בחברת מלזיה איירלנייס לא ישכחו לעולם את שנת 2014. רצף אירועים מוזר, מפחיד, מצמרר, תבחרו אתם את ההגדרה הנכונה, גרם לכך ששתי טיסות מסחריות של החברה נגמרו בשתי התרסקויות שהובילו למותם של 537 בני אדם. והכל בזמן של ארבעה חודשים בלבד.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
ב-8 למרץ יצאה טיסה 370 של מלזיה איירליינס מקואלה לומפור (עיר הבירה) והייתה אמורה לנחות כעבור שש שעות בבייג'ינג, אך היא נעלמה באופן מסתורי בדרכה לשם. 227 נוסעים, רובם מסין, ו-12 אנשי צוות היו על הטיסה הזו. לאחר חיפושים רבים אחרי שדרי המטוס (חיפושים שנמשכים עד היום, הוכרזו כל הנוסעים כהרוגים. מדובר במקרה שנכנס לרשימת הקונספירציות הגדולות ביותר בעולם.
כעבור ארבעה חודשים בלבד, ב-17 ביולי, טיסה 17 של חברת התעופה יצאה מאמסטרדם לקואלה לומפור והופלה בירי מכוון של טיל קרקע אוויר מעל שמי אוקראינה. המטוס התרסק ו-298 נוסעים ואנשי צוות שהיו עליו נהרגו במקום. התקריות הקשות הללו וסמיכות האירועים המצמררת, גמרו סופית את תדמית החברה. אנשים לא הסכימו לטוס איתה, המטוסים יצאו ריקים ורבים ציפו שהיא תקרוס כמו שני מטוסיה. אבל גם במקרה זה מסתבר שהזמן באמת מרפא את הכל.
חברה בעלת רקורד בטיחותי מצוין
זה לא סוד שרוב חברות התעופה הטובות בעולם, אלה שמובילות בכל הדירוגים וקוטפות את כל הפרסים היוקרתיים מגיעות משני אזורים עיקריים: דרום מזרח אסיה כמו סינגפור איירליינס, ותאי איירליינס, ומאזור המפרץ, כמו איתיחאד וקטאר. הסיבה לכך, היא שחברות התעופה של המפרץ והמזרח השקיעו משאבים רבים במטוסים, קנו את המטוסים הכי חדישים שיש והפכו אותם לארמונות פאר מעופפים שידברו בעיקר אל ליבם של אנשי עסקים. לתוך המשוואה הזו נכנסה בזמנו גם חברת מלזיה איירליינס.
לדברי אהרון לפידות, מומחה תעופה, מלזיה איירליינס היא חברה שהייתה בעלת רקורד בטיחותי מצוין טרם שרשרת האירועים הללו. אמנם היא מעולם לא נחשבה לחברה מספר אחת בדרום מזרח אסיה, כי היא פחות זוהרת משאר החברות, אבל עדיין היה מדובר בחברה בטוחה, טובה ומבוקשת.
"כמובן שבמשך השנתיים הראשונות אחרי האירועים החברה סבלה מפגיעה אנושה בתדמית, אבל כיום היא כבר במגמת התאוששות ניכרת. החברה שהייתה פרטית הפכה להיות חברה ממשלתית, בעיקר בגלל שהממשלה עזרה לה להתאושש", טוען אהרון לפידות ומוסיף כי התעלומה של טיסה 370 היא אחת התעלומות הגדולות ביותר בתולדות התעופה מלבד היעלמותה של אמיליה ארהארט ב-1936 וצלילת המטוסים למשולש ברמודה ב-47'.
"לא חסר אף מטוס 777 בעולם, למעט טיסה 370. כל מטוס 777 אחר, גם אלו שהתרסקו, אנו יודעים היכן הם, משום שמדובר במטוס מאוד בטוח ואף לא אחד מהם אבד. כך שאם נמצאו חלקים כלשהם הם כנראה הגיעו מהטיסה של מלזיה איירליינס. בכל העולם חזרו ודשו בשאלה איך יעלה על הדעת שבמאה ה-21 כשכל פינה בעולם מכוסה על ידי לוויינים ומכ"מים, מטוס גדול וחדיש עם כ-300 נוסעים הלך לבלי שוב ואף אחד לא יודע איפה הוא"?
מי מוכן לטוס בחברת תעופה שנהרגו בה 537 בני אדם?
כיום, מלזיה איירליינס נחשבת לחברה בשליטה ממשלתית, בגלל שהיא נתמכת על ידי כספים מהממשלה. האירועים שהתרחשו ב-2014 כמובן השפיעו על החברה מבחינה כלכלית, בעיקר בשנת 2015. תוכנית ההבראה והריאורגניזציה של החברה כללה קיצוץ משרות (בוטלו 6000 משרות, כ-30% מכלל החברה), התמקדות ביעדי הטיסה האזוריים על חשבון הארוכים, מכירה של מספר מטוסים גדולים, החלפת הנהלה וכאמור, מעבר מחברה פרטית לממשלתית. סדרת הצעדים הזו נועדה להביא את החברה להתגבר על המשבר.
"החברה מתנהלת בשוק התעופה של דרום מזרח אסיה שנחשב לשוק מאוד פעיל. יש כמות גדולה של אנשים שטסים באזורים מתפתחים, בשל ההתפתחות הכלכלית המואצת של סין, היא צרכנית טיסות בלתי רגילה. בטיסה 370 לדוגמא היו למעלה מ-100 סינים, שעמדו לטוס מקואלה לומפור לבייג'ינג. אמנם יש לסין חברות משלה, אבל היא נעזרת גם בחברות כמו מלזיה איירליינס, ולכן היא לא יכולה ליפול בקלות", מסביר אהרון.
"הדימוי התקשורתי הבעייתי של מלזיה איירליינס קיים בעיקר במערב. אחרי הכול, היעדים שלה לא נעים בין נקודות מערביות כמו ניו יורק ולונדון, ועיקר השירות שלה כיום ניתן במזרח. אמנם מדובר בחברת תעופה בינלאומית שיש לה יעדים בכל היבשות, אבל עיקר היעדים הם: וייטנאם, סין, יפן, אוסטרליה, ניו זילנד ותאילנד. באזורים הללו הפגיעה בדימוי שלה הייתה פחות חמורה, או פשוט התאוששה מהר".
מה צופן העתיד?
כחלק מתוכנית הצמיחה שלה, משיקה מלזיה איירליינס מחדש ביוני 2018 את הקו קואלה לומפור ובריסביין שבאוסטרליה. מנכ"לית החברה, איזהאם איסמעיל, אמרה בראיון לאחד ממגזיני הרשת, כי על מלזיה איירליינס להגיב במהירות לדרישות השוק ולהחזיר את בריסביין כיעד פופולרי שהוא חלק מאתרי התיירות של קווינסלנד.
למלזיה איירליינס יש כיום 71 מטוסים, 47 של חברת בואינג ו-24 של חברת איירבוס. יש לה 57 יעדים בדרום מזרח אסיה, צפון אסיה, מזרח התיכון ואוסטרליה. למרות האירועים שהיו בשנת 2014, היא המשיכה הלאה, לא נמחקה מהמפה ואפילו נהנית מתדמית סבירה. על פי אהרון לפידות, החברה הצליחה לחזור לעמוד על הרגליים ולפי התוכניות לשנה הקרובה, היא גם מתכוונת לחזור לרווחיות מלאה.