס על משהו או על מישהו. חבל מאוד שזה קורה".

שר התיירות יואל רזבוזוב התייחס למצוקת האקמו בבתי החולים ולעימות עם משרד הבריאות סביב ההגבלות: "העלייה במונשמים מדאיגה, אנחנו על 220 מונשמים. מצד שני, יש ירידה בחולים קשה ובמקדם ההדבקה. אנחנו במגפה עולמית, ידענו מההתחלה שיהיו חולים קשים ולצערנו מתים, אנחנו מנסים למזער את זה".

במשרד הבריאות דורשים עוד פעולות, ראש הממשלה לא מקשיב ומתדרכים נגד שרון אלרעי פרייס.
"אנחנו מעריכים ומכבדים מאוד את קבינט המומחים, הם עושים את עבודתם. הם מגנים על הציבור בפן הבריאותי, אבל אנחנו צריכים לחשוב גם על הפן הכלכלי. אני נחשף לתדרוכים בתקשורת, לא יודע מי מתדרך נגד מי. זה לגיטימי שיהיו חילוקי דעות".

קבינט הקורונה לא התכנס שבועיים. זה נראה לך תקין?
"היו חגים, הקבינט באמת לא התכנס אבל אנחנו השרים כל הזמן מדברים בינינו. יש לנו את המשאל הטלפוני, אנחנו מתעדכנים ומקבלים החלטות. יש שגרת עבודה. איך שראש הממשלה יחזור, סביר להניח שיהיה קבינט".