היום בצהריים הודיע ראש השב"כ לשעבר, ח"כ יעקב פרי ("יש עתיד") על התפטרותו מהכנסת. ההודעה הדרמטית של פרי, שר לשעבר ואחת הדמויות הביטחוניות הבולטות בכנסת, פורסמה שעות ספורות לפני שידור תחקיר "עובדה" הערב, שעוסק באמינות גרסאותיו של פרי לגבי שירותו הצבאי. את ההודעה שפרסם הוא פותח במילים: "מעולם לא הסתרתי את העובדה כי בעיות בריאותיות מנעו ממני להשלים שירות צבאי מלא". איש לא יחלוק על שירותו המפואר וארוך השנים של פרי בשב"כ, המתואר בהמשך ההודעה העצובה הזו, ואיש לא ימנע ממנו את השבחים הראויים שחלקו לו חבריו למפלגה על ביצור ביטחונה של ישראל. אבל החלק הנוגע לשירותו הצבאי, למרבה הצער, לוקה באי דיוקים. לשון המעטה. למעשה, מאז פרש פרי משירותו כראש השב"כ, ובמשך כל שנותיו בזירה הציבורית והפוליטית, הוא הפיץ שורה של גרסאות סותרות לגבי השירות הצבאי שלו. אף אחת מהן, כך נחשף בתחקיר "עובדה", לא היתה נכונה. הנה כמה מהן:

גרסה מס' 1: טר"ש בצנחנים, שירות מלא

בפרסומים הרשמיים, מהשב"כ ועד אתר הכנסת ומשרד החוץ, מופיעה כעובדה שירותו הצבאי של פרי. באף מקום לא מצוין שמעולם לא השלים אותו. להיפך. באתר השב"כ מצוין כי השלים את שירותו הצבאי, באתר הכנסת נכתב כי השתחרר כטר"ש אחרי שירות בצנחנים. פרי עצמו לא עשה דבר כדי לפזר את הערפל. "התחלתי ללמוד ערבית בבית ספר, ובצבא לא השתמשנו כל כך בערבית", סיפר בעצמו בראיון עיתונאי ב-Times of Israel. ובסדרה "שומרי הסף" סיפר למראיין דרור מורה כי התעתד לצאת ללימודי מוסיקה בחו"ל "עם השלמת השירות הצבאי". 

התחקיר שגרם לח
עמרי אסנהיים מתוך "עובדה" עם אילנה דיין|צילום: מתוך "עובדה", קשת12

גרסה מס' 2: מהצנחנים לתזמורת צה"ל

באוטוביוגרפיה שלו "הקם להורגך", שפורסמה כבר בשנת 1999, אכן מציין פרי ששוחרר תחילה מצה"ל עקב בעיה בריאותית, אבל הפטור הזה רק קומם אותו והביא אותו להילחם, בהצלחה, על גיוסו ליחידה קרבית. וכך הוא כותב:

"לא הייתי חייל עטור תהילה. רציתי לשרת ביחידה קרבית מובחרת, אבל רופא שבדק אותי בלשכת הגיוס גילה אוושה קלה בליבי. קיבלתי פטור מלא משירות צבאי ושקעתי בדיכאון. כל חברי כבר שירתו בצה"ל, רבים מהם ביחידות קרביות, ואילו אני הייתי אמור להישאר בבית. לא יכולתי להשלים עם כך. ישבתי וכתבתי מכתב לשר הביטחון, דוד בן גוריון, וביקשתי את התערבותו כדי שאוכל בכל זאת לשרת ביחידה מובחרת. קיבלתי תשובה מהירה ממזכירו הצבאי, שניתנה הוראה לגייס אותי. וכך באמת היה. התקבלתי לטירונות בצנחנים. זו לא הייתה קריירה צבאית שמספרים עליה בגאווה. זמן קצר לאחר הגיוס שברתי רגל באימונים. בתיק הרפואי שלי נוסף עתה, לצד האבחנה בעניין האוושה, רישום על השבר ברגל. הרופאים הודיעו לי שלא אוכל עוד לשרת בצנחנים, גם אם שר הביטחון בכבודו ובעצמו ישוב ויתערב למעני. סיימתי את שירותי בתזמורת צה"ל".

