מבצע החיסונים נגד הקורונה יצא לדרך בארץ. ולא רק אצלנו, חיסונים לאוכלוסיות שונות כבר יצאו לדרך במקומות כמו בריטניה, ארה"ב, קנדה ועוד. בנוסף, מדינות רבות, בעיקר באירופה, צפויות להתחיל בחיסונים בקרוב.

גל החיסונים גרם ללא מעט אנשים לפנטז על היום שאחרי הנגיף, בו נוכל לחזור לשגרה (בתקווה שכמעט מלאה), להסתובב בחופשיות ואף לטייל בעולם ללא חשש. על פי אתר חיפוש הנסיעות Skyccanner, ניתן לראות עלייה משמעותית בחיפוש לחופשות עתידיות, לאחר שהחלו להגיע דיווחים מסביב לעולם על תחילת החיסונים.

>>התעדכנו לאן אפשר לטוס עכשיו

יחד עם זאת, יש מי שדואגים לצנן קצת את האווירה וטוענים שלמרות שהחיסונים הגיעו מהר מהמתוכנן, עדיין צפויה לנו דרך ארוכה עד שהעולם יחזור להיות כפר גלובלי אחד ופתוח. הבעיה המרכזית היא שנכון לעכשיו מי שמקבל חיסונים זו האכולוסייה המבוגרת ואנשים בסיכון, שגם ככה מטיילים פחות ולכן פתיחת הגבולות לצעירים ואנשי עסקים, שיחוסנו רק בהמשך, עוד תיקח זמן.

מטוס מלא (צילום: טוויטר)
כך זה נראה לפני הקורונה: מטוס מלא בנוסעים ללא מסכות|צילום: טוויטר

בנוסף, עדיין לא ברור האם חברות התעופה יחייבו נוסעים להציג מסמך, או דרכון מיוחד, המאשר שעברו חיסון או לא. מצד אחד, לא מעט חברות תעופה הן פרטיות ויכולות להחליט בעצמן האם לדרוש זאת, אך מצד שני, לא ברור איך ההתייחסות למי שלא רוצה להתחסן תתקבל בעולם ובחברות התעופה לא ירצו "להבעיר את השטח".

נכון להיום, רק חברת מנכ"ל קאנטאס האוסטרלית הודיע שיחייב את הנוסעים בחברת התעופה שלו להציג מסמכים שאכן עברו חיסון. מנכ"ל חברת דלתא האמריקאית, אד בסטיאן, אמר שהוא מאמין שגם חברת התעופה שלו תדרוש להציג חיסון לנגיף, אך שלא חברת התעופה תדרוש זאת, אלא הממשל האמריקאי. גם מנכ"ל חברת קוריאן אייר אמר באופן דומה, שהוא מאמין שהממשל יחייב אותם לעלות למטוס רק מי שעבר חיסון, זאת על מנת למגר את הנגיף בגבולות המדינה.

מנכ"ל מועצת שדות התעופה הבינלאומי, לואיס פליפה דה אוליביירה, חיזק ואמר שגם שדות התעופה ירתמו למיגור הנגיף ויהיו ערוכים לבדוק נוסעים שעברו חיסון. "בדיוק כמו שסגר הוא כלי שנועד להילחם בנגיף, כך גם החיסון הוא כזה ובדיקתו בשדה התעופה, יכול לעזור לפתוח גבולות בצורה בטוחה כמו פעם".

שדה תעופה (צילום: Damian Pankowiec, shutterstock)
הנהלים עדיין לא לגמרי ברורים|צילום: Damian Pankowiec, shutterstock
 

יחד עם זאת, אף מדינה או גורם כלשהו מתחום התעופה לא הציג תכנית מסודרת לדרך שבה ייבדקו או לא ייבדקו נוסעים שהתחסנו. ויותר חשוב מכך, אף אחד עדיין לא יודע כיצד "ייטפלו" בנוסעים שירצו לטוס אך לא עברו חיסון לנגיף. לכולם ברור שיהיו אנשים מסביב לעולם שלא יתחסנו, חלקם מבחירה וחלקם מאילוץ (מחלות רקע או אוכלוסיות ממדינות חלשות שלא יקבלו חיסונים למשל), ולכן לא ניתן לגמרי לדעת כיצד לטפל בנושא זה.

נכון לעכשיו, חוסר הבהירות באשר למה שצפוי להיות גורם לכך שהחיסונים אמנם מגיעים ועוד יגיעו מהר, אך ההתנהלות והשינוי שיבוא בעקבותיהם בעולם התעופה, עדיין לא מדביק את הקצב ולפחות בתקופה הקרובה העולם ימשיך להתנהל כפי שהיה עד עכשיו: טיסות עם מסיכות, גבולות סגורים ובדיקות קורונה שנעשו 72 שעות לפני ההגעה ליעד.