פז גולדהורן נחשב במשך שנים לעורך דין מצליח ובולט בתחומו, עד שיום אחד בלעה אותו האדמה. יחד איתו, נעלמו מיליונים רבים שלפי החשד גנב מלקוחותיו שסמכו עליו והפקידו בידיו את חסכונותיהם. הערב (חמישי) בתוכנית "חשיפה" יצא גולדהורן מהמחבוא, סיפר לחיים אתגר מול המצלמות לאן נעלם ופגש פנים אל הפנים את הקורבנות שעולמם חרב עליהם ודורשים תשובות.

גולדהורן הרוויח סכומי כסף גדולים מתיקי פשיטות רגל ומהסדרי חובות להוצאה לפועל. כולם רצו לשכור את שירותיו של עורך הדין הכריזמטי והבלתי מנוצח, בעל הלשון החלקלקה. גולדהורן נהג להתהלך במסדרונות בתי המשפט כמו מלך: "נעשיתי שחקן בתחום פשיטות הרגל. זה תפס חזק. הכיסים שלך מתחילים להתמלא. אתה עושה עשרות אלפי שקלים, מאות אלפי שקלים, מתמחר תיקים במחירים גבוהים. 50-60-70 אלף שקלים. המנגנון עובד. המשרד היה בית חרושת לכסף".

עם הכסף הגדול, הגיעו גם הבזבוזים: "תמיד אהבתי את החיים הטובים. בגדים טובים, שעונים, מכוניות. התחלתי להרשות לעצמי. קניתי שעונים ב-200-250 אלף שקלים, בגדים ממותגי יוקרה כמו כריסטיאן דיור, ולנטינו וז'יבנשי. קניתי ג'יפ מרצדס ופורד מוסטנג קבריולט. כשאתה מייצר בכל יום 20-30 אלף שקלים, אתה מאבד את אמות המידה. הגבולות מיטשטשים. אתה חושב שכמו שאתה עושה כסף עכשיו, לעולם לא תפסיק לעשות".

בסוף 2018 חווה גולדהורן, נשוי ואב לשלושה, משבר והתמכר לסמים קשים. "התא המשפחתי עבר איזשהו זעזוע. לא ידעתי איך להתמודד עם זה, התחלתי להרגיש מותש. התחיל משבר ביני לבין עצמי. ישבתי וחשבתי, מאיפה מביאים את הכוח? הלכתי לאיזו מסיבה, נגעתי בדבר הזה - ופתאום אתה מרגיש מצ'יסטה".

"הדבר הזה" שעליו מדבר פז, הוא קוקאין. גולדהורן היה עושה שורות גם בתוך בית המשפט, בתא השירותים: "היו דיונים הרואיים שעשיתי תחת שימוש כבד בקוקאין. פעם אחת היה לי דיון בבית המשפט העליון. השופטים שחררו אותנו להפסקה של כמה דקות, הלכתי לשירותים ועשיתי את מה שהייתי צריך לעשות. זה הכי נמוך שיש. עורכי דין לא מופיעים בבית משפט עליון כל ראשון ורביעי. ידעתי שאני צריך להיות הכי מפוקס וחד, לתת את הופעת חיי - וזו בדיוק ההופעה שנתתי. ניצחתי באותו יום".

כמה עלו לך הסמים?
"עשרות אלפי שקלים, אפילו מאות אלפי שקלים. הייתה לי נטייה לחזירות, מהבוקר עד הלילה. הייתי מעביר על בסיס יומי 10-15 אלף שקלים".

אשתך דאז שמה לב?
"אני אומן במניפולציה. אשתי ידעה שמשהו לא טוב עובר עליי, אבל היא לא ידעה לאבחן איך נראה בן אדם שמשתמש בסמים. היא לא מכירה את העולם הזה. היא אמרה: 'פז ילד גדול, הוא ידע לדאוג לעצמו'".

>> "חשיפה" - "הזאב" - צפו בפרק המלא ב-12+

במשך תקופה שרף הון על צריכת סמים, אבל העבודה המשיכה להכניס כסף שתדלק את ההתמכרות. אלא שפתאום, לפני שלוש שנים, העולם נעצר - ואיתו הפרנסה: "קורונה, פתאום העבודה נגמרת. ידעתי שאני חייב לעבור את התקופה הזאת, אז לקחתי כסף מכל מי שהיה מוכן לתת אותו.

