המתיחות והקרע בחברה הישראלית בתקופה האחרונה לא פוסחים גם על המשפחות השכולות, שקוראות לפוליטיקאים שלא להשתתף השנה בטקסי יום הזיכרון מתוך החשש כי הטקסים יהפכו לזירה להתנגשות פוליטית.

יושב ראש ארגון יד לבנים, אלי בן שם, התייחס לכך הבוקר - וחשף כי לאחרונה חולל קברו של יוני נתניהו, אחיו של ראש הממשלה, שנפל במבצע אנטבה: "אף אחד עוד לא יודע, גם לא משפחת נתניהו, אבל לפני שבועיים חיללו את הקבר של יוני, גיבור ישראלי שנפל על קידוש השם באנטבה. לאן הגענו?".

"בין משפחות שהילדים שלהן נפלו ביחד יש מלחמות, מאבקים, פוסטים אחד נגד השני. משפחות נקרעות, זה קרע נוראי. אנחנו מקבלים יום-יום עשרות פניות לארגון יד לבנים ממשפחות שמבקשות שהשנה לא יהיו פוליטיקאים. ביד לבנים לא בוחרים להיות. יש לנו יהודים, דרוזים, בדואים, צ'רקסים, נוצרים, דתיים, חילונים, מתנחלים - משפחות מכל הסוגים".

מה דעתך האישית על זה?
"אני דואג לכבוד הנופלים וחושש מזילות הנופלים ביום הזיכרון, שיעמדו על הקברים ויקללו ויצעקו אחד על השני. מדינת ישראל עשתה הפסקת אש עם החמאס, בינינו אנחנו לא יכולים לעשות הפסקת אש ביום הזה?".

בשנה שעברה זה קרה עם מחאת משפחת חג'אג' מול בנט.
"זה משחק לעומת מה שיהיה ביום הזיכרון הזה. משחק. אנחנו נקרעים. השבוע היה לנו אירוע מאוד גדול בצפון, עם מאות משפחות. ניגשה אליי אמא, בת למעלה מ-90, עם מקל, ואמרה לי: 'היה לי בן יחיד. הוא לא זכה להקים בית, לא שיהיו לו ילדים. האם בשביל זה שילמתי את המחיר הזה?'. נקרעתי, התחלתי לבכות איתה. אין לי מה להגיד למשפחות".

מה אתה מציע?
"כמו שביום הזיכרון בכותל מגיעים הנשיא והרמטכ"ל, יכול להיות שצריך לאמץ את זה בהר הרצל ובבתי הקברות. שיגיעו הנשיא והרמטכ"ל. אני חרד גם לפוליטיקאים, לכבודם".

דיברת על הנושא הזה עם שר הביטחון?
"אנחנו מכנסים את המועצה הציבורית להנצחת החייל שמורכבת מהורים, אלמנות, יתומים ואנשי ציבור. יש לנו פגישה עם שר הביטחון ונעלה את זה גם בפני נציגות הכנסת. זה לשיקולם של שר הביטחון ומקבלי ההחלטות".