האם בעוד שבוע וחצי תלמידי כיתות א' עד ד' יחזרו לבתי הספר? בהמשך היום (שלישי) יתכנס קבינט הקורונה והשרים ידונו בשלב השני של היציאה מהסגר ויכריעו האם לבצע צמצום נוסף של ההגבלות.

בין משרד הבריאות למשרד החינוך חילוקי דעות באשר למתווה החזרה ללימודים. במשרד הבריאות דורשים לפתוח את כיתות א' עד ב' בקפסולות, בעוד שבמשרד החינוך טוענים כי הדבר מצריך התארגנות בת חודש ימים לפחות ותוספת תקציב שמשרד האוצר אינו מוכן לתת.

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי וגמלאים, העריכה ב"חדשות הבוקר" שתלמידי א' עד ד' כן יחזרו ללימודים בקרוב. "בדיוני הקבינט הקודמים משרד החינוך כן הציג מתווה שכולל קפסולות, והוא תוקצב בארבעה מיליארד שקלים", סיפרה השרה כהן, "שר החינוך נלחם לאורך כל הדרך ובצדק לפתוח את מערכת החינוך. בדיון האחרון הוא אמר שהם כן ערוכים לזה והאוצר כן תיקצב את זה. בהינתן שמתווה משרד הבריאות ייושם כלשונו וככתבו, הפתיחה תהיה בעוד שבוע וחצי".

"אנחנו מדברים על שבועיים פער בין צעד לצעד כדי לראות האם יש לצעדים השפעות מסוכנות", המשיכה השרה, "רוצים להימנע ממצב שפתחנו משהו והנזק בלתי הפיך. אם במשרד החינוך באמת יהיו ערוכים בעוד שבוע וחצי, אני חושבת שזה דבר נכון. העדכונים האחרונים שקיבלנו בקבינט הם שבמשרד ערוכים לכך".

חלק גדול בציבור מרגיש שההחלטות שמתקבלות סביב הערים האדומות הן פוליטיות. זה נכון?
"ההחלטה לפתוח את בתי הכנסת ביום כיפור הייתה בעיניי החלטה פוליטית ואני התנגדתי לה. פתיחת הגנים בערים האדומות הייתה משגה גדול בעיניי, אבל זה לא נבע מלחץ פוליטי אלא הפחד מהאלטרנטיבה. אנשי המקצוע פוחדים שאם נכתיב בערים החרדיות קריטריונים מסויימים, הם לא יעמדו בזה ותהיה אנרכיה. אני לא מסכימה עם הגישה הזו וחושבת שהכללים צריכים להיות אחידים בכל המדינה. אי אפשר להתאים את החוקים לאוכלוסיות שונות, זה מדרון חלקלק שצריך להיזהר ממנו".

בימים האחרונים אתם מאיימים שאם לא יוגש תקציב, תפרשו מהממשלה. יש בכלל קפצונים באקדח שלכם או שזה איום ריק?
"אנחנו לא פועלים לפי סקרים ולפי מה שמשרת אותנו פוליטית, אנחנו לא במאבקי כוח מי ייצא יותר חזק. אנחנו פועלים רק לפי מה שחשוב למדינת ישראל. יכול להיות שזה יעלה לנו פוליטית, אבל יכול להיות שהציבור דווקא יעריך התנהלות כזאת, נקיית כפיים. תקציב מדינה לשנת 2021 זה טובת המדינה ואם הוא לא יובא לממשלה בשבועות הקרובים, אנחנו נעזוב".

קיבלתם לאחרונה החלטה חשובה בנושא עוקץ קשישים.
"זו רפורמה מאוד חשובה. שנים שאני מלווה אנשים מבוגרים שנעשקו בצורה מכפירה, לעיתים תוך לקיחת מאות אלפי שקלים והטלת אימה. בנינו רפורמה שכוללת עשרה תיקוני חקיקה שמטרתם לוודא שמי שמנצל ועושק קשישים, ישלם את המחיר. המהלכים הללו יבטיחו שאדם שניצל קשישים לא יוכל להתחבא מאחורי חברה בערבון מוגבל ולברוח לחברה הבאה. הם יצטרכו להביא את הכסף מהבית".