כמו?
"חמישה עבריינים. הייתי מסתובב בקריית חיים, מעוז הפעילות שלי, עם שעון של 250 אלף שקלים על היד ואוטו של 300 אלף שקלים. הם ידעו שיש לי משרד שעובד אש, חשבו: 'זה בן אדם שיעמוד בהתחייבויות שלו'. ואז - קורונה, והייתי מאוד לחוץ להתארגן על כסף. בבוקר מתקשר אליי אדם: 'פז, היום אחר הצהריים 10,000'. אתה אומר: אח שלי, איזו שאלה, תהיה אצלי במשרד בחמש - ואין לך מאה שקל בכיס. מתחילים להבין את השיטה שבה עובד העולם הזה, שמבוססת על זה שמי שיפעיל יותר לחץ יקבל את הכסף שלו יותר מהר".

איזה לחץ הופעל עליך?
"ישבתי במשרד והגיע בחור שאני חייב לו כסף, מהאנשים הפחות סבלניים לגבי הכסף שלו. אמרתי לו: 'מה תעשה לי? תרביץ לי?', ממקום מתנשא. הוא הרביץ לי, פוצץ עליי את מקלדת המחשב ונתן לי שני אגרופים לפנים. שם התחילו הבעיות. משכתי כסף מחסכונות הילדים, לקחתי כסף מגרושתי ומחמי. מאות אלפי שקלים".

בשיחה עם חיים, גולדהורן ניסה להתחמק מהשאלות הקשות. כשנשאל האם הוא למעשה נוכל מיומן שבאמצעות פנייתו ל"חשיפה" מבצע את המניפולציה הגדולה מכולן, טען בתוקף: "אין פה שום נוכלות. לא עומד מאחורי זה שום היגיון. נוכלות הייתה צריכה להציג אותי אחרת, הייתה צריכה להוביל אותי ליעד אחר. האם אני יודע להיות נוכל? אני יודע להיות נוכל מצוין. לא עשיתי את זה פה".

האם הצופים צריכים להאמין לך? יושבים בבית אנשים שאין להם הזדמנות שנייה, שעשית עליהם מניפולציות וביזבזת כספים.
"אני צריך לשקול את מילותיי כשאני נותן תשובות על הדברים האלה. אני לא אידיוט, לא רק הלקוחות יראו את התוכנית הזאת, לא רק הצופים, אלא גם חוקרים ממשטרת ישראל. אני צריך לשים את הדברים במקום הנכון".

מה החשש?
"אף אחד לא רוצה להפליל את עצמו. יש דברים שאני לא יכול לדבר איתך עליהם בצורה מדויקת, כי אלה נושאים משפטיים".

לטענת גולדהורן, רוב כספי הלקוחות נעלמו כחלק מהקריסה הכלכלית שלו: "לאורך כל הדרך רציתי להאמין שאצליח לפתור את הבעיה, ופתאום אני מבין שאני משלם ומשלם ומשלם ולא יודע מה אני באמת פורע".

בדצמבר 2020, ברגע הנמוך ביותר שלו, ניסה לדבריו לשים קץ לחייו: "לקחתי כבל טלפון, הלכתי לחלק האחורי במשרד וניסיתי לתלות את עצמי. הכבל נקרע. חשבתי: וואלה, אולי זה עדיין לא הזמן. כשאתה נמצא בצרות וקורים דברים, אתה חושב שאתה מקבל סימנים. אמרתי: בואנ'ה, תלית את עצמך, כבר היית במקום שאתה רועד עם הכבל, והכבל נקרע. כנראה שעוד לא הגיע הזמן שלך".

בסמוך לתקרית הזו נמלט גולדהורן לאיי סיישל, הרחק מהעבריינים ומהלקוחות להם חייב מיליוני שקלים: "אלה היו ימים מאוד קשים. הייתי במצב נפשי מאוד רעוע, עם חרדות רדיפה מאוד קשות. הייתי בטוח שכל רגע יגיע מישהו להרוג אותי. הסתובבתי עם תער בכיס הקדמי במכנסיים. הבנתי שזהו, הכל נגמר. היה לי הכל ונשארתי בלי כלום".

