בית החולים אל-מעמדאני ברצועת עזה ספג פגיעה אמש כתוצאה משיגור כושל מצד הג'יהאד האיסלאמי. בחמאס טענו כי לפחות 500 בני אדם נהרגו בפיצוץ והאשימו את ישראל כי תקפו את בית החולים מהאוויר. אחרי שעות שבהן נבדק העניין, דובר צה"ל פרסם הודעה כי "מניתוח המערכות המבצעיות של צה"ל בוצע מטח רקטי של האויב לעבר ישראל, שעבר בסביבות בית החולים בשעת הפגיעה בו. על פי מידע מודיעיני ממספר מקורות הקיים בידינו, ארגון הג'יהאד האיסלאמי אחראי לירי הכושל שפגע בבית החולים".

בינתיים, הנרטיב הפלסטיני התקבע וישראל זוכה לגינויים מקיר לקיר. הפסגה שתוכננה בעמאן בהשתתפות נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, נשיא מצרים א-סיסי ומלך ירדן עבדאללה, בוטלה.

חבר הכנסת מהליכוד וחבר ועדת החוץ והביטחון, דני דנון, מתח ביקורת הבוקר על ההתנהלות בשעות שאחרי התקרית. "אין ספק שהיינו צריכים לפעול בצורה יותר מהירה ויעילה. כל הלילה הייתי באולפנים, ברשתות הזרות, ובאותן שעות שלפני האישור מדובר צה"ל היינו צריכים להלך בין הטיפות. הזמן עובר והשקר מתקבע. לחצנו, גם אני וגם בכירים בממשלה, לקבל תשובות מהירות. הצבא רצה לבדוק היטב".

"בחיל האוויר קל מאוד לבדוק אם יצא או לא יצא, אבל רצו לבדוק בכל הגזרות, יש הרבה כוחות. ב-100% זה לא היה קשור אלינו. היינו צריכים להיות הרבה יותר מהירים בנושאים האלו. יצאו כבר גינויים, גם ממזכ"ל האו"ם אבל גם ממדינות שנחשבות ידידותיות לישראל, כמו קרואטיה, קנדה ואפילו צרפת שנקטה עמדה חיובית כלפי ישראל עד אתמול".

"יש איזשהו שינוי טון. בנושא הזה קצת פספסנו. זה לא צריך לשנות את המהות. אנחנו צריכים להכות בהם בכל הכוח. יהיו עוד מראות קשים בהמשך הדרך, אנחנו בקרב על הבית שלנו. צריכים לומר את זה היום גם לנשיא ביידן שמגיע. אנחנו במלחמה וכל הרוג ברצועת עזה האחריות היא של חמאס, לא שלנו. הם תקפו אותנו בלי שום פרובוקציה והאחריות היא עליהם".

ביידן בדרך לארץ. האם האמריקאים מנהלים את האירוע הזה?
"הביקור חשוב מבחינת סולידריות. נשיא ארצות הברית מגיע בשעת מלחמה, זה אירוע משמעותי מבחינתו ומבחינת האבטחה שלו. הוא בא ואומר: 'אני פה איתכם'. זו אמירה חשובה ואנחנו מעריכים את זה. אבל, צריכים לשים לב שאנחנו לא מעבירים את ניהול המלחמה לידיים אמריקאיות. זה לא קורה כרגע, ראש הממשלה מכבד ומעדכן, אבל בפועל אנחנו לא מאשרים תוכניות אצל האמריקאים. אנחנו צריכים לעמוד על העקרונות שלנו. אם הם רוצים סיוע הומניטרי בנושאים מסוימים, צריכים לבוא עם דרישות הומניטריות משלנו. אם רוצים לשחרר מים, שישחררו את החטופים שלנו. צריכים לומר: גם לנו יש צרכים הומניטריים, לא רק לצד השני".

ישראל יכולה לפעול ככל העולה על רוחה או שאנחנו מוגבלים בפעולות כאלו ואחרות?
"ראש הממשלה יעביר היום לביידן את גודל האירוע עבור מדינת ישראל. זה לא עוד סבב. היו לנו שבעה סבבים מאז ההתנתקות. זה אירוע משמעותי, אירוע מעצב מבחינת הנראות שלנו ומבחינת ביטחון ישראל בעשורים הבאים. אנחנו צריכים לומר לידידים שלנו: הפעם אנחנו לא הולכים לעצור, הולכים למהלך משמעותי ומלא לחיסול החמאס. זה לא יהיה קל, יהיו בדרך מהמורות, יהיו לחצים, אבל אבל אם אתה באמת ידיד שלנו, שעת המבחן עוד לפנינו. אנחנו רק בהתחלה".

ראש אמ"ן, הרמטכ"ל וראש השב"כ לקחו אחריות. הדרג המדיני לא מדבר על זה בכלל.
"לכולם יש אחריות על מה שקרה, מראש הממשלה ועד בכירי הצבא. צריכים להסתכל אחורה ולבחון את זה, אבל לא כעת. כרגע צריכים להילחם. האחריות עוד תיבדק לעומק, לשנים ולימים אחורה, לפני האירוע הקשה שחווינו. כרגע לא צריכים לעסוק במשחק ההאשמות אלא להתמקד בהכרעה ובניצחון. המחדל הגדול באמת יהיה אם הממשלה לא תחליט על מבצע שכולל את כל תשתיות החמאס, אם זה יהיה משהו נקודתי וחלקי באזור מסוים כמו שראינו בעבר, כמו סבב מורחב. זה המחדל הגדול, זו הפגיעה בביטחון ישראל. האויבים מסתכלים עלינו כרגע ואסור שבסוף יהיה מקום לפרשנות מי ניצח. אם יישאר חמאס בח'אן יונס, ברפיח או בבית לאהיא, במעוזים שלהם, זה יהיה המחדל הגדול של הממשלה. אף אחד לא יוכל לבוא ולומר: 'זה לא היה בתקופה שלי, לא אמרו לי'. כולנו יודעים מול מי אנחנו מתמודדים עכשיו".

יש ביקורת על תפקוד משרדי הממשלה בכל הנוגע לפן האזרחי.
"בהתחלה ראינו כשלים, אבל אני כן מזהה בימים האחרונים איזושהי התרוממות של המערכת הממשלתית ושל הבירוקרטיה, שהבינו את גודל השעה, לתת מענה מיידי. אני יכול לומר מילה טובה לראשי הרשויות שעומדים בחזית ויודעים לפתור את הבעיות. כשאני מדבר עם תורמים ששואלים אותי: 'דני, איך אפשר לעזור, למי לתרום?', אני אומר להם: תתנו לראשי הרשויות. הם יודעים להגיע לאדם בצורה המהירה ביותר, בלי כל הטופסולוגיה וכל הבירוקרטיה. אין ספק שלקח זמן, אבל אני מרגיש שכן יש התייצבות של המערכת השלטונית".