סיפור דומה סיפר פרי למראיין גיא זוארץ בערוץ 20, ב-2015. לפני שידור התכנית הערב דיברנו עם שורה של נגנים ששירתו בתזמורת צה"ל. כולם הכירו היטב את נגן החצוצרה פרי, אבל כולם גם העידו שמעולם לא ניגן בתזמורת צה"ל, רק בתזמורות אזרחיות. "בטח שאני זוכר אותו" אמר לנו, אראל ארזון רווה, לשעבר חצוצרן בתזמורת צה"ל, "הוא לא היה בתזמורת צה"ל".

"יענקל'ה פרי מהשב"כ?", נזכר מיכאל סירקין, גם הוא חצוצרן מהתזמורת: "אני מכיר אותו אישית. ניגנתי אתו פה ושם בערבי שירה... הוא לא היה בתזמורת צה"ל". ואילו נגן הקלרינט ישראל זוהר, היה הנחרץ מכולם: "יעקב פרי? יענקל'ה פירזונר, שהיה ידידי מגיל 13? אני ניגנתי קלרינט ראשון והוא היה נגן חצוצרה כשהיינו בגיל 16".

וגם בתזמורת צה"ל ניגנתם יחד, לא?

"תזמורת צה"ל לא. הוא לא היה מוזיקאי בצבא. הוא לא היה בתזמורת צה"ל . אני אומר לך, אני הייתי נגן ראשי בתזמורת צה"ל, אני יודע".

גרסה מס' 3: המסלול הקרבי בצנחנים נקטע לקראת סוף השירות 

פרי עצמו לא נצמד לגרסת התזמורת. בראיון לספר "שומרי הסף", שפורסם ב-2014, הוא כבר מתאר סיפור מעט שונה: "תחילה לא רצו לגייס אותי בגלל אוושה סיסטולית בלב, ואני ערערתי ובסופו של דבר ערעורי התקבל. כתבתי אז מכתב לבן גוריון וגייסו אותי. התגייסתי לצנחנים. חלק משירותי עשיתי בתפקידי מפקדה, אבל את רובו בתפקידים מבצעיים. לקראת סוף השירות שברתי רגל. שוחררתי שחרור מוקדם בגלל הפציעה.

רוב השירות הופך לקרבי, השבר ברגל נודד מתחילת השירות הצבאי לסופו, תזמורת צה"ל נעלמת כלא היתה, ובמקומה מופיע השחרור המוקדם.

מראיון שנתן לאתר "וואלה!", לציון 40 שנה למלחמת יום כיפור, ניתן היה להבין שפרי ככל הנראה התאושש מהשבר ברגלו וחזר למסלול קרבי גם במילואים. "כמי שלחם במלחמת ששת הימים, בקרבות הדמים ברמת הגולן", סיפר שם, "סירבתי להאמין שאנו בעיצומה של הפתעה מודיעינית חסרת תקדים..."

אז מה האמת?

יעקב פרי לא שירת בצה"ל. לא בצנחנים ולא בתזמורת. הוא מעולם לא התגבר על הפטור הבריאותי שקיבל. במסמכים צבאיים נכתב במפורש שפרי לא שירת בצה"ל, כיוון שהיה "בלתי כשיר תמידית". בין גיל 18 ל-21, בשנים שבהן חבריו למחזור שירתו בצה"ל, למד לימודי מזרח תיכון והיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית. במקביל התפרנס כחצוצרן בתזמורת 'קול ישראל', בלהקת המחול של האוניברסיטה ובהפקת "גבירתי הנאווה" של גיורא גודיק בתאטרון הבימה. ב-1965, בהיותו בן 21 וחצי, הוא ניגש למיונים הראשונים לשב"כ, ב-1966 התקבל, ומאז עשה שם את כל המסלול עד לראש הפירמידה. שירותו המפואר בשב"כ נמשך 28 שנה, עד לפרישתו בשנת 1994.