גולדהורן, שחשד כי העולם התחתון עלה על עקבותיו, המשיך לרומא והתחבא אצל קרובי משפחה. משם, המשיך את מסע הבריחה לאוקראינה וגייס לעזרתו חבר ילדות, עבריין בכיר המקורב לארגון פשע שהטיל אימתו על אזור הצפון: "התחלנו לייצר מתווה, שהוריי ימכרו את הבית והכספים לא יילכו אליי, לילדיי, לגרושתי או להוריי, אלא לעבריינים כדי להסדיר את חובותיי אליהם. בחודש מאי הבית נמכר ויומיים לפני שהכסף מהמכירה אמור היה להפוך זמין, החבר שלי נרצח. התוכנית התפוצצה".

פז גולדהורן (צילום: מתוך
"כשאתה מייצר בכל יום 20-30 אלף שקלים, אתה מאבד את אמות המידה. הגבולות מיטשטשים". פז גולדהורן|צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

שנתיים חלפו מאז שחזר לישראל וגולדהורן טרם הצליח לשקם את עצמו ולהחזיר את חובותיו לנושים וללקוחותיו, חובות שנאמדים בשמונה מיליון שקלים. עשרות לקוחות התלוננו נגדו בחשד לעבירות הונאה, אבל חקירת המשטרה נמשכת מעל לשנתיים ועוד לא הסתיימה. גולדהורן חשוד בעבירות הונאה חמורות, קבלת דבר במרמה, גניבה בידי מורשה וזיוף. החוקרים הטיחו בו עדויות מ-40 מתלוננים.

האם אי פעם לקחת כסף מנאמנות והשתמשת בו כדי להחזיר חובות או לבזבוזים?
"לא לטובת בזבוזים. הייתה התנהלות לא ראויה ולא נכונה, אבל ההתנהלות הזאת תוקנה".

האם היום יכול לבוא אדם ולטעון: "פז לקח מכספי הנאמנות שלי"?
"יש טענה כזאת שלא ברורה במאה אחוז, שטעונה בירור. אתה רוצה שאתן לך תשובה שתוביל אותי להיות מחר באזיקים. לא תקבל אותה. התשובה שנתתי מספיק מפורטת: היה, קרה, נקודה. אני נזהר כי את הדין ביחס לאותם לקוחות ספציפיים, אני לא צריך למסור בפניך. מזור יהיה בזה שהם יקבלו את כספם, לא מזה שאהיה מאחורי סורג ובריח".

זו הפעם הראשונה שהנפגעים פוגשים זה את זה. עד היום שוחחו רק בקבוצת הוואטסאפ שפתחו: "נפגעי פז גולדהורן", שמנתה בשיאה 200 אנשים. הנפגעים גילו בוקר אחד איך עורך הדין ניצל אותם כדי להציל את עורו. לפי החשד: שכר טרחה, כספי נאמנות ואפילו הלוואות שהבטיח להחזיר, בסך מיליוני שקלים, עברו לכיסוי חובותיו האישיים.

אחד הנפגעים העיד: "העברתי לפז סכום לא קטן עבור המשך טיפול בתיק שהוא ניהל לי. בתמורה לכספים שהעברתי לו, הוא נתן לי צ'קים שהפקדתי - וחזרו. הכסף נעלם יחד עם פז. הייתי צריך לעבוד עם עצמי כדי להחזיר את האמונה באנשים. איך אתה מסוגל? אני מושיט לך יד לעזרה ואתה מטביע אותי? הוא ניצל את טוב הלב שלי".

נפגע אחר סיפר: "ניסיתי לעזור לו כחבר, אינספור פעמים. לצערי הוא הונה אותי. הכל תרמית אחת גדולה. לא מבין איך המדינה לא לקחה לו מזמן את הרישיון והמשיכה לתת לו את האפשרות לייצג אנשים".

לדברי אחת הנפגעות, "עזרתי לו כמו אמא לבן, יש לי בנים כמעט בגיל שלו. נתתי לו 10 אלף שקלים, ועוד 50 אלף שקלים, ועוד 40 אלף שקלים, ועוד צ'ק של 20 אלף שקלים, ועוד 40 אלף שקלים במזומן. יש לנו ילדים שאנחנו צריכים להאכיל אותם, לפרנס אותם, לדאוג להם ללימודים. את כל הכסף שהיה לי הוא לקח".

