אמרו לנו שהעולם הוא כפר גלובאלי קטן, הבטיחו שמיים פתוחים ומטוסים יעילים, טיולי ג'יפים לדמשק וטיולי פריחה בבירות. הבטיחו שניכנס לשוק האירופאי המשותף - אז הבטיחו! בפתחה של שנת 2012 העולם לא נראה מעולם כה סגור, מנוכר ומאיים כלכלית – יעדים זולים כטורקיה וסיני נעלמים, חברות תעופה פושטות את הרגל והטיסות הזולות מתמהמהות להגיע. טיול מעבר לאוקיינוס נהיה יעד קשה להשגה כפי שהיה לפני דור.
במדור זה החלטנו לבדוק את הדי.אן.אי של עולם התיירות בשנת 2012 ולעזור לכם לשרוד את המשבר. הכתבה נעסוק בניפוץ המיתוס שכולנו מכירים טוב מאוד: טיסת הרגע האחרון.
הרגע האחרון או צ'רטר?
כמעט כל ישראלי שתשאל לעצתו ברחוב יגיד לך שטיסה זולה רוכשים ברגע האחרון, אבל מה שרובנו לא יודעים הוא שמדובר בטיסות שכר. "אנשים לא מבינים שב-99 אחוז מן המקרים מדובר בטיסות צ'רטר", אומר גי דיין, סמנכ"ל חברת 747 שמוכרת הן טיסות צ'רטר והן טיסות סדירות באינטרנט.
טיסות הצ'רטר שמאפיינות את השוק הישראלי בשנים האחרונות הן תוצאה של שיטה בה ספק חיצוני קונה את הטיסה מחברת התעופה. כדי שהספק יוכל לתת מחיר אטרקטיבי ובנוסף לגזור את הקופון שלו, מקצצות חברות התעופה בשירות, בנוחות ובגמישות הטיסות.
טעות נפוצה נוספת היא לחשוב שרק דרך צ'רטר תוכלו להשיג חבילה של טיסה ומלון בזול. גם לחברות הסדירות הסכמים עם מלונות וניתן לרכוש ישירות מהם או דרך משרדי נסיעות חבילות שכאלה, הכוללות מלונות תיירותיים ברמה בינונית.
טיסות צ'רטר, אם-כן, מוצעות לתאריכים נבחרים בלבד, מאחרות לעיתים קרובות ומקבלות עדיפות נמוכה יותר בנמל התעופה ובנסיעה לרציף- ייתכן ומדובר במוצר שאמור לחלוף מן העולם?
אז מה עושים?
המועד הנכון מחליף את הרגע האחרון
לטיסות קצרות וזולות דווקא לא מומלץ לחכות לרגע האחרון. החוכמה ברכישת כרטיס טיסה סדירה היא זמן קנייתה. "אם מדובר בטיול משפחות או חופשות בחגים, תשכחו מהרגע האחרון ולכו על טיסות סדירות- תכננו את הטיול וקנו את הכרטיס מוקדם ככול האפשר" אומר דיין.
לטיסות הסדירות חוקים משלהן ויש לרכוש אותן עם פרסום מחירי העונה: 3-4 חודשים לפני עונות השפל ו- 8-10 חודשים לפני עונות הקיץ והחגים. כל הקודם זוכה. המחירים עולים כשמועד הטיסה מתקרב ובניגוד למה שרבים מאתנו רוצים לחשוב, המחירים לא ירדו ערב הטיסה גם אם המטוס יצא ריק. לזוגות המחפשים נופש רומנטי או ליחידים, מומלץ שהצעד הראשון בתכנון החופשה יהיה ברכישת הכרטיס, מוקדם ככול האפשר- בדקו גם צ'רטרים וגם טיסות סדירות והחליטו האם ההפרש מצדיק את חוסר הנוחות. כשתראו מחיר שטוב לכם – תקנו.
הציעו חברות לחברות התעופה
היום, כשכול האינפורמציה נמצאת בסמארטפון, עם אפליקציות חיפוש משוכללות ושקיפות הולכת וגדלה, החוכמה היא לדעת לשלוף את המבצע הנכון. שם המשחק היום הוא יחסים לטווח ארוך עם חברות התיירות. את סוכנות הנסיעות ואת אתרי האינטרנט מחליפים היום תיבת המייל האישי ולייקים בפייסבוק.
תמורת סכום צנוע (25 דולר בחברת אל-על, לדוגמא) תוכלו להירשם כחברים לרוב החברות ואף לצבור כוכבים. תוכלו גם להירשם בחינם לרשימת תפוצה או להיות חברים בפייסבוק. הצעתנו- תרשמו לכולם! החברות לא יטרידו אתכם וישלחו לכם דיוור "ניוזלטר" מרוכז, ובחלקו אף מותאם אישית להעדפותיכם.
בנוסף, חברות הקופונים הסתערו לאחרונה על עולם התיירות. למשל, את הסילבסטר הקרוב הציעה לכם חברת גרופון לבלות בחופים בתאילנד בהנחה של 39%– רק 999 דולר! "בא לי גם" הציעו חבילת טיסה ומלון באיטליה בסילבסטר ב-555 אירו לאדם לשבעה לילות. גם אתר הקופונים buy2 מציע מחירים אטרקטיביים על טיסות בתקופה הקרובה. מבצעים אלו תקפים לתקופת זמן קצרה – תהיו מכותבים לחברות הקופונים ותפעלו מהר.