סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן היחיד שניתן להתחסן כנגדו. וזאת משום שזהו הסרטן היחיד שנגרם כתוצאה מוירוס. סרטן צוואר הרחם נגרם על-ידי וירוס שנקרא Human Papilloma Virus) HPV), שלו יש זנים רבים. במקרים מסויימים הוא מפתח מוטציה והופך לסרטני. הנגיף מועבר במהלך מגע מיני וגם שימוש בקונדום לא מונע בהכרח את ההידבקות. ככל שאשה מחליפה יותר פרטנרים מיניים במהלך חייה כך עולה הסיכוי שלה לחלות במחלה.

הסברים על חיסון נגד סרטן צוואר הרחם (תמונת AVI: mako)
חיסון נגד סרטן צוואר הרחם: מעכשיו עד גיל 45|תמונת AVI: mako

סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן השני בשכיחותו בקרב נשים. בעולם יש בכל שנה כ- 500 אלף מקרים חדשים, כשכל שנה נפטרות בין 240 ל- 280 אלף מהמחלה. בארץ שכיחות המחלה היא בין הנמוכות בעולם (כנראה כתוצאה מסיבות גנטיות). כל שנה מתווספות כ- 180 נשים ישראליות לסטטיסטיקה של המחלה וכל שנה נפטרות בעקבותיה בין 40 ל- 60 נשים. למעשה כ- 50% מהנשים שלוקות בו נפטרות תוך חמש שנים מגילוי המחלה. בנוסף לכך יש אלפי נשים הסובלות מנגעים טרום סרטניים המצריכים ניתוחים פולשניים ולעתים אף כריתות רחם. את כל זה החיסון יכול למנוע. יחד עם זאת, החיסון לא זוכה למימון בסל הבריאות ומחירו בשוק הפרטי הוא כ- 1650 ש"ח. החיסון נמצא בכל קופות החולים תחת ביטוחים משלימים ומחירו בקופות הוא 1200 ש"ח. יחד עם זאת הוציא משרד הבריאות הישראלי נייר עמדה עם המלצה חד משמעית להתחסן. במרבית מדינות העולם המערבי ניתן החיסון במימון ממשלתי.

מהם התסמינים לסרטן צוואר הרחם?
למצבים הטרום ממאירים אין תסמינים כיוון שמדובר במצבים מיקרוסקופיים. הסממן הבולט ביותר הוא דימום בעת קיום יחסי מין. הדרך היעילה לגלות אותו היא על ידי הקפדה על בדיקות פאפ תקופתיות אצל רופא הנשים.

למי מיועד החיסון?
מומלץ לתת את החיסון לנערות שעדיין לא התחילו לקיים יחסי מין כדי לוודא שהן לא נחשפו לוירוס. יחד עם זאת, חשוב לציין כי מומלץ לתת את החיסון עד גיל 26.