ילד דתי בירושלים (צילום: עודד קרני)
לא שם את הכיפה, גם לא בשביל ההורים|צילום: עודד קרני

בדרמה החדשה של קשת "חיים אחרים" יגלם עוז זהבי תלמיד ישיבה המגלה את עצמו מחדש בקבוצת ריקוד מעורבת של נשים וגברים. מה שמתחיל בריקוד, נמשך בגילוי של חיים שלמים - חיים אחרים. חזרה בשאלה היא תהליך עמוק וכואב שדורש פעמים רבות לא רק הגדרת זהות מחדש, אלא לעיתים קרובות גם קריעה מתוך המסגרת המשפחתית והחברתית שתופשת את התהליך כמעשה בגידה.

לקראת עליית הסדרה ערכנו ראיון עם מתן שחזר בשאלה בגיל 16 וחצי: "ההורים שלי תמיד אמרו לי שאעשה מה שאני רוצה וברגע שהרגשתי את זה בתוכי, בתחילת כיתה יב', יצאתי עם ההרגשה הזו החוצה". כיום מתן בן 30, חי חיים חילוניים לכל דבר, גר בתל אביב עם חברתו בשנה האחרונה ועובד במשרד פרסום.

איזה מהמנהגים של הדת אתה עדיין עושה היום?

"בשנים הראשונות עוד הייתי מניח תפילין והולך לבית הכנסת בימי שישי, כשיצאתי מבית ההורים בגיל 21 הפסקתי גם את זה. הרגשתי שאני לא באמת מאמין במה שהכיפה אמורה לייצג. הפסקתי את המנהגים בגלל חוסר אמונה, אני לא מאמין בבורא עולם. עם זאת את המסורת היהודית אני מאוד אוהב ומאמין בערכים של היהדות אבל לא בכך שיש אלוהים".

מה היה הכי קשה לעשות פעם ראשונה?

"לאכול חזיר - נגסתי וחיכיתי שהשמים יפלו עלי". מתן מוסיף כי מבחינתו אם היה אלוהים זה היה הרגע שהוא יראה לו את כוחו. "וזה אפילו לא היה טעים לי" הוא מסכם את החוויה הראשונית.

האם מישהו מהחברים או מהמשפחה ניתק איתך קשר?

"הסביבה הייתה מאוד סובלנית לשינוי, הצד הדתי של המשפחה קצת התרחק ממני באופן טבעי כי נושאי העניין המשותפים הצטמצמו".

אין תמונה
עוז זהבי ורמי הויברגר ב"חיים אחרים"
מה באורח חייך היום לא היית יכול לשלב עם השמירה של המצוות?

"העובדה שאני גר עם החברה ללא נישואין למשל. בכלל אין פה עניין של שילוב של שתי עולמות אלא שתי תפיסות עולם שהתחלפו, שאלות שעניתי עליהן כשהייתי דתי באמצעות אמונה התחלפו בתשובות שאני נותן לעצמי ממקום אחר של מדע וראציונל אישי. אמונה היא דרך חיים שמלווה אותך, כשאתה עוזב את האמונה אתה חייב למלא את המקום הזה בתוכן אחר ובאמונה חלופית".

יש משהו שאתה מתגעגע אליו בחייך הקודמים?

"כן, לשישי בערב: זו אוירה מיוחדת של משפחתיות שאני מתגעגע אליה, אך עדיין זהו מחיר שאני מוכן לשלם".

האם יש דברים שאתה עושה שונה כשאתה ליד ההורים?

"מכבוד להורים אני לא אדבר לידם בטלפון בשבת, כשאני בבית אני הולך עם אבא שלי לבית הכנסת, אבל אני לא שם כיפה".

האם לבת זוגתך כיום יש זיקה לדת?

"לא. אני לא יכול  לחיות עם מישהי שמאמינה שיש אלוהים, זה יהיה פער שאי אפשר לגשר עליו מבחינתי".

 איך אתה שואף לגדל את ילדיך?

"אני שואף להכיר להם את המסורת היהודית יותר מכיוון של מוסר וערכים חברתיים אבל לא אכפה עליהם שום דבר. מגיל אפס חשוב לי להבהיר להם שאין אלוהים, ישות אלוהית או כל דבר אחר שלא מוכח מבחינתי". מתן מוסיף כי הוא מעדיף שיהיה לו בן שיצא מהארון מאשר בן שיחזור בתשובה. למה? "אני לא רוצה שהבן שלי יהיה שבוי בקונספציה שגויה שאני לא מאמין בה בשום צורה".

>>בואו להתעדכן: כל הדמויות בסדרה