הקרב היצרי על טופז ב"היורשת" בין האמרגנים ספיר ושריקי הולך ומתקרב לנקודת הפיצוץ, ואם חשבתם שרק בטלוויזיה יש מאבק כזה על טאלנטים - כדאי שתשמעו את מה שיש לרוברטו בן שושן לספר.
בן שושן, הסוכן החזק בישראל, מייצג אמנים מובילים כמו נועה קירל, נופר סלמאן וסופיה מצ'טנר. הוא האיש שגילה כמה מהכוכבות הגדולות ביותר בעולם הבידור הישראלי כמו רותם סלע, אגם רודברג ומורן אטיאס, ובנה לעצמו מוניטין של זה שיודע לזהות ראשון את הפוטנציאל הגלום בדוגמנים, שחקנים וזמרים מתחילים - ויד ביד, בעזרת הרבה עבודה קשה, להזניק להם את הקריירה.
"אני בוחר את האמנים שאני מייצג דרך האישיות שלהם", מספר בן שושן לגל אוחובסקי בפודקאסט "היורשת", "כמובן שהם צריכים את המראה והכישרון, אבל אני עובד לפי התחושות שלי לגבי אותם אנשים. כבשת אותי? אדאג שביחד נכבוש את העולם וננצח. ככה עשיתי עם נועה קירל ומאיה בוסקילה".
"כשנועה הגיעה אליי לפגישה עם אבא שלה היא הייתה בת 13 וחצי. הייתה לה חוצפה והתרשמתי מהאישיות שלה", מתאר בן שושן, "במהלך 27 שנות קריירה ראיתי המון אנשים שבאו אליי לאודישנים, אני יודע לזהות על מי לשים את הז'יטונים ולהשקיע את הזמן שלי".
ומה חשבת כשפגשת בפעם הראשונה את נופר סלמאן?
"לנופר יש חיוך קסום, כשהיא מחייכת העולם מחייך בחזרה. יש לה קול מיוחד והמון כישרון. מפיק גדול בעולם הגדיר אותה כ'אום כולתום העכשווית' וזאת מחמאה מאוד גדולה. כשראיתי עד כמה היא מורכבת ודעתנית - נופר היא לא מישהי שאתה יכול להגיד לה מה לעשות - ידעתי שזה לא יהיה קל, אבל לקחתי את האתגר הזה כי ידעתי שהיא תגיע רחוק בזכות הכישרון והאמביציה שלה. הערכה שלי - היא תתחיל בזאפות, ותסיים בקיסריה".
"ההורים של הטאלנט ואני היחידים שבאמת רוצים שהוא יצליח"
עם השנים, בן שושן למד שאחד המפתחות החשובים בהתנהלות מול טאלנט הוא לדעת לטפח אותו ולהשקיע בו זמן. לפעמים זה לוקח שנים - ודורש לא מעט סבלנות. "יש אצלי אמנים בתחילת דרכם שאני משקיע זמן ומשאבים מעצמי ומהמשרד שלי בשביל שהם יצליחו", הוא מספר, "אני נותן להם את המחשבה, האסטרגיה והקשרים שלי. הסוכן והאמן הם שותפים לקריירה. אני לא ה'מנהל' שלך, אני עובד בשבילך, אנחנו שותפים לאותה דרך".
"ההורים של הטאלנט ואני - היחידים שבאמת רוצים שהוא יצליח", טוען בן שושן, "לא החברים שלו, לא היועצים שלו ולא אף אחד אחר. אם הוא יצליח וירוויח, אני ארוויח גם - לא רק כסף, גם מעמד ויוקרה. יש לנו אינטרס משותף".
איך אתה מתמודד עם הורים דעתניים במיוחד?
"להורים צריכה להיות דעה, הם אלה שגידלו ופיתחו את האמן. אני לא מהסוכנים שממדרים הורים או עושים הפרד ומשול, אני עובד ביחד איתם. הם חלק ממני. לרוב הם תומכים בדעתי כי הדעה שלי לרוב הגיונית ועוזרת לילד שלהם. היה מקרה שרצו שנועה תעשה קמפיין לבגדי ים ותהיה נערת פלפל. היא הייתה אז בת 15, וההורים שלה לא רצו. כיבדתי את זה".
נועה לא בווייב אחר לגמרי?
"נועה נראית מעולה, גם עם בגד ים. לפני שנה וחצי-שנתיים הציעו לה שוב קמפיין להלבשה תחתונה, הסכימו לשלם לה מיליון שקלים - וזו היא שלא רצתה. לדור הצעיר יש את היכולת לעשות הכל ולהצליח. היום, את לא צריכה להיות 1.77, 90-60-90 כדי לעשות קמפיינים. את יכולה להיות נועה קירל, 1.50, ולעשות קמפיינים. את לא חייבת להיות רזה-רזה, את יכולה להיות סקסית ועסיסית ולעשות הכל".