נפגעת נוספת חשפה: "בעלי נתן לו כסף בנאמנות. יום אחד עורך דין התקשר אלינו ואמר: 'פז גנב לכם את כל הכסף ששמתם לו בנאמנות'. בעלי קיבל את זה מאוד קשה ואחרי כמה זמן עבר אירוע מוחי קשה ביותר. אמרתי לפז: תדע, בעלי חולה בגללך, בגלל הצער שעשית לו. הוא בטח בך ואתה נעלמת לו עם כל הכסף ביום בהיר. השארת אותו פעור פה".

הנפגעים מבינים שמיליוני השקלים כנראה לא יוחזרו אליהם, אבל החליטו לבוא למפגש ולהסתכל לפז בעיניים, לשמוע מדוע בגד באמונם והשאיר אותם חסרי כל. כשגולדהורן נכנס לחדר, פנתה אליו אחת הנפגעות: "אין דבר שפל יותר מלפגוע באנשים שאתה יודע באיזה מצב כלכלי הם היו. דפקת אותנו פעם אחר פעם, הכנסת אותנו לבור. אני בלי שיניים, עקרתי את השיניים כי אין לי כסף לתקן אותן".

לכך הגיב פז: "חשבתי שזה יגמר אחרת, מצטער שזה נגמר בצורה הזאת. הלוואי והיה לי את הכוח להחזיר לך. אני באמת מתבייש. לצערי אין לי דרך לתקן את זה, אני לא יכול להחזיר את הכסף כרגע. גם אם אוכל, זה לא יתקן את מה שעשיתי לא בסדר. מקווה שאחזיר עוד בעולם הזה. אני מנסה למצוא עבודה".

"עזבתי את מקצוע עריכת הדין ואני מנסה להשתלב בשוק העבודה. עבדתי בתחנת דלק ובחקלאות, וגם משם זרקו אותי. הצעתי לטפל בקשישים בסיעוד ולעבוד במרכז קול סנטר, אבל בכל מקום יש גוגל. לא משנה איפה אני מגיש בקשה, אומרים לי: 'אתה בחור טוב ומלומד, אבל אנחנו בוחרים את הבחור הבא'. מתי זה ייגמר? אני לא יודע".

נפגע מפז גולדהורן (צילום: מתוך
"אתה פה בגלל דבר אחד, כי יש פה מצלמות. אתה יודע בדיוק מה אתה עושה". אחד הנפגעים|צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

הנפגעים התקשו לקבל את סליחתו. אחד מהם אמר: "זה שאתה יושב פה ומתנצל זה נחמד, זה בסדר, זו איזושהי כפרה שאתה צריך לעשות עם עצמך, אבל פגעת באנשים. אתה לא לוקח אחריות, אתה בורח ממנה. אתה לא מחזיר לאף אחד. אתה פה בגלל דבר אחד, כי יש פה מצלמות. אתה יודע בדיוק מה אתה עושה".

פז התנגד: "לא הולך לצאת שום דבר טוב מזה. ידעתי טוב מאוד שאני נכנס לאמבוש, ושמהאמבוש הזה אי אפשר לצאת טוב לא משנה כמה פעמים אני אגיד סליחה. אני באמת מצטער. כשלקחתם אותי כעורך דין, לא ידעתם שעורך הדין שמייצג אתכם יתמכר לסמים ויסתבך בחובות בשוק האפור".

פז, מה המסקנה מהמפגש היום?
"לא יודע להגיד כרגע מה למדתי, אבל זה היה מפגש מאוד אמוציונלי שכמו כל דבר בחיים, אני צריך לשבת ולנתח אותו. בשורה התחתונה: פגעתי באנשים, התנהלתי בצורה לא ראויה, לא מכובדת, לא תקינה. התנהלתי איתם לא בסדר. אני מכיר מצוין כל אחד ואחד מהם ואת הסיפורים שלהם. זה לא יעבור, זה יישאר איתי תמיד".

אתה לא הקורבן. התנהגת כנוכל.
"אני לא אומר שאני הקורבן. התנהגתי כנוכל. היה לך עוד אחד בטלוויזיה שאמר בפריים טיים שהוא התנהג כנוכל? לא. אני התנהגתי כנוכל".