לסרט המלא

הכה את המומחה יש לכם שאלות נוספות? כנסו, שאלו והמומחים שלנו יענו לכם

איש שמן ללא חולצה (צילום: חדשות 2)
השמנה. אחד הגורמים לסוכרת |צילום: חדשות 2
- מהי סוכרת:
סוכרת היא מחלה המוגדרת על ידי רמת גלוקוז (סוכר) גבוהה בדם. הגלוקוז הוא ספק אנרגיה זמין הנחוץ לתפקוד תקין של אברי הגוף. על מנת לאפשר לגלוקוז להיכנס לתאי הגוף, נחוץ אינסולין, האינסולין מופרש על ידי הלבלב (פנקריאס). תפקידו העיקרי של האינסולין הוא לאפשר כניסת גלוקוז לכבד, לשריר ולרקמת השומן.

- מהם סוגי הסוכרת
קיימים שני סוגים עיקריים של סוכרת הנבדלים זה מזה בסיבות למחלה.
1. סוכרת מסוג 1: מופיעה בדרך כלל בילדות או בנערות ולכן היא נקראת גם "סוכרת נעורים". עם זאת, ידוע כיום שסוג זה של סוכרת יכול להופיע בכל גיל. בסוכרת מסוג 1 תאי בטא שבלבלב אינם מייצרים אינסולין כלל או שהם מייצרים כמות זעירה של אינסולין שהולכת ופוחתת.
2. סוכרת מסוג 2: מתפתחת בדרך כלל אצל מבוגרים ונקראת גם "סוכרת מבוגרים". רוב מטופלי הסוכרת שייכים לקבוצה זו. סוכרת מסוג זה נחשבת לעיתים לצורה הקלה יותר של המחלה, אך גישה זו אינה נכונה משום שסיבוכיה לטווח ארוך זהים לסיבוכים של מטופלי סוכרת מסוג 1. ללא טיפול מתאים בסוכרת, יביאו סיבוכים אלה לעלייה בתחלואה ובתמותה.

- מהם הגורמים לסוכרת
סוכרת מסוג 1 - בסיס הבעיה בהרס תאי בטא שבלבלב המייצרים אינסולין. ככל הנראה קיים תהליך מתמשך של הרס התאים. אחת הסיבות האפשריות להתפרצות מחלת הסוכרת היא זיהום או מצב דחק אחר.
סוכרת מסוג 2 - נובעת ככל הנראה מכשל חלקי של תאי הבטא בלבלב לייצר אינסולין ו/או מ"עמידות לאינסולין" כלומר ניצול לקוי של האינסולין. הפרעה זו יכולה להיות מלווה בהשמנת יתר, הפרעה ברמת שומני הדם וביתר לחץ דם.

- האם מחלת הסוכרת עוברת בתורשה
בשלב זה אין תשובה ברורה לשאלה מה תפקיד התורשה בהתפתחות הסוכרת ומחקרים בנושא זה לא הציגו תוצאות חד משמעיות. ההערכה היא כי לתאום זהה של מטופל סוכרת מסוג 1 יהיה סיכוי של 50% ללקות במחלה. תפקיד התורשה מובהק יותר כשמדובר בסוכרת מסוג 2 לתאום זהה של מטופל סוכרת מסוג 2 יש סיכוי של 80% ללקות במחלה.

- מהם התסמינים הראשונים של מחלת הסוכרת
סוכרת מסוג 1 - תחושת צמא קיצונית ותכיפות בהטלת שתן, עייפות, איבוד משקל ורעב. בבדיקת שתן ימצא אצטון בשל מחסור חמור באינסולין, הגורם להחדרת סוכר לתאים כמקור לאנרגיה לגוף. כאשר יש מחסור באינסולין, הסוכר נאגר בדם ברמות גבוהות והגוף, שנמצא במצב דחק מנצל את השומנים והחלבונים ליצירת אנרגיה חלופית החיונית לתפקוד הגוף. כתוצאה מכך עלולים להצטבר בדם תוצרי פירוק רעילים ,"קטונים" הגורמים למצב הקרוי קטואצדוזיס: מצב זה עלול לגרום לאובדן ההכרה. התסמינים הללו יכולים להתפתח במהירות.
בסוכרת מסוג 2 - צימאון מוגבר וצורך תכוף להטלת שתן, בעיקר בלילה, עייפות, רעב, ירידה במשקל והפרעות בראייה. לעיתים גילוי הסוכרת בא בעקבות תלונות על כאבי רגליים ו/או זיהומים חוזרים ואחרים.

- האם הסוכרת היא מחלה חדשה
בשנת 1921 לאחר סדרת ניסויים, בודדו מספר חוקרים את האינסולין וטיפלו בעזרתו בהצלחה באדם סוכרתי. תגלית זו, שנקראה גם "מהפיכת האינסולין", נתגלתה אלפיים שנה לאחר המחלה והצילה אנשים רבים מתרדמת וממוות ובעקבות רמות סוכר גבוהות בדם.
מחלת הסוכרת, ידועה כבר למעלה מאלפיים שנה, אך רק במאה העשרים חלה התקדמות של ממש הן בהבנתה והן בטיפול בה. ממחלת חשוכת מרפא וקטלנית הפכה הסוכרת למחלה שניתן לחיות איתה חיים ארוכים ונטולי סיבוכים, כמעט כמו מי שאינו סוכרתי. למרות זאת, אפילו היום אנו זקוקים ושואפים לשיטות טיפול חדישות וטובות יותר.