מה ההבדל בין לייצג דוגמניות לבין זמרות ושחקניות?
"זמרות זה הכי קשה, כי זה 360 - לבחור שירים, תדמית וסגנון. עם דוגמניות זה יותר קל, ברגע שאתה בונה לדוגמנית שם והיא מספיק טובה זה כמו עבודת בוקינג. בהתחלה נאלצנו לנסוע עם סופיה מצ'טנר ודורית רבליס לצילומים בחוץ לארץ כדי לבנות להן את הביטחון, אבל עכשיו הן נוסעות לצילומים לבד".
כמה יוצא לך לנזוף במיוצגים שלך?
"אני כבר לא עושה את זה, למדתי איך לעבוד. אני נותן להם לקבל את ההחלטה בעצמם, גם אם לפעמים היא טעות. בקדנציה הקודמת עם מאיה בוסקילה, הייתי יותר דיקטטור - מחליט וזהו. למרות שזה הצליח בטירוף, היום אני לא עושה את זה. האמנים היום יותר מעודכנים".
מה קרה באותן שנים בינך לבין מאיה בוסקילה?
"כשניהלתי אותה אף פעם לא היו לנו ויכוחים, מה שהייתי אומר לה היא הייתה עושה. היא הייתה מטורפת עליי, חלק ממני. כשעברתי לטפל בפרויקט הבא שלי ושמתי אותה עם מישהו אחר שיעבוד איתה, התחילו הבעיות. קיבלתי רק ריקושטים והייתי מאוד חסר סבלנות לתלונות האלה. בדיעבד, במקום להגיב איך שהגבתי, הייתי צריך לשבת עם מאיה ולנסות להבין אותה ומאיפה היא באה. כסוכן, אתה צריך לדעת לחבק ולהיות הפסיכולוג לפעמים".
לפני שנים חווית משבר גדול בקריירה.
"הייתה נפילה גדולה, צלילה חופשית. זה קרה גם בגלל מערכות יחסים לא טובות עם האמנים שלי. הייתי במצב שהסוכנות כבר לא הייתה רלוונטית כי רוברטו לא היה רלוונטי בשום צורה. אשתי החזיקה אותי, החזירה לי את הביטחון שאיבדתי בעצמי ואמרה - 'זה תלוי בך עכשיו'. כשכולם עוזבים אותך אתה מרגיש מסכן ועלוב, לא שווה כלום. אתה מאבד בגלל זה את היצירתיות והביטחון שלך".
מה למדת ב"גלגול" החדש שלך?
"לספור עד עשר וצניעות. התחלתי משום מקום - נולדתי ביפו, גדלתי בבת ים, ההורים שלי התגרשו ולא היה כסף בבית. כשהגעתי לתחום נהייתי כוכב עולה מהר מאוד, כולן רצו להיות אצל רוברטו. הרגשתי שאני יכול לעשות הכל והגעתי למצב שאף אחד לא יכול לדבר איתי. הייתי אומר לאמנים, 'אני הפכתי אותך לכוכב, מי אתה שתדבר אליי ככה?'. היום, עם הגיל והניסיון, אני יודע לספוג".
בשבוע שעבר קירל השיקה את הקריירה הבינלאומית שלה עם השיר Please Don't Suck. אחרי שחתמה על חוזה עם חברת התקליטים אטלנטיק רקורדס, הזמרת המצליחה בישראל רוצה להפוך לכוכבת גם בעולם.
"יצאנו למלחמה גדולה, מלחמת העולם השלישית - לכבוש את העולם", מכריז בן שושן, "נועה תעשה את כל מה שדרוש בשביל הקריירה שלה, בגלל זה היא כזאת ווינרית. יש רצון, יש כוח, יש מוכנות להעתיק את מקום המגורים ללוס אנג'לס ולוותר על המון כספים בישראל. ברגע שנועה תסיים את השירות הצבאי שלה היא תעבור לגור בארצות הברית ותהיה על הקו. גם אשתי ואני מתכוונים להיות על הקו, כמו גם ההורים של נועה - אמיר ואילנה".
השירות הצבאי של נועה הפך אותה לקונצנזוס והרבה יותר אהובה.
"כשנועה על מדים ושרה לחיילים היא נהנית בטירוף, כאילו קיבלה 200 אלף שקלים על ההופעה. היא תמיד חוזרת הביתה עם סיפוק, כאילו זכתה במיליון שקלים באותו היום. זה כל היופי, בגלל זה אוהבים אותה. היא לא אומרת 'עוד פעם דפקו לי הופעה בצבא', אלא מופיעה ונהנית יותר מאלה שרואים אותה. זאת הגדולה שלה, בגלל זה היא המקצוענית מספר אחת".