מהתחמקות למתקפה להתפטרות

לקראת שידור התחקיר פנינו מספר פעמים לח"כ יעקב פרי וביקשנו תשובות לשאלות פשוטות: האם שירת בצבא, ואם כן איפה. פרי הקשיב לכל השאלות אך סירב בתוקף לאשר או להכחיש כל פרט, גם כשהטחנו בו שבניגוד לדבריו, לא שירת בצה"ל. אתמול, יום לפני השידור, הגיעה תגובה ראשונה, לא מפרי עצמו אלא מדובר מפלגת "יש עתיד", רועי קונקול. וזו לשונה:

"נמשכת האובססיה של התוכנית עובדה לגבי ח"כ יעקב פרי רק משום שהעז לטעון שהתחקיר שלהם היה פגום ורשלני. התוכנית עברה מסיפורים מלפני 23 שנה לסיפורים מלפני 53 שנה, האם בשלב הבא יהיו חשיפות מגן הילדים של פרי? פרי שירת יותר מ-30 שנה בשב״כ במהלכן גם נפצע קשה וחזר לשירות. את הפרטים בביוגרפיה שלו הכירו היטב מפקדיו וראשי הממשלה שתחתם שירת והם מעידים כאלף עדים על תרומתו של פרי במאבק בטרור ולמען בטחון מדינת ישראל. גם היום, כמו אז, עובד ח"כ פרי למען אזרחי ישראל, ובכוונתו להמשיך לשרת את הציבור".

כמו פרי, גם "יש עתיד" לא התייחסה ולו במילה לגופן של השאלות על שירותו הצבאי של פרי, ולאפשרות שחבר הכנסת וראש השב"כ לשעבר, האיש שישב בראש "ועדת פרי" לשיוויון בנטל השירות, בדה לעצמו שירות צבאי שלא היה ולא נברא. העובדה שסיפוריו השונים של פרי על שירותו הצבאי סופרו בשנים האחרונות, ולא לפני 53 שנים, לא הניעה את דובר "יש עתיד" לענות בענייניות לתהיות. 

ח
צילום:

זה היה אתמול. היום כאמור הודיע ח"כ פרי שהחליט להתפטר מהכנסת, והעביר את התגובה הבאה: "מעולם לא הסתרתי את העובדה כי בעיות בריאותיות מנעו ממני להשלים שירות צבאי מלא. בחודשים האחרונים מנסים גורמים שונים לקעקע את אמינותי ופועלי רב השנים למען מדינת ישראל. כל חיי נלחמתי, פעלתי ואף נפצעתי במסגרת תפקידי בשירות הביטחון הכללי. לאור העובדה כי הפרסומים המגמתיים מטילים צל כבד על פועלי רב השנים למען ביצור בטחונה של מדינת ישראל וכמו כן על הערכים אותם מייצגת מפלגת יש עתיד, החלטתי לקחת פסק זמן מפעילותי הציבורית ולהגיש את התפטרותי מהכנסת".

מפלגת "יש עתיד" הודיעה בעקבות ההתפטרות כי "אנו מכבדים את החלטתו של פרי להתפטר מהכנסת. פרי שירת יותר מ-30 שנים בשב"כ במהלכן אף נפצע קשה וחזר לשירות. תרומתו של פרי למאבק בטרור ולביצור בטחונה של מדינת ישראל עוד יעמדו לזכותו שנים רבות".

יו"ר "יש עתיד", ח"כ יאיר לפיד, הוסיף: "תרומתו של חבר הכנסת פרי למען בטחונה ישראל היא מהחשובות שידעה מדינת ישראל.  אני מעריך את החלטתו של יעקב פרי המשקפת את ערכי יש עתיד והנורמות הציבוריות שחרטה על דגלה."