הוא חזר: הטייס פטריק סמית', מחבר הספר "סודות מתא הטייס", חושף עוד פרט מידע על טיסות שכדאי לכולנו להכיר. אחרי ששיתף מה קורה כשפוגע ברק במטוס, מה הרגע שהטייסים הכי שונאים ומה הטעות הגדולה שהנוסעים עושים, עכשיו הוא מספר כמה עובדות חשובות על הדבר שכל אחד מאיתנו לא רוצה להכיר במהלך הטיסה - מגלשת החירום.

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש

כמובן שמגלשות החירום, שנפתחות מפתחי היציאה במטוס במידת הצורך, מופעלות לעיתים רחוקות מאוד, אבל חשוב שנדע עליהן כמה שיותר דברים, היות ומדובר במה שיכול להציל לנו את החיים. הדבר הראשון שסמית' מציין בנוגע למגלשות הללו, זה שהן הרבה יותר תלולות ממה שנדמה לנו. "בסרטים זה נראה כאילו מדובר במגלשה רגילה, אך מדובר בזווית מאוד חדה", הוא אומר. "השימוש בהן הוא מאוד לא נוח ולא כיפי".

.

יציאת חירום במטוס (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
המגלשה נמצאת בחלק התחתון של הדלת|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

תקנות רשות התעופה הפדרלית קובעות שיש לפנות מטוס תוך 90 שניות ולכן כל מטוס שגובה הדלת שלו הוא מעל 1.6 מטרים מהקרקע מחויב בהתקן של מגלשות חירום. כיום, רוב המטוסים המסחריים הם בגובה של כ-7 מטרים מעל הקרקע ולכן מגלשות החירום הינן דבר נפוץ כל כך. עכשיו קחו בחשבון את העובדה שהמגלשות הללו לא מאוד ארוכות, כדי לא לתפוס נפח רב כשהן מקופלות בפנים המטוס, ותגלו שהזווית שנוצרת בין פתח הדלת לאדמה היא מאוד תלולה.

"המטרה היחידה של המגלשות הללו היא לפנות את המטוס כמה שיותר מהר", מציין סמית'. "כש-200 נוסעים מנסים להימלט במהירות מגובה של כשתי קומות וצריכים לקפוץ על מגלשה תלולה, נגרמות לא מעט פציעות. כך, בזמן שבמהלך מצב החירום אף אחד לא נפגע, הרבה פעמים הנוסעים נפצעים דווקא בזמן הפינוי עצמו והגלישה למטה".

המגלשה שנפתחה באמצע הטיסה
המגלשה שנפתחה באמצע הטיסה|צילום:

כמו כן, היות והמגלשה יושבת בחלקה הפנימי של דלת המטוס, כבר קרה לא פעם שהיא נפתחה בטעות במהלך טיסה וגרמה לאירועי בטיחות. ביוני 2014 למשל, נפתחה מגלשה בתוך תא נוסעים של טיסת יונייטד משיקגו ללוס אנג'לס. האירוע הוביל לכך שהמטוס ביצע נחיתת חירום. מעניין איך הם התפנו מהמטוס באותו מקרה. 

כמובן שהיתרון והנחיצות של המגלשות הן דבר שאין עליו עוררין, והן הצילו חיים של לא מעט אנשים, אך חשוב שתכירו גם את הצדדים הנוספים במקרה ותתקלו, לא עלינו, במצב חירום.