צילום מקרוב של עיוור (רויטרס) (צילום: רויטרס)
מחלת הסוכרת יכולה לגרום לעיוורון|צילום: רויטרס
- האם הסוכרת היא מחלה מסוכנת
כן. מומחים טוענים שבעשרים השנה האחרונות גרמה הסוכרת לתמותה רבה, יותר מכל המלחמות שפרצו ברחבי העולם במאה האחרונה. המצב מחמיר ואינו משתפר, בשל מספרם ההולך וגדל של הסוכרתיים. גם בארץ מהווה הסוכרת גורם בעל משקל בהתפתחותם של סיבוכים קשים.
מדי שנה מאבדים - 15,000 עד 30,000 איש בארה"ב את הראייה בגלל סוכרת, בשנה זו ימותו 160,000 בני אדם בארה"ב מסיבות הקשורות בסוכרת.קיימים נתונים המוכיחים שהסוכרת מסבה סבל רב והיא הסיבה העיקרית לאי ספיקת כליות.
יחד עם זאת, אפשר לחיות חיים בריאים עם סוכרת, כל עוד שומרים על רמת סוכר בדם הקרובה לנורמה.ההתקדמות שהושגה בתחום הניטור העצמי של המחלה ובטיפול בה בהחלט מאפשר זאת .

- האם כדאי שאספר לבוס שלי ולחברי בעבודה שיש לי סוכרת
עלייך לנהוג באחריות כלפי עצמך וכלפי חברייך לעבודה ולדאוג לסביבת עבודה בטיחותית. חשוב שיהיה לך גיבוי במקרי חרום כמו ירידה חדה ברמת הסוכר או יום מחלה. עמיתך לעבודה אינם חייבים לטפל בך, אבל קרוב לוודאי שיגלו הבנה וירצו לעזור לך לשמור על בריאותך. רוב האנשים חשים נוח יותר במקרי חרום כשמכינים אותם לכך.
יחד עם זאת, אין צורך להפוך את הסוכרת לשיחת היום וייתכן גם שלא יהיה לך נוח אם חבריך לעבודה יפקחו עלייך עין שלא לצורך. לכן, מדובר בהחלטה אישית שדורשת שיקול דעת מצידך, אולם יהיה לך קל יותר להתמודד עם המחלה אם תיתן לאחרים לתמוך בך.

- מדוע עליי להשקיע מאמצים כה רבים בשיפור רמת הסוכר בדמי
רמת סוכר נורמאלית תשפר את הרגשתך הכללית ותמלא אותך באנרגיה. כל שיפור ברמת הסוכר בדם מעכב (ואפילו מונע) בעיות ראייה, כליות ועצבים. הרבה רופאים מאמינים שניתן למנוע מחלות לב, שבץ וסתימה בעורקים בעזרת פיקוח נאות על רמת הסוכר בדם. אם תימנע מהסיבוכים האופייניים לסוכרת, תבטיח לעצמך חיים ארוכים ובריאים.

- האם לחץ הדם הגבוה שלי קשור לסוכרת
יתכן, לחץ דם גבוה וסוכרת קשורים זה בזה לעיתים קרובות מופיעים אצל אותו אדם. בסוכרת מסוג 1 יש לחץ דם גבוה בשלבים מוקדמים של הסיבוך הכלייתי. בסוכרת מסוג 2 נראה שהמכנה המשותף בין סוכרת ללחץ דם הוא הקושי של האינסולין לבצע את משימתו. כתוצאה מכך מייצר הגוף כמות גדולה מדי של אינסולין, שבסופו של דבר עלולה להזיק לו ולהעלות את לחץ הדם. פעילות גופנית וירידה במשקל יפחיתו את התנגדות לאינסולין ועל פי רוב יגרמו לאיזון לחץ הדם.

- יש לי "קצת סוכר" בשביל מה לטפל
היום כבר ידוע שאין נחמה במצבי "קצת סוכר". הנזקים שנגרמים עקב רמות סוכר מעל לנורמה מתחילים כבר מהרגע הראשון וניתנים לשליטה בקלות ובהצלחה מרובה דווקא בשלבים ראשונים אלו!
במקום להמתין שנים עד תחילת הטיפול בתרופות, מחקרים חדשים מלמדים שרצוי להתחיל בטיפול תרופתי מיד לאחר אבחון הסוכרת, על מנת לאזן את רמות הסוכר בדם. כך, אפשר להפחית את הפגיעה בלב ובכלי הדם עקב המחלה ולהאריך את תוחלת החיים ולשמור על איכותם.

- מה הקשר בין הסוכר למחלות לב או בעיות האחרות
למעלה מ70%- מחולי הסוכרת מתים בגלל אוטם בשריר הלב או עקב אירוע מוחי (המכונה "שבץ"). היום ידוע שיש קשר ישיר בין רמת הסוכר בדם לבין מחלות לב וכלי דם. מחקרים לאורך עשרות שנים ואלפי חולים הוכיחו שאיזון סוכר כבר מתחילת המחלה עשוי להפחית משמעותית תחלואה במחלות לב וכלי דם ותמותה מהן. כלומר, הורדה של רמות הסוכר בדם בתחילת המחלה מאפשר הגנה טובה יותר מפני טרשת עורקים וסיבוכיה גם שנים רבות לאחר מכן.

* ד"ר חוליו וינשטיין הינו מומחה ברפואה פנימית, מנהל יחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון וחבר המועצה הלאומית לסוכרת.

- יש לכם שאלות נוספות? הכה את המומחה - כנסו ושאלו כל מה שמעניין אתכם לדעת על סוכרת

עוד על סוכרת:
טסים לחו"ל בחג? מספר המלצות לנופש הסוכרתי לקראת הטיסה
מה הקשר בין השמנה וסוכרת?
מתכון מופלא ללא סוכר לעוגת גבינה